Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg pleier ikke å henge meg opp i enkeltes sikring av babyer og barn i bil. Men den siste uken har jeg sett, ved 2 ulike anledninger, en babysikring som burde nesten blitt anmeldt. Små og lekre 2 seters sportsbiler hvor babysetet selfølgelig er plassert foran. Det hjelper jo ikke om en eventuelt kobler ut airbagen, ved en kollisjon blir jo ungen flat. Det største trykket er jo for de som sitter foran. Er det virkelig lov å sikre småtasser i forsetet på små "lekebiler"????
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har alltid hatt ungen i forsetet. Så lenge setet er bakovervendt og airbag er koblet ut så er det ikke farlig og det er forsvarlig sikring i bil ifølge Trygg Trafikk. Men det visste du kanskje?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Det var merkelig at Trygg Trafikk hevder dette, når de med kompetanse på høyenergiskader fraråder dette på det sterkeste. Ungene blir kvestet i slike ulykker når de sitter foran. Spesielt ved små sportsbiler som ikke har tilstrekkelig støtabsorpsjon og ved svært små barn eller babyer. Nei tror heller på de som faktisk forsker på akkurat slike fenomener (og som gjør forskningsoppdrag for b.l.a. Trygg Trafikk) HI
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 "Det største trykket er jo for de som sitter foran". Javel. Gjelder det også ved sidekollisjoner som er det vanligste, og også ved påkjøring bakfra som heller ikke er uvanlig? Det virker ikke som du er helt oppdatert selv HI. Det JEG synes er verst å se familier som kjøper ny, flott bil "til far" som også kan brukes ved familieferier. Mens mor kjører rundt i en gammel rusten Fiat Panda som fungerer som en blikkboks i en kollisjon - og det er den bilen som brukes til hverdags med henting og levering av barn i barnehage og skole. DA kan du snakke om elendig trafikksikring av barn i bil.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Hvem du tror på eller ikke er forsåvidt ikke relevant for andre og for de som velger å stole på andre kilder. Det er fortsatt ikke ulovlig å ha barna sine fremme i bilstol. Så det er lite du kan gjøre med det uansett.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har lært at man kan ha barnet foran dersom man har setet bakovervendt og kobler ut airbagen.. Men jeg kjenner jeg har en sperre mot å ha barnet foran, jeg vil helst ha det bakovervendt, i midten i baksetet. Men det betyr jo ikke at det ikke er lov å ha det fremme..
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Sidekollisjoner er det vanligste, men det er ikke nødvendigvis en høyenergiulykke. De er heller ikke de som har høyest sannsynlighet for permanente og terminale skader og utfall. Poenget var ikke å få endret loven, men å forstå begrunnelsen rundt dette. Hvorfor skaffe seg en liten sportsbil og utsette babyen for ekstrem (men dog noe sjeldnere) fare, fremfor å kjøpe (og da evt selge sin lille kosebil) en sikrere 5-seter og sikre barnet optimalt. HI
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Utseende på bilen spiller liten rolle ihht. sikkerheten. Det som er viktig med tanke på kollisjon er om bilen har stålramme og stålbjelker.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Ikke alle har dette med en gang de får barn. Jeg har ikke bil, men har tilgang på sjåfør og bil, der må ungen sitte forover-vendt pga plass. Jeg kan ikke kreve at de skal skaffe seg ny bil pga at jeg ikke har. Samme kan være med de med denne sportsbilen, de har vel bare den og den er kanskje ikke bare bare og selge. Og da er det vel bedre og sikre ungen i bilen enn å ha ungen usikret på bussen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå