Gå til innhold

Dere som jobber som tilkallingsvikar (lærer), hvor

Anbefalte innlegg

Skrevet

mye har dere i timen?

Og hva slags "tittel" har dere? (lærer, adjunkt, adjunkt m/tilleggsutdanning eller ufaglært).

Og hvor i Norge jobber du? (Fylke)

Litt nysgjerrig i forhold til dette, da jeg selv jobber som tilkallingsvikar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber ikke som det nå, men har gjort det. Jeg er adjunkt m/tilleggsutdanning og 4 år (5,5 år egentlig, men neste sprang er jo 8 år) ansiennitet. Jeg fikk rundt 200 kr i timen, like i underkant av det. Er ikke akkurat noe å bli rik på... Og for de som nå evt vil protestere og si at 200 kr timen er mye, så joda, det er greit det, men som tilkallingsvikar får en bare 4 timer i snitt pr dag. Læreryrket fungerer ikke som andre yrker her.

Jeg jobbet da i Hordaland.

Skrevet

Må bare få si det at en lærervikar som blir ringt til, ikke har samme betingelser og oppgaver som en lærer i engasjement eller fast stilling. De kan ikke gå hjem etter 4 timers undervisning, og må også bruke tid på for og etterarbeid.

Skrevet

Jeg er ferdig lærer til jul , men jobber i et vikariat nå. Blir lønnet som "lærer uten godkjent utdanning" og får 215,- pr undervisningstime. Jeg synes det er helt greit siden jeg faktisk er ferdig på jobb når undervisningen er over(stort sett), men gleder meg til å bli ferdig og få skikkelig lærer-ansvar:)

Skrevet

Ja, det er jeg fullstendig klar over, jeg jobber som lærer på fulltid nå :-) Men det er nå en gang slik at det er et ekstremt vikarbehov i skolene, i hvertfall her jeg bor. Problemet er at nesten ingen ønsker å være tilkallingsvikarer fordi det ikke går an å leve av det. Nettopp fordi man bare får betalt pr undervisningstime, og at det sjeldent blir mer enn ca 4 timer i snitt.

Resultatet blir at elevene sitter uten vikar, eller at allerede overarbeidede lærer i full stilling føler seg presset til å ta ekstra timer. Det er ikke det minste optimalt. I bhg, butikker osv får man i det minste jobbe en normal 7,5 timers dag, med lønn deretter, og det kan man leve av. Dersom skolene (kommunene) ønsker å ha nok vikarer, så må de også inn å endre lønningen av disse vikarene. Enten at en vikar får betalt pr dag, uansett antall timer, eller ved at timelønnen økes slik at det utjevnes med at de ikke får like mange timer som i andre yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...