Gå til innhold

Hjemmelaget barnemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er pappaen to be og lurer på dette med hjemmelaget baby mat når barnet begynner på fast føde. noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lagde det meste av babymaten til vår første, og håper på å få til det samme med nr. to tross litt mindre tid mellom hendene. Det ble egentlig bare sånn med nummer en fordi det var like enkelt, og hun satte mest pris på "skikkelig" hjemmelaget mat. Jeg er overbevist om at en av grunnene til at hun nå er 1,5 år og liker det meste vi spiser til middag, er fordi hun har fått det fra hun var bitteliten, og er vant til alle smakene. Jeg tror det er viktig å la barn smake når de er åpne for det (de vil gjerne spise det vi spiser). Du vil bli overrasket over hva de faktisk liker. Vår lille jente er en kaperselsker! ;-)

Det er slett ikke vanskelig å lage barnemat, men man må ha litt tålmodighet med de små tungene, og ikke forvente at alt går inn på første forsøk. Faktisk er det slik at det tar i alle fall 4 forsøk å lære seg å like en ny smak. Dvs. selv om den lille spytter noe ut, kan det godt være at han/hun liker det neste gang. Så ikke vær redd for å prøve igjen.

En stavmikser er et must. Det er selvfølgelig mulig å lage ting i blender, men om man moser en liten porsjon, er stavmikser greiest. Da kan man også ha litt tykkere konsistens. Ta vare på kokevannet fra grønnsaker for å spe mosen til ønsket konsistens. Det er praktisk å lage litt flere porsjoner om gangen, og fryse eller ha i kjøleskapet så man har noe "fastfood" i bakhånd for travle dager.

Begynn forsiktig med grøt med fruktmos i, fortsett med grønnsaksmoser og så litt kjøtt. Både potet og bønner er supre til å lage mos av fordi det blir fin konsistens. Gulrot og erter er topp fordi det er søtt. Spander litt smør eller olivenolje for ekstra god smak. Vær forsiktig med løk og sterke krydder i starten, men husk at de små også liker at det smaker noe av maten.

Lykke til!

Skrevet

Helt fantstisk. Dette her må vi prøve ut. Vi har 4 stykker hjemme mellom 5 og 13 år, men de liker ingenting så vi tenkte rett å få det inn med barneskje.

Er selv kokk men detter er en utfordring i seg selv :P

Masse produsert mat er jo mye av næring tapt i prosessen så jeg og sambo bestemte oss ganske tidlig i svangerskapet å lage baby mat selv.

Tusen takk for tips :D

Skrevet

Hei!

Jeg bestemte meg for å BARE lage hjemmelaget mat da jeg fikk baby nr 3. Pga egen erfaring med sunn og næringsrik mat til meg selv. Det MÅ da være like viktig til en baby som skal tredoble sin vekt i løpet av et år!

Det var ikke lett å finne ut av det hele, så jeg har brukt massevis av tid på nett og i bøker. Nå har jeg startet blogg om temaet, slik at andre slipper å leite så mye som jeg har gjort. Jeg har sporet opp flotte bøker, andre bloggere om barnemat, og samlet sammen det meste jeg har lært. Du er hjertelig velkommen til å bli inspirert!

Skrevet

den derre der må jeg få meg :D takker så mye for hjelpen

Skrevet

Har en storebror med tre små som er skikkelig kresne. Når vi er på ferie sammen er det en liten utfordring å komme unna at mat er en kamp. Jeg tror en stor feil mange gjør er å gjøre mat og måltider til nettopp det; en kamp. Det skal være lystbetont. Altså, positiv oppmerksomhet for å smake på nye ting, men aldri tvang til å spise opp noe som helst. Barn sulter ikke om de ikke liker middagen, det er ikke så lenge til kveldsmat. Måltider skal være hyggelige. Om de ikke er det, er det bedre at små barn som kjeder seg kan få gå fra bordet.

Et annet tips som fungerer for å få i skikkelig kresne unger god næringsrik mat er blender eller stavmikser. Det er utrolig hva man kan putte i pastasausen om den er blendet fint og ser ut som puré.

Dessuten er det lettere å like ting man har funnet på at man liker selv. F.eks med hjemmelaget pizza. Ha frem ingrediensene, la dem smake og ha på det de selv vil. Da er det de som velger selv, og det føles mye bedre for små kresne mager... Små skritt som å legge på noen blader basilikum oppå ketsjupen. ;-) For å være kresen som liten dreier seg ikke alltid om å ikke like maten. Noen ganger handler det også om å få bestemme over sin egen mage.

Men vi har ingen kresen jente. Så dette er ferietriks fra en tante. Det kan være noen triks fungerer best når de kommer fra nettopp tante. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...