Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Økonomien er DÅRLIG. Er student, tenkte jeg skulle gripe sjansen mens jeg hadde den for i år. Stipendet er ikke kommet inn og blir ikke behandlet før i slutten av denne mnd. Lever mao på OS + 1000 kr i bidrag, og de andre stødnadene alenemødre får.. Sitter igjen med noen få tusenlapper når husleie ( 8500) + barnehagen er betalt. Har ikke råd til å betale andre regninger per idag:( Skal si opp her på tirsdag og finne noe litt billigere. Har ikke fått tatt sertifikat, siden jeg hadde planer om å betale det når stipendet kommer inn. Har med andre ord en stressa og slitsom hverdag med bussing, levering og henting. Savner også tryggheten jeg hadde i forholdet som sprakk. Det å ha en å komme hjem til og dele hverdagen med. Men vet det ikke hadde fungert med eksen mere uansett.. Uff, litt syteinnlegg.. Elsker datteren min, men liker ikke situasjonen vi er i per idag..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Søkte allerede i august, men de mente at jeg siden allerede da hadde søkt om stipend/lån, at jeg ikke hadde krav på det. Så, avslått.. HI
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Stor klem!! Jeg tar av meg hatten for alenemammaer i utgangspunktet! Synes det er tøft nok å være mamma med partner. Så du er utrolig for hver dag du klarer det! Håper ting ordner seg for dere.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Det var rart. Jeg venter også på lån/stipend (er alenemamma som studerer) og jeg får bostøtte frem til lån/stipend kommer. Men det er kanskje ulike regler fra kommune til kommune?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Takk dere.. Er ingen dans på roser å være alene med barn! Trodde ting skulle bli mye bedre siden jeg var deprimert på slutten av forholdet og ting ble som de ble.. Misunner dere som har stabile forhold og slipper å krangle om hvem som skal ha barnet til hvilken tid, dere som lever sammen som familie. Savner ikke eksen faktisk, men savner å ha en samboer! Eksen min har full jobb, bil, leilighet og lever livets glade dager med lite samvær med jentungen mens jeg subber rundt her og sliter fra dag til dag, konstant med bekymringer.. Til deg over her; De sa hvertfall ingenting om det til meg om bostøtta. Fikk bare en sinna tlf fra kommunen om at jeg tjente aaaltfor mye om stipendsøknaden går igjennom! Lever pokke rmeg nesten på fattigdomsgrensa og må låne penger hver mnd fra foreldre ol for å få det til å gå rundt.. Hi
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Føler med deg. Vi har grei økonomi, altså så grei at vi kjøper mye god mat og har råd til alle regningene. Men må spare og planlegge mye for å få det til. Det som bekymrer meg er barnet mitt som er under utredning. Å være alene om alt, følge opp dette. Jeg har så lite energi og føler jeg virkelig har gått på reservetanken de siste 3 årene. Lurer på når dette sprekker.. Mest sannsynlig vil både du og jeg treffe en mann som kan gi oss en trygg hverdag. Jeg merker at jeg ikke er interessert i menn nå men håper det kommer seg.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 jeg hadde bostøtte selv om jeg fikk stipend/lån jeg..I to år!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Uff ja, ikke alltid man har tid til å tenke på mannfolk når man er alene og sliten:) Jeg dater faktisk en kar nå på 4 mnd, men vi har med vilje drøyet det litt med å rushe inn i et forhold. Traff han i sommer helt tilfeldig også bare starter vi å date etter det.. Eksen min flyttet ut for 10 mnd siden, så det haster ikke så fælt føler jeg. Er så vanvittig sliten enkelte dager, føler meg så kjempealene om alt og vil da bare sitte ned å gråte.. Har en datter i verste trassalder. Så kan tenke meg at du som har barn under utredning er mye sliten du og! HI
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Tydelig forskjellig praksis fra kommune til kommune? Dama på kommunen kjefta og sa at jeg steg over grensa for bostøtte dersom jeg mottok stødnader + stipend.. Så har ikke engang giddet å søke på nytt!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Elsker å være alenemamma. Har god økonomi, eier hus og bil. Man bør rett og slett sørge for at ting er på stell før ungene kommer.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Du skal nå ha rett på bostøtte?! Jeg bor i Nordland og er student med stipend og lån. Har et barn og tilogmed en samboer som går på aap, det er nå ikke bare her man får...? Ring nav eller kommunen og spør. Huff, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Stipend og lån er ikke en inntekt. Det er et lån. Er stor forskjell det.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Hehe, 22:30, du har jo ikke det viktigste på stell da;) Nemlig mannen;) Og regner med du nå forteller at han er død;) Uansett. HI, om økonomien din er så dårlig bør du jo ta opp studielån. Om ikke annet bruke de pengene på lappen. Billig lån rett og slett. SKal du studere i 3 år og ikke trenger lånet sånn sett hadde jeg tatt opp lån og satt pengene på høyrentekonto. Da får du både renter og f.eks penger til bil, egenkapital til hus osv;)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #15 Skrevet 30. oktober 2011 Sant nok det du, 22.30. Men så går ikke ting alltid som man planlegger. Ble gravid som 19 åring ( Er bare 22 og datteren min snart 3). På den tiden hadde jeg samboer, jobb, stor leilighet og en pappa som stilte opp for datteren sin. Ingen av de delene har jeg idag, men må nok bare gjøre det beste ut av situasjonen. Nytter ikke være etterpåklok og tenke at jeg burde venta med barn før alt var på stell dessverre. Har vært ansatt de siste 4 årene med god økonomisk frihet, og har aldri slitt sånn økonomisk som jeg gjør akkurat nå.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #16 Skrevet 30. oktober 2011 stipend er jo lån,da os er over inntektsgrensa til lånekassen..Og lån regnes ikke som inntekt andre steder.Skal jo være like regler overalt..rart
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #17 Skrevet 30. oktober 2011 Da er du heldig som får hjelp av foreldre .ikke alle som får det.-Har like lite som deg men får ingen hjelp.Er syk så her er det ingen utsikter til bedring.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #18 Skrevet 30. oktober 2011 Uff, så fælt:( Ja, når det er lite penger på konto må jeg krype til korset og be om penger. Men jeg er jo voksen og skal klare meg selv, så føler meg like patetisk hver gang jeg ber om penger.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #19 Skrevet 30. oktober 2011 Huff, en god klem til deg HI<3 Er også i en kjip situasjon, men ikke så kjip at jeg ikke hadde ønsket at jeg var alenemor. Holder på å ta førerkortet, og fikk idag vite av min mor at gaven jeg fikk for ett år siden av henne ikke lenger gjelder (ca. 15 000 til å ta førerkortet). Sitter nå og grubler over hvordan jeg skal få betalt det med kun OS og barnetrygd... Får heller ikke bidrag eller stønad til barnetilsyn, håper på å få jobb før jul der jeg vil ha en lønn på omtrent 17-18 000 i mnd. Da ville jeg klart å betale selv:-)
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #20 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg er også alenamamma. Til tre. Var kjempe bekymret over økonomien i 3 mnd etter at mannen min flyttet ut, men så arvet jeg plutselig en del penger og hverdagen ble helt annerledes. Ingen flere bekymringer på det økonomiske planet, men de samme bekymringene når det gjelder savn av tryggheten for barna, stabiliteten rundt det å ha en familie, det å være to om gleder og bekymringer, en mannsperson for guttene mine i hverdagen, sitte alene på kveldene, tanker om man blir alene resten av livet osv.. snufs... ikke noe hyggelig. Men man vet aldri hvordan livet blir, og får bare gjøre det beste ut av det. Ønsker HI lykke til, håper det går bra med økonomien!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #21 Skrevet 30. oktober 2011 Vettu hva, jeg syns egentlig ikke så veldig synd på deg. Og før dere halshugger meg, så er grunnen til det at jeg er i akkurat samme situasjon selv! Og klarer meg fint. Om du er flink til å sette opp budsjett og holde deg til deg, så går det veldig fint. En annen ting er jo at utgiftene våre kan være veldig forskjellig, men da i så fall fordi du har mye unødvendig kanskje? Mitt råd er i hvertfall kvitte deg med alt du ikke trenger ( treningsstudio, dyre mobiler, div. abonnomanger osv). Dette bør ordne seg, ganske enkelt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå