Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #1 Skrevet 31. oktober 2011 Både jeg og mannen har utenlandske navn som bare våre familier har i Norge. Navnet er også sjelden i landene det kommer fra. Vi valgte å gi sønnen vår begge etternavnene (med bindestrek), rett og slett fordi vi ikke klarte å bli enige om hvilket etternavn han skulle ha. Jeg må si at jeg angrer litt noen ganger, for jeg synes navnet er litt langt og kronglete. Navnene er også fra to forskjellige land med helt forskjellig språk, så de "matcher" liksom ikke sammen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #2 Skrevet 31. oktober 2011 Oj, høres litt tungvindt ut. Og med bindestrek gir dere ikke barne mye valgmuligheter senere. Uten å ha hørt navnene virker det som om dere har latt deres egen stahet går foran at barna faktisk skal bruke dette navnet resten av livet.....med mindre gifter seg til et nytt.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2011 #3 Skrevet 31. oktober 2011 Her har jeg et vanlig norsk etternavn, som jeg deler med 50000andre og som ikke er så spesielt for meg. samboer har et mer uvanlig etternavn, fra stedet der han er oppvokst, med masse historie rundt. Her ble valget enkelt. Sønnen vår har fått samboeren min sitt etternavn. Hadde blitt kronglete med Ola Hansen Nordmann. Og ifølge samboer skal jeg og få hans etternvan etterhvert. Syns dere skal beholde begge navene til sønnen din jeg, hvertfall når begge er spesielle med spesiell tilknytning. Kan jo kanskje bruke "Ola H. Nordmann" til vanlig om det blir kronglete med 2. Er jo mange som gjør det slik da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå