Gå til innhold

Velstand, eller synlig stor velstand provoserer meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk med store biler og dyre jakker etc. finner jeg svært så provoserende. Det er nytt for meg, jeg var aldri sånn før, men jeg er blitt sånn. Jeg synest faktisk det er smakløst.

Jeg vet ikke hvorfor jeg er blitt sånn, jeg var heller littparkeringshus sånn tvert i mot, at jeg selv likte dyre ting, og kjøpte dyre ting, og kjørte stor fin bil.

Jeg har ikke fått dårligere råd, heller tvert i mot, da inntekta vår har gått betraktelig opp, og utgiftene har gått betraktelig ned, da mor i huset har slått seg på brukt og billig livet. Mannen dilter etter og er fornøyd med det meste jeg foreslår. Ungene protesterer litt, men ikke så mye, de er enda små, og det er greit nok det.

Synest det er villt å høre på dette med Canada goose jakker og ugg sko, og alt mulig man skal måtte kjøpe til barna. Det har jo ikke med noenting annet enn status jag å gjøre.

Fremmer meg av å høre på det, fremmer meg når jeg ser det. Det er jo helt på kanten av hva som er sosialøkonomisk forsvarlig. Det er en hån mot dem som ikke har, både nasjonalt og internasjonalt. Synest egentlig det er litt guffent alt sammen. Ekkelt å se på!

Er visst blitt temmelig venstre vridd og grønn på mine eldre dager :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tildels enig med deg. Men: Jeg ser heller at folk kjøper kvalitet og kjøper ting som varer. Heller at folk kjøper 1 Canada Goose jakke som de kan ha i mange år enn å kjøpe 5 jakker fra H&M som ryker etter 1 år og så må kjøpe nye igjen. Det er verken lønnsomt eller miljøbevisst.

Skrevet

Jeg er ikke venstrevridd, akkurat, men er i alle fall sosialdemokrat.

Jeg synes det er uproblematisk at noen folk er velstående, og også at de viser det. Jeg blir ikke provosert av rikdom med mindre de samme rikingene står fram i media med millardærfurting for at de også må betale skatt.

Men at det er mulig å tjene seg rik i norge, og at det er lov å bruke pengene sine slik en selv ønsker, ser jeg som et udelt gode i dette samfunnet.

Skrevet

da er du heldig som har god råd.Jeg sliter med økonomien .er syk og alene med barnet mitt.trist og tenke på at det vil være mye jeg ikke har råd til.

Skrevet

Sånn er jeg og, men jeg har alltid vært sånn (ihvertfall i voksen alder).

Jeg synes folk må få kjøpe det de vil, men når foreldre i barnehagen tropper opp i biler til 1 mill, går med et outfit til mange tusen og henter barnet sitt som går i nøstebarn-klær hver dag.., da blir jeg faktisk litt kvalm. Mulig det er misunnelse fra min side, men jeg synes det virker så blærete type "her kommer jeg, jeg har masse penger og det må synes, jeg må jo vise fram at jeg er viktigere enn dere".

Folk med kataloghus hvor alt matcher og lyyser penger lang vei byr meg rett og slett i mot. Et hjem skal være et hjem, det skal være hjemmekoselig og vise at det faktisk bor folk der.

Vi har ikke dårlig råd, er vel sånn midt på treet. Pengene vi har til overs bruker vi stort sett til reising/opplevelse. Jeg har ikke behov for å kjøpe ting som viser at jeg har penger.

Skrevet

Tviler på at canadagoose damene har jakka si i mange år. Det er mest navnet man betaler for, og minst å gjøre med kvaliteten. Og når man er villig til å betale 8000 for årets navn, går man ikke rundt med det merket om fem år, i alle fall ikke den samme modellen.

Det har ikke noe med om man har jobba hardt for tingene sine å gjøre, det har kun med fråtsing å gjøre.

HI

Skrevet

Tror du at du er et så mye bedre menneske fordi du bruker pengene dine på reiser istedet for dyre klær/biler/interiør? Synes det er like kvalmende å sette seg på sin høye hest å se ned på folk som bruker sine egne tjente penger på hva de vil.

Skrevet

Jo, du har kanskje rett i det at mange tenker slik.

21:35

Skrevet

Jeg vet.. :(

Jeg tør ikke svare med nick fordi dette er en av mine fordommer; folk med synlig velstand.

At jeg bruker mine ekstrapenger på reising/opplevelser kan oppfattes som like kvalmendes, men jeg føler at jeg bruker pengene på "minner" og ikke på materille ting som egentlig ikke betyr på mye :) Jeg sier ikke dette er riktig, men det er sånn jeg tenker.

Anonym som du svarte

Skrevet

Er då glad jeg ikke er helt alene om å tenke sånn :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...