Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Har sett at det diskuteres barnebursdager her. Nå lurer jeg på hvordan dere gjør det i forhold til feks. muslimske barn som er invitert i bursdagene hos dere. Har dere mat de barna kan spise, spiser alle barna likt eller mener dere at disse barna får spise det som blir servert? Selv kjøper jeg alltid kyllingpølser til alle. I fjord var det en ny, fremmed gutt som ble invitert. Mamman hans tok meg til siden i gangen for å fortelle meg om at dem var muslimer og at barnet ikke kunne spise svin. Når jeg da fortalte at jeg har tatt høyde for det og at alle fikk kyllingpølser ble hun så glad. Et par tårer trillet og hun omfavnet meg og ga meg en skikkelig god klem. For meg var det helt naturlig og ta hensyn til det. Vet om andre som ikke gjør det og lager et nummer av det med å ha halal mat i tillegg eller å droppe det.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Ser at DU gjør et nummer av hvor storsinnet du er i alle fall. Men, ja, tar hensyn til det.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Synes det blir på linje med barn med allergier: Hvis de ikke kan spise den maten de får, så er det en forutsetning å si fra på forhånd. Og de fleste foreldre sender med egen mat. For øvrig er det ikke alle muslimer som er like strenge på dette for barna sine. Er vel med dem som med kristne: Noen er mer og noen er mindre religiøse.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #4 Skrevet 31. oktober 2011 Gjør jeg? Bare lurer på hvordan andre gjør det siden denne mammaen tydeligvis har vært ute for noe annet.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Dersom de ikke er veldig strenge funker kyllingpølser fint, men de er faktisk ikke hallal, med mindre du har kjøpt de i spesialdisk. Men tanken var jo kjempefin. Det er fint å tenke på at de ikke kan spise alt vi spiser, det må være kjedelig å alltid ha med egen spesialmat når man skal i selskap:-) Har samme utfordring her, vi har en norsk-pakistansk familie i vennekretsen vår, og i tillegg er bestevenninnen til datteren min allergisk mot det meste(egg, melk, nøtter, melk osv), så barnebursdag her er litt av et puslespill for kokk/baker/vert, altså meg!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Ville rett og slett spurt foreldrene på forhånd om de hadde motforestillinger mot forskjellig mat. Det er slettes ikke alle muslimer som er like strenge i matveien. Registrerer at de fleste kristne finner seg i skalldyr også, det var vanlig å nekte å spise det med henvisning til bibelen i middelalderen
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Hva med det å tegne hale på grisen? Det var en vanlig lek før i tida, husker jeg. Men jeg har levert ut ei barnebok som handlet om griser, som premie til ei muslimsk dame. Det kom ingen negative reaksjoner da.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Ja, selvsagt tar jeg høyde for det. I fjor var det ei som var muslim i datteren min sitt selskap. Hun fikk kyllingpølser, godteri uten gelatin (i egen skål, tatt med en pose ikke skje) egen gele (selvsagt laget i egen kjele med egen visp)... Ja, jeg var i overkant hysterisk, men ville ikke tråkke noen på tærne. Enden på visa var at alle de andre spiste opp kyllingpølsene, jenta var ikke sulten, hadde ikke lyst på gele og orket egentlig ikke godteri. Så, neste gang tar jeg nok ikke helt av
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Sign 12:37 Søtt av den muslimske moren å vise sånn takknemmelighet, tipper hun er en bra dame.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #10 Skrevet 31. oktober 2011 Flott å gjøre tiltak som gjør at foreldre med f.eks. muslimsk bakgrunn som er redd for norsk kultur kan føle seg tryggere og inkludert. Jeg ville ha ringt og spurt de om det var noe jeg kunne gjøre ang maten, for noen er jo mer varsomme enn andre når det gjelder halal for eksempel. Også hvis jeg visste at noen hadde allergier ville jeg tatt hensyn!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 Vel, det holder ikke alltid å servere kyllingpølser. I barnehagen barna mine går må det være halal og de kan ikke spise seigmenn, gele eller andre ting med gelatin. Noen kan heller ikke spise rød nonstop. Da tenker jeg at det er like greit om foreldrene styrer dette selv og sender med niste i bursdager.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #12 Skrevet 31. oktober 2011 Til opplysning. Det er ikke svin i gelatin.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #13 Skrevet 31. oktober 2011 her vi bor er det ikke halal å få kjøpt. Jeg orker ikke å bestille rådyr mat fra langveis fra for at et barn skal få riktig kost mht kultur. Nå har det ikke vært muslimske barn i bursdager til mine, kun fordi det er ingen muslimske barn i deres klasser. Men hadde det vært det, hadde jeg opplyst om at jeg serverer kyllingpølse eller pizza med kyllingkjøttdeig, og så hadde de fått bestemme om de ville sende med noe eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #14 Skrevet 31. oktober 2011 Vi pleier å skrive på invitasjonen at hvis det er ting barnet ikke kan spise så må de gi beskjed. Får jeg ikke beskjed regner jeg med at de spiser alt uansett nasjonalitet.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #15 Skrevet 31. oktober 2011 Klart vi tar hensyn til det. Her er det kalkunpølser og go og mager (som er uten melk) og kaker og boller uten melk, siden jeg vet at en gutt i klassen ikke tåler det. Det er en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #16 Skrevet 31. oktober 2011 Det er faktisk gelatin som er laget av svin også. Det er noen ganger merket, andre ganger ikke.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 Vi er en blandet familie med en gutt som er muslim,og når han blir bedt i bursdager i fremtiden så skal han spise det han blir servert. Jeg akter ikke å kreve at andre foreldre skal diske opp med annen mat hvertfall. Men det er jo min mening:-) Vi spiser ikke svin her hjemme,men seigmenn og gele og is og gud vet hva,det holder jeg ikke styr på. Synes det er greit å ikke spise svin,masse annen god mat,men helt opphengt er vi ikke! Sikkert litt annerledes i familier som bare er muslimer.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 Skriver alltid i invitasjonen at de må siifra om det er noe de ikke spiser eller er allergiske for. Jeg lager mat som alle kan spise i bursdagen. Når det er vi som inviterer til bursdag er det vi som skal gi noe alle kan spise syns jeg. Til de eldste vet jeg om det er noen alergikere, så de skriver jeg ikke på lenger om det ikke er noen nye.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #19 Skrevet 31. oktober 2011 HI, du er jo sååååå flink og snill og grei og alt det der!!! Vel og bra med kyllingpølse, men hvis det ikke var halal, så er man oftest like langt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå