Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 bor hjemme hos mor og far. Går på videregående. Veldig takknemlig for svar.
Gjest Filifjonka Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Mener du i forbindelse med svangerskapet og fødselen? Du har krav på gratis oppfølging av lege eller jordmor i hele svangerskapet. Kontrollene er hver 4. uke i begynnelsen og stadig oftere mot slutten av svangerskapet. Etter fødselen har du rett til en kontroll hos lege, den såkalte 6-ukerskontrollen. Denne er også gratis. Når barnet er født får du engangsstønad. Den er for tiden på ca 35 000 kr. Ettersom du ikke er i arbeid har du ikke rett på lønnet permisjon. Når barnet er født får du barnetrygd. Hvis du ikke er samboer eller gift med barnets far får du barnetrygd for ett barn mer enn du har. Barnetrygden er for tiden på 970 kr måneden. Les mer her: http://www.nav.no/Familie Lånekassen har spesielle regler ifht svangerskap go fødsel. Disse finner du her: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Fra lånekassen får du fullt stipend og lån utbetalt som stipend i ca 10 mnd. Dette utgjorde for min del 8000kr i mnd i 2009. Dette må du søke om etter at barnet er født, for de skal ha "fødselsbevis". Jeg fikk ei jordmor på sykehuset til og skrive på et ark at jeg hadde født, og datoen. Så må du søke om engangsstønad om du ikke har jobbet dette året, dette gjør du på nav, og som hun over sier så er det på ca 35 000kr.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Vist du ikkje har kontakt med barnefar har du krav som alenemor stønad.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Det er litt spesielt hvis du er elev på videregående og får barn, her står det litt om det: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/For-deg-i-videregaende-opplaring/ Blir du alenemor kan du søke om overgangsstønad, for tiden utgjør den vel 11-12000 i mnd hvis du ikke får reduksjon. Hvis du er kjæreste med barnefaren, selv om dere ikke bor sammen, har du ikke krav på overgangsstønad (men det er noen juridiske finurligheter her, så sjekk med NAV). Dersom barnefar ikke kan betale bidrag kan du søke om bidragsforskudd fra NAV, ettersom du er bare 16 år får du sannsynligvis fullt beløp, ca 1370 i mnd. Får du full overgangsstønad kan du også søke om småbarnstillegg som er ca 700 kr mnd. Husk at få av disse stønadene er evigvarende, 3-5 år for de fleste, bortsett fra bidrag og barnetrygd. Du trenger ikke starte overgangsstønaden med en gang, ville nok satset på å bo hjemme så lenge foreldrene dine har forsørgerplikt (hvis det er greit å bo hjemme) og søkt senere (du kan få OS til barnet er åtte år), når du er ferdig med videregående. Det beste du kan gjøre for deg selv og barnet er å få deg en utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Tydelig flere eldre her som heller ikke burde formere seg! Hi spør ikke hva dere syns om at hun er gravid. Dere har heldigvis ikke en døyt dere skulle ha sagt heller!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg er ikke gammel engang, 17.12 Men et barn fortjener en forelder med grei økonomi og egen leilighet iallefall? Synes det er så vanvittig trasig med de som må bo hjemme hos foreldrene sine etter de har fått barn.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Ville du heller vært død, enn å bo sammen med bestemor dine første år?
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Faktisk, ja. Ser at mange som bor sammen med foreldrene sine har en tendens til å lempe over ansvaret på besteforeldrene.. Driver og fester mens bestemora sitter hjemme med ungen! Sier ikke ALLE unge mødre er sånn, men denne jenta er 16 og har slettes ikke opplevd ungdomstiden sin engang! Think twice, HI..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #10 Skrevet 31. oktober 2011 Kjære AA 16:57 og 17:05. Jenten er 16 år. Hun har nok allerede vei for og i mot mange ganger om hun skal beholde barnet eller ikke. En abort er en lettvint løsning. Syns hun er tøff som har tatt avgjørelsen om å beholde. Er ikke sikker på om jeg hadde klart det når jeg var 16. Det hun trenger et svar på sine spørsmål og støtte. Ikke sure kjæringer som dere. Kjære HI Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, da jeg selv ble mor gammel, og hadde "alt på stell", men hør på de her som kommer med nyttige råd og linker, og ikke sutrekoppene. Lykke til, dette klarer du helt fint
Sussa85 - snart 2? Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 fy for noen svar.. Du oppi der som ber henne om å sy igjen osv.. Du er rapportert til moderator! Hi spurte ikke om dere syns hun skal ta abort eller ikke... Hun spurte om hva hun kan få av hjelp økonomisk osv.. Skjerp dere... Hva dere mener om at en 16 åring er gravid er revnende likegyldig!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #12 Skrevet 31. oktober 2011 DER kom alderen frem ja! Jeg er faktisk eldre. Jeg tror at unge mødre kan være bra mødre. De trenger sannsynligvis hjelp av sine foreldre underveis, men dersom nettverket er bra, kan dette gå helt fint! Utrolig dårlig å dra alle under en kam, utfra noen få eksempler! Det finnes nok av godt voksne folk som lever på stønad. Å oppfordre folk til abort er skammelig! Jeg er for selvbestemt abort, men hi har ikke nevnt det!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #13 Skrevet 31. oktober 2011 Hei HI! Ikke hør på de grinete damene her inne. Du har fått mye bra informasjon i svarene over her. Vil bare ønske deg masse lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå