Gå til innhold

Når begynner ungene å dusje etter gym? U/T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjorde vi da på barneskolen?

Skrevet

Her begynner barna med gym i 2 klasse og de dusjer da selv etterpå.

SFO har også noen gym, men da dusjer barna hjemme. De bytter ikke til gymklær engang. De har noe de kaller "innefriminutt". Tror de ikke dusjer pga de yngste barna trenger litt hjelp fortsatt, og fordi de eldste barna har tidligere hatt gym den samme dagen.

Fotballtreningen fra 6år har egne garderobe og de som vil kan dusje her, men da er det foreldre i garderoben også. Jentene og guttene har hver sin garderobe.

Skrevet

Her hadde de gym i hele første, men bytta ikke klær eller dusja etterpå.. De har ikke begynt i år heller. gutten min blir så svett, må da være ubehagelig med svette klær resten av dagen...

HI

Skrevet

Der hvor jeg jobber så dusjer de etter svømming fra 2. klasse og gym etter 3. klasse.

Skrevet

vi begynnte å dusje etter gymen i 4. klasse. Men dette er jo noen år siden da. Jeg er født i 85.

Skrevet

Da hadde jeg tatt det opp med lærer/rektor. Klart svette barn må få lov til å dusje etter en gymtime.

Nå går man jo med ekstra mye klær også.. Så man burde iallefall få lov til å ta på seg en shorts.

Ser for meg en skoleklasse ha gym i ullklær - det må bli varmt.

Skrevet

Her begynte de egentlig i femte klasse, men siden det var siste time fredag fikk de lov å gå hjem for å dusje om de ønsket det. Nå i sjette klasse er det mer gjennomført, nå har de gym midt i uka.

Synes det er utrolig seint.

Skrevet

Hvorfor gidder du å gjette, når du tydeligvis ikke har noen anelse (antar du ikke har skolebarn i det hele tatt?). Tror ikke det er noen som begynner i 1. klasse.

Skrevet

Syns også det er sent. Og her skal det spares på alt, så derfor lurer jeg litt...

Skrevet

Her jeg bor begynte de nå i 3. klasse.

Skrevet

Jeg har en 2.klassing og en 5.klassing.

Her begynner de med svømming i 2.klasse og dusjer da selvfølgelig selv.

Skifte til gymtøy og dusje etter gym begynner de med i 3.klasse, før det har de gym i det vanlige tøyet og dusjer ikke etterpå.

Skjønner det godt egentlig, 2.klassinger er noen vimsete somlekopper og om de skulle bruke tid på å skifte før gym, dusje og skifte etter gym hadde den gymtimer på 45 min inneholdt veldig lite fysisk fostring og veldig mye tid i garderoben..

Skrevet

Hvis ungene aldri vil begynne å dusje, så gjør de ikke det.... Skolen har ikke mulighet til å tvinge noen til å dusje.

I 1. og 2. klasse sier det seg vel selv at barna ikke kan dusje. Det er en time til rådighet, der de helst skal rekke litt gym også. Ikke har man lærere av begge kjønn heller, så det er ikke mulighet for å være i begge garderober. Hvis du observerer en garderobesituasjon i forbindelse med et friminutt så ser du at det tar så lang tid at man ikke vurderer dusjing.. På skolen vår har alle mulighet til å ta med egen gymskjorte og bukse, hvis man ønsker det. Det gjør gutten vår som går i 2.nå.

Læreren sa at vi på foreldremøtet kan snakke om hvordan vi gjør det i 3.klasse. Kommer jo an på hvor selvstendige elevene er blitt til da.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen (jeg har ikke skolebarn selv enda) så begynte vi å dusje etter gym i 4.klasse. Før det hadde vi alltid gym i siste time slik at vi kunne gå hjem å dusje etterpå, om vi ville.

Skrevet

Men vi hadde svømming fra 1.klasse og da dusjet vi både før og etter svømmetimen

10:34

Skrevet

Vi begynte fra første klasse, men var ett år eldre da vi begynte på skolen enn det de er i dag.

Hvorfor lurer du på det?

Skrevet

i 4. klasse her hvor jeg har barna. Synes det er helt greit! Barna har selvsagt IKKE gym i ullklær...går an å kle av seg selv om de ikke dusjer.

Skrevet

Hva er grunnen til at man utsetter dusjing lenger og lenger uti barneskolen nå for tiden?

Da jeg begynte på skolen (i 1990) byttet vi bare til gymklær før jul i førsteklasse, og begynte med dusjing i tillegg etter jul. Det var ingen som hadde problemer med det, vi kunne jo prosedyrene fra svømmehallen fra tidligere.

Husker en del av jentene hadde med seg moren i garderoben på familiebading, men de færreste foreldrene byttet til badetøy, det var bare oss barna i vannet. Foreldrene satt på plaststoler rundt bordene og drakk kaffe på bassengkanten. I vår familie var det pappas oppgave å ta oss med på bading, så vi klarte oss selv i garderoben fra 5-års alderen (var aldri snakk om å bli med i herregarderoben).

Det var forventet at vi kunne dusje selv raskt og greit fra begynnelsen av på skolen, de første gymtimene hadde de satt inn en kvinnelig lærer som kom inn i garderoben og fulgte med. Etter noen uker var det tiltaket borte.

Skrevet

Begynner med dusjing i 1. klasse her vi bor, men de har alltid to timer gym, slik at de har tid til det.

Skrevet

Her er det 2. trinn.

Man må regne med litt svinn, har mistet/glemt håndduker, sokker og t-skjorter.

Skrevet

Dete varierer fra skole til skole. Jeg har en fjerdeklassing, han dusjer (selvsagt) etter svømming, men ingen dusjer etter gymmen. På foreldremøte sa de at de sansynligvis begynte å oppfordre barna til å dusje etter gym til neste år (5. kl), men at det fortsatt kom til å være frivillig frem til ungdomsskolen. Syns det er helt håpløst.

Ser feks der hvor jeg jobber, med elever mellom 16-20 år som har spesielle behov. De sliter max med å forstå viktigheten med å dusje etter fysisk aktivitet. De fleste friske og høytfungerende skjønner jo dette etter hvert, men ikke alle.

Skrevet

Håpløst ja, men lærerne har ikke lov til å be elevene om å dusje. De kan bare oppfordre.

Skrevet

Her MÅ de dusje fra 4.klasse.

Læreren vil ikke stå over skulderen på en svett og surt luktene unggutt og lære bort matte etter gymtimen, de må dusje.

Om jenter som har mensen e.l. ikke vil dusje med de andre kan hun enten låne lærergarderoben, eller gå fra gymtimen til dusjen 10 min før de andre, men dusje må de.

Skrevet

Nei, lærere har faktisk ikke lov å kreve at elevene skal dusje! Er selv lærer, på ungdomsskole, og da jeg hadde KRØ i fjor kunne jeg ikke kreve at noen av mine elever dusjet etter timen. Jeg hadde da 10. trinn, og ingen dusjet etter gymtimene. Når de hadde svømming dusjet de med badetøyet på, og tørket seg og byttet til undertøy inne på toalettene. Og jeg ville gjort akkurat det samme dersom jeg hadde gått på ungdomsskolen nå til dags.

Har selv barn i 4. klasse og 2. klasse, og den skolen de går på nå oppfordrer til dusjing fra og med 3. klasse av. Den skolen eldstemann gikk på før oppfordret til dusjing fra 1. klasse av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...