Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Hvordan vil du beskrive smertene/ubehaget ditt? Når på døgnet er det mest ille? Hva gjør det bedre? Bruker du medisin for det?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Har kronisk muskelsmertesyndrom, etter en trafikkulykke (påkjört av en lastebil til fots og har etter år med smerter utviklet KMSS).. Kjennes ut som å ha tannpine i musklene, der det gjör vondt, kjevene mine er stramme hele tiden, gjör vondt å gape/spise/smile/snakke, nakken får jeg muskelspasmer i, hele ryggen min gjör vondt, er som tannpine-smerter og muskelknuter overalt i ryggen og skuldrene, og jeg har kronisk hodepine som varierer i grad. Jeg våkner etter en natt med dårlig sövn, mer sliten enn jeg var da jeg la meg. Om morgenen og kvelden er det verst. Men varierer. Varme gjör det bedre, kulde og vinteren er helt forferdelig. Bruker ingen medisin nå som jeg har vaert gravid og ammer. Men gleder meg til jeg kan..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg vil beskrive smertene som sterke voksesmerter. Det er verst på morgenen og på vinteren og hvis jeg ikke har sovet/ fått hvilt ut eller hvis jeg stresser/har mye å tenke på. Søvn gjør det bedre, og bevegelse/trening. Jeg har gått mye på voltaren men føler ikke at det gjør noe som helst. Ellers ikke forsøkt noe medisin. Nå bruker jeg noe som heter 5htp og jeg har aldri sovet så godt før.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Smertene forflytter seg i kroppen, men har noen steder der de er konstante. I mitt tilfelle hofter/lysken, rygg og nakke. Ellers kan fibromyalgien sette seg i hendene og håndleddet, samt i anklene, og smertene kan vare fra en uke til mange måneder. Smertene er til tider invalidiserende. Jeg bruker ofte krykker, noen perioder kan jeg ikke gå og er totalt sengeliggende. Kan ikke gjøre de enkleste ting selv. Når det gjelder hendene kan jeg i de periodene smertene sitter der ikke holde en kniv, knyte skolisser osv. Jeg har også ansdre klassiske fibromyalgi-tegn som at jeg er lydsensitiv for diskanter, til tider søvnproblemer, og kan plutselig (og i perioder) se svært uklart uten at leger finner noe galt med synet mitt. Det er egentlig ikke noen forskjell på når på døgnet jeg har vondt, men merker jo at jo mer jeg gjør jo mer utmattet blir jeg og smertene øker. Som sagt kommer smertene i perioder. Jeg har noen friske perioder, og noen sengeliggende perioder. Trening _kan_ hjelpe noen ganger, mens andre ganger gjør det vondt værre. Jeg passer på å trene når jeg har gode perioder for å forlenge den. Stress gjør smertene værre. Dersom jeg f.eks er ute på en to timers shopping tur en dag må jeg passe på å ha to rolige dager hjemme. Hverdagen må planlegges godt fordi mye aktivitet eller gjøremål fort kan resultere i at jeg blir sengeliggende i to-tre mnd, og det må jeg forsøke å unngå med to barn i huset. Jeg har prøvd det meste av medisiner, men ingenting hjelper, jeg har derfor valgt å slutte med det da jeg var redd for leverskader. Jeg bruker smerteplaster og går til fysioterapi en gang i uka. Jeg har også forsøkt slyngeterapi og akupunktur, noe som til en viss grad har fungert, men det kan også være tilfeldig. homeopat, osteopat, og andre-pater, samt refleksolog har ikke hjulpet.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Som stive muskler og som om ledd og hofter går i lås (fibromyalgien og en medfødt hoftefeil samarbeider med å plage meg). Slår jeg meg ol. så har jeg vondt ekstra lenge, i tillegg til at enkelte plasser som skuldrene mine gjør vondt å ta borti. På kvelden etter en normal dag, eller etter aktivitet (uansett når på døgnet). Da sliter jeg med brukbare ille smerter. Nekter og bruke medisin, har klart meg siden jeg var barn og da kan jeg klare meg nå. Har hatt sykdommen såppas lenge at jeg er rett og slett vant med den, er heller mer på passelig og unngå ting som utløser smerter. Fant en "rytme" som gravid og unngå mest mulig smerter og leve med resten. Har allergi mot smertestillende og andre medikamenter, så hadde 9 måneder der medisinering ikke kunne gjøres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå