Gå til innhold

Dette med forhøyet risiko hos overvektige gravide..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen vet hva det er ved de overvektige kvinnene som gir forhøyet risiko for komplikasjoner?

Jeg er overvektig, bruker størrelse 44-46 og har 20 kg for mye (iflg bmi). Men jeg er i relativt god form, trener kondisjon to dager i uken (60 min step) og styrke en dag i uken (45 min styrke med stang og manualer). Dette har jeg gjort siden august, altså ikke så lenge, men det er en rutine jeg er godt inne i og trives med.

Vi spiser sunt, fisk to dager i uken, veggis en dag i uken. Spiser mye grønnsaker, lite, men grovt brød.

Slanker meg ikke aktivt, men regner med en sakte nedgang etter hvert som jeg fortsetter treningen.

Vi ønsker å prøve på ett barn til i nærmeste fremtid, men er veldig usikker på jeg må slanke meg først. Lurer derfor på om det er selve overvekten som er risikoen for overvektige, eller dårlig kosthold, dårlig form, lite muskler? Hadde ingen komplikasjoner ved forrige svangerskap (samme vekt da, fikk en datter på 3,2 kg), og har ingen sykdommer a la diabetes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke den overvekten det er snakk om.

Skrevet

Er i akkurat samme båt som deg.. minus at jeg er i trening.. er straks 30 uker på vei med nr 2.. hadde ingen planer om å vente med å bli gravid.. Ja..jeg og har lest at overvekt kan føre til komplikasjoner.. men vet ikke hva.. og orker ikke bekymre meg for det.. Spiser helt ok sunt.. men rører mg lite.. (vekten har jeg hatt siden jeg var esktremt lat og spiste veldig usunt) Med en gang pjokken er ute av magen blir det turgåing og trening..,og satser på en sakte og langvarig nedgang som hos deg..

Men jeg syns ikke det skal stoppe deg fra å bli gravid...

Skrevet

Flytt til SOGN OG FJORDANE. Så får dokke merke kva konsekvensane er med detta. Da er det snakk om sjukehus debatten vedr Lærdal Og Nordfjordeid sjukehus.

Står mitt i helvete og fritt sjukehus valg har du ikkje.

Skrevet

Akkurat som man burde slutte å røyke før man blir gravid, så bør man ogå slanke seg. Fedme er en risikofakor for både mor og barn.

Skrevet

Det heter ikke forhøyet risiko hos overvektige, men forhøyet risiko hos dem som lider av fedme.

Stor forskjell!

Det går mye på om mors hjerte tåler påkjenning som fødsel gir. Ellers er det snakk om svangerskapdiabetes, høyt blodtrykk osv under selve svangerskapet.

Overvektige bør forstå at man driter i hvordan dem føler seg personlig krenket. De bærer et liv som man skal verne om. Derfor sender man dem til det sykehus som er best på å ta seg av slike situasjoner. Man skal også verne om mors liv - ikke verne om egoet!

Skrevet

Derfor er det økt risiko -se to artikler- ;

"Overvekt er knyttet til en rekke komplikasjoner under svangerskap og fødsel (preeklampsi, svangerskapsdiabetes, store fostre, intrauterin fosterdød, komplikasjoner for mor og barn under fødselen). Barn født av overvektige mødre synes å ha økt risiko for overvekt og diabetes og muligens også for visse kreftformer. Ulike ernæringsforhold i fosterlivet synes således å kunne «programmere» de nye individer til ulik risiko for sykdom senere i livet."

http://tidsskriftet.no/article/1586837

"Overvekt øker risikoen for manglende spontan fødselsstart. Dette kan føre til overtidighet og igangsettelse av fødsel, men kan også resultere i for tidlig fødsel. Kvinner med KMI > 30 har størst risiko, ofte i sammenheng med sykdom hos mor eller misdannelser hos barnet.

Risikoen for både planlagt og hastekeisersnitt stiger parallelt med økende KMI , og kan være økt hos overvektige med 50 prosent. Fire studier vurderte om overvekt fører til økt forekomst av instrumentell forløsning, tre av disse viste sammenheng mellom fedme og stort foster. Et stort antall studier viser sammenheng mellom et forlenget fødselsforløp og obstruktive årsaker som økt fettvev i bekkenet, stort barn, redusert evne til å trykke i frigjøringsfasen, og risvekkelse relatert til høye nivåer av kolesterol og leptin. To studier viste at økte kolesterolverdier kan føre til mangelfull inntrengning av kalsium i myometriet, noe som gir redusert rieaktivitet både i styrke og frekvens. Leptin, som produseres i fettvev, har i tillegg en hemmende effekt på både spontane og induserte kontraksjoner. Foruten beredskap på intervensjoner, kan behovet for epiduralbedøvelse også være økt relatert til et langvarig forløp i kombinasjon med et stort barn. Epidural kan igjen bidra til ytterligere risvekkelse."

http://www.sykepleien.no/ikbViewer/page/sykepleien/nyheter/nyhetsartikler/vis?p_document_id=602733

Skrevet

Jeg er overvektig, mye mer overvektig enn deg HI. Og er nå gravid i uke 20. Nå er ikke jeg overvektig av eget valg, men som et resultat av medisiner som var livsnødvendige for meg å ta, men uansett er jo overvekten farlig. Har gått ned 30 kg, siden jeg sluttet på medisinene, men har enda omtrent 30 igjen. Legene sier til meg at jeg må følge nøye med på blodtrykk, og at jeg (og de) må være veldig oppmerksomme på svangerskapsdiabetes. Men, så lenge det kun er ekstra kg, og ikke et dårlig kosthold og livsstil, så er det få risikofaktorer. Dette har jeg nå fått bekreftet både av lege, jordmor og sykehus. I tillegg er det jo sånn at overvektige kan slite med å bli gravide da, men det så ikke ut til å gjelde meg... Kanskje det er usunne som sliter, og ikke nødvendigvis overvektige? Ikke helt sikker. Men jeg ville ikke ventet hadde jeg vært deg. Den aller største risikoen ligger for mor, og ikke barnet som det blir antydet over her, men du er jo ikke i nærheten av å ha fedme, som er da problemene virkelig oppstår.

Skrevet

Nei, se der dukket hun opp igjen hun som mener at "Jævla Stoltenberg" er skyld i at hun er feit.... latterlig 16.06.

Skrevet

Jeg var regent som overvektig av BMI og alle jordmødrene. Legen sa at jeg skulle ikke bry meg.

BMI kan ikke regnes sikkert når man er over en viss høyde pga kroppsbygging.

Jeg gikk hele svangerskapet og fikk høre at jeg MÅTTE ha svangerskaps diabetes. Jeg hadde ikke sukker i urinen eller andre tegn på dette.

Så ble det masing om stor unge, også kommer bomben: pga at jeg er så lang og hadde så god plass (mer, i ca 7 måned så man at jeg var gravid pga magen voks kun innvendig og ikke utvendig.)

Jeg har derimot en slank unge som er tung som en sten (forstå det den som vil). Var faktisk urovekkende tynn etter min mening, fikk komplikasjoner og hastekeisersnitt, men det hadde ikke med fedme og gjøre etter det de sa. Men ble sjikanert som høygravid og masse vann i kroppen "det er ikke bare og flytte på en som deg som er så feit"... jadda, med nesten 2l blod blandet inn i fostervannet og føtter så hovne at jeg måtte skaffe nye sko, jada jeg kunne jo slanke meg som gravid.... trur legen ha drept meg hvis jeg hadde det.

Skrevet

16:06

Takk for og henge meg ut for feit.

Har født på nordfjord eid før og no får jeg ikkje lov pga BMI som jeg har hatt samme med dei 2 siste fødsler. Men no får jeg ikkje pga FØRDE driver og nedlegger sjukehusa rundt om.

Er det ikkje rart at jeg ikkje får lov og føde på samme sjukehus når BMIen er lik dei 2 siste svangerskap ?

Merker at mangen ikkje forstår probleme med sjukehus debatten. Detta kan ramme dokke og lengre køer når dei legger ned rundtom. Kansjer dokke må vente 3 til 5uker lengre på kreft oprasjon og tiltak vedr det som skjer.

Skrevet

Kreftoperasjoner har lite å gjøre med denne diskusjonen.

Grunnen til at en ikke kan føde på fødestuer med høy BMI er nye kriterier for hvem som skal regnes som risikofødende. Det har med sikkerheten til mor og barn å gjøre, små sykehus har ikke nødvendigvis gynekolog i vakttjeneste, og har heller ikke beredskap til hastekeisersnitt (må kalles inn evt). Bakgrunnen er i tillegg til uforholdsmessige utgifter i forhold til nytte, pasientsikkerhet. Mange av de små sykehusene har manglet kvalifisert personell, og har gått rundt ved hjelp av leger fra vikarbyrå. Disse har hatt ymse kvalitet, og kjenner i tillegg ikke norske forhold godt nok. På grunn av pasientsikkerhet har en i stedet innført regler om hvilke sykehus som gjør hvilke inngrep.

Pasientsikkerheten har vært en større faktor i dette enn økonomi, tro det eller ei. Og jeg vil si det som hun over, nytter ikke å skylde på andre for at du ikke får føde på lokalsykehuset. Du bør heller være glad for at helsevesenet ikke gambler med ditt og barnets liv.

Skrevet

oj oj oj... 17:17

først må jeg si at jeg er ikke denne 16:06 som du er litt snurt over her... Men jeg jobber på sykehus, og er veldig inneforstått med "sykehusdebatten".

Du ser kanskje ikke at kompetansen synker på små sykehus, derfor ønsker de ikke å ta imot det som ihenhold til retningslinjer går innunder "risikosvangerskap"?! Det er ikke bare deg de skal ivareta, men barnet ditt, andre fødende og egne ansatte..

Retningslinjene er ikke der for å "please" deg/dere, men faktisk for å gjøre det tryggere for pasientene.

Har du tenkt på at retningslinjene og ansettelsesforholdene kan ha endret seg noe siden ditt forrige svangerskap?!

"meg meg, mitt mitt" er det jeg hører når jeg leser innleggene dine...

Sier ikke at sykehusnedleggelsene er positive, men klag nå ikke over at de foretar tiltak for å redde liv isteden for å "kjøre på" med lavere kompetanse og "klare selv" policy... så jo hvor bra det gikk for Kongsberg sh, føde avd..

Skrevet

16:06 igjen har ingen svangerskpsdiabetes, ingen problem med blodtrykket og har ingen problemer med svangerskapet. Nr 5 på gang.

Fikk beskjed av gyn lege at jeg er ei fødemaskin.

Skrevet

17:29

Merker at du ikkje bor på landet. Kva med dei som må kjøre opp til 4 timer for å komme seg til Førde sjukehus og må kjøre for bi Nordfjordeid. Og kommer til Førde så er det falsk alarm og du kan ta fleire utgift poster på detta. ETC

Førde legger ned ein avdeling den 16 des på Nordfjordeid og Førde klarer ikkje og utføre KIKEHULL oprasjon i SKULDEREN. Men det klarer Nordfordeid. Kompetanse har dei på føden på Nordfjordeid og er lik som den var for 6 år siden. Kompetanse kan du spare deg og utale deg for.

Ja STOLTENBERG er kun ute etter ordet SENTRALT kun FØRDE. Skal dei ta i mot alle som er på nordfjor/sogn må dei utvide. Og i mellomtida må dei som er i nordfjord rund om i landet og stå i kø. Og det er ikkje berre fødende det er snakk om det er andre KØer som blir berørt. Sjukehelekoteret ser eg mykje til her jeg bor kva koster det.

Skrevet

Nei, de har ikke nok kompetanse i helse vest til å opprettholde samme beredskap både i førde og i nordfjordeid. Derfor har de vært avhengig av vikarer i lang tid, en løsning som ikke gir nok sikkerhet. Og derfor må de sentralisere fødetilbudet, de har til sammen nok leger til å ha vakttjeneste på ett sykehus, det andre kan ikke ha fødeavdeling men fødestue i stedet.

Fødestue er for øvrig et trygt og godt tilbud til fødende så lenge de selekterer hvem som kan føde der etter klare kriterier. De som har større risiko enn normalen må til fødeavdeling. Det er faktisk ikke faglig forsvarlig å ha fødeavdelinger med mindre enn 400 fødsler i året heller, da personalet ikke vil bli drillet nok i uforutsette hendelser til å oppdage farene i tide. Så mange barn fødes ikke på nordfjordeid sykehus...

Skrevet

17:24

Nordfjord eid er ikkje fødestove men Førde har ordna nye regler for BMI for å få ned fødande til Nordfjordeid.

Det du kommer med ligger under Lærdal sjukehus så merkar kva du veit om nedleggig av sjukehus. Lik 0. Jeg har fått 3,5 timer kjøring til sjukehus som var på 30 min før. Kva sikkerheit er det. Det finnes sjukdommer som ein må vere på sjukehus innen 2 timer eller går det gale.

Skrevet

til 18:41

hehe, og på HVA merker du at jeg ikke bor på landet om jeg tør spørre?! Ikke undervurder meg, er du snill. ;)

Jeg er ifra Bø i Vesterålen, ikke akkurat verdens navle. Jeg har både bodd og jobbet i bygder/sykehus med 1500 innbyggere, og i storbyer med 900000. Så kjære deg, jeg har da både sett verden, sykehus OG kan delta i debatten om et sykehus som det er en grunn til at de "strammer inn".

Ps, de kan ikke utføre f.eks ortopediske lapraskopi operasjoner, som du nevner, pga mangel på utstyr og ortopeder...

Men for all del, hvis du ønsker at en lege med spesialisering på tarmsystemet skal operere skulderen din så kjør på... ;) hehe.

Det samme gjelder fødeavdelingen, de har ikke kompetansen, derfor blir det skrenket inn. Men fortsett å se på det snevert du, da kommer du jo så langt ;)

Jeg ønsker nok en gang å poengtere at jeg ikke er for sykehusnedleggelse, men så lenge kompetansen søker seg til større byer så har man ikke så mye valg. Sett opp lønningene til spesialister som velger å jobbe i bygd. Sørg for at de får praksisen de behøver. Som en nevnte her, 400 fødsler i året er LANGT ifra nok! Kanskje du da får det litt lettere :)

17:29

Skrevet

18:48

Det er for at FØRDE setter krav til Nordfjordeid. Så dei må avvise dei pga Førdes regler. Merkar at ein ikkje forstår den nedlegginga. Nordfjordeid sjukehus har fått nye regler fra 2009. Og der er det ingen problem med bemanning. Rart at dei som jobba under den nedleggande avd ikkje vil til Førde sjukehus som kun er Vikar bedrift.

Skrevet

Takk for svar, men det var ikke helt dette jeg lurte på.

Jeg vet veldig godt at det er risiko, og jeg vet hva risikoen er, altså hva som kan skje. Jeg lurer på hva ved overvektige som utgjør risikomomentene, er det kiloene i seg selv, for mye fett et spesielt sted, eller er det livsstilen som forbindes med overvekt?

For jeg har ikke en usunn livsstil, tver om. Og jeg er ikke bælfeit av utseende, bruker altså 44-46 i klær (46 på underkroppen). Har timeglassfigur, og fettet er ikke sentrert rundt magen, men rumpe og lår, altså ikke det typiske diabetesfettet?

Men så er BMI altså på 30, er 175 og 96 kg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...