Gå til innhold

Hjertet begynner vel å slå i uke 3,eller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mor sin 6. uke, og fosterets 4. ja!

Skrevet

Nei, det begynner å slå i uke 5-6. I uke 3 vet de færreste at de er blitt gravide, forventet mens er jo ikke før 4+0.

Skrevet

Hehe,har ikke helt peiling du:)

Skrevet

Joda, jeg har desverre så at for god peiling. Hjertet begynner å slå (pulsere) mot slutten av uke 5. Man sier da at man er inne i den 6. uken.

Uke 3 er uken etter eggløsning, uke 4 er uken man normalt sett forventer mens.

Man legger alltid på 2 uker før eggløsning, fordi man regner svangerskapet fra første dag i siste mens. Dvs at uke 3 er en uke hvor det befruktede egget kun er en hul celleklump, kallt bastula. Denne fester seg som oftest til slimhinnen i livmoren en gang i løpet av uke 3. Da først vil man starte å produsere HCG som er det hormonet som man kan påvise graviditet ved hjelp av. I uke 4 endrer klumpen seg og de ulike cellene begynner å fordele seg i ulike segmenter som kalles kimblad. Da kan det kalles embryo. Etterhvert vil disse kimbladene organisere seg til ulike organsystemer, blandt annet dannes forløperen til hjertet, et tynt rør, som starter pulseringen allerede ved utgangen av uke 5/inngangen til uke 6.

Var det ellers noe du lurte på, 19:05?

Skrevet

hahaha dumma! Det er jo nettopp det første Annie sa da. Mor sin uke 6, fosteret er da 4 uker gammel...

Skrevet

Kjære 19:24

Det du sier stemmer, men hun som skrev over skrev jo også MORS uke 6 (som du skriver) og BARNETS uke 4. Man teller da fra eggløsningen når det gjelder barnets uker. Så du er nok dessverre litt på bærtur.. Kanskje lurt å ikke være så frekk når du ikke har peiling?

Mvh en annen enn 19:05

Skrevet

Siden jeg erså DUM, og ikke har peiling, hva er det jeg har skrevet som er så innmari feil?

Hilsen 19:24.

Skrevet

Skjønner du ikke at når mor er i uke 6 er barnet 4 uker gammelt (4 uker siden eggløsning)? Vet ellers ikke helt hvordan jeg skal forklare det.. Ellers har du jo kjempepeiling, av det du skrev var det ikke alt jeg visste fra før!

Skrevet

Ehh jo, men man forholder seg faktisk ikke til barnets uker medisinsk sett. Og det er fortsatt ingen hjerter som begynner å slå i uke 3.

Skrevet

Hjertet begynner å slå omtrent 25 dager etter at befruktningen er skjedd...

I embryoets 4. uke, eller i uke 3, om du vil...

I mors 6. uke, eller i uke 5, om du vil...

Livet er en komplisert, hvorfor skal vi bry oss med enkle forklaringer... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...