Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 I går skrev jeg et innlegg her og spurte hvor ofte 6-8år gamle gutter bader. Grunnen tiil jeg spurte var at 6-åringen min har så mange guttevenner som lukter så svette. Fikk da i svar at barn svetter ikke. Men stemmer det da? Gutten min spiller både fotball og håndball - og etter en trening er han ganske svett. Iallefall føler jeg at han må dusje. Men om det finnes foreldre som ikke tror at barna deres svetter så kan jeg godt forstå hvorfor det finnes så mange skolegutter som stinker. For det er ikke bare svette, men svette som lukter. Gutten min kan svette i sommervarmen også han. Men kanskje min gutt er unormal? For jeg leser stadig her inne at svette/svettelukt først kommer i puberteten. Nå mener jeg ikke at min gutt lukter svette som en voksen mann sin svette, men lukter det gjør han.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 De svetter, men det lukter ikke svette! Til og med babyen min svetter når det er skikkelig varmt!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Alle mennesker svetter, men det lukter ikke surt/svett før i puberteten. Eldste min på 9 år lukter ikke når han svetter, men merker at håret hans kan lukte litt etterpå dersom han har svettet mye, så da må han dusje. 7 åringen min lukter ikke noe selv om svetten siler.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Selvfølgelig svetter barn, det er ingen som har påstått noe annet. Det det stod i svaret du fikk var at barn ikke har svettelukt. Dette er noe man får først når man kommer i puberteten.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Men svetter man gang på gang i de samme klærne lukter det uansett om det er barn. Klærne får en muggen/uggen lukt.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Leste nå i Helseleksikon.no at svette hos små barn kan lukte, men at det ikke lukter så stramt som hos voksne. Så man er naiv som ikke bader barn etter trening, fordi man tror at dem ikke lukter uansett. Ikke rart at flere barn stinker. Jeg mener at barn skal lukte barn - ikke vaskemiddel og grønnsåpe. Men generelt sett bør foreldre med aktive barn bade dem oftere. H.I.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Min 4-åring svetter som bare det når han leker veldig aktivt. Håret hans kan bli klissvått. Men har aldri opplevd at han er svett andre steder, dvs. våt av svette. Bare klam.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Opplever du ofte at barn stinker? Kan ikke si jeg har opplevd dette selv.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 Nei ikke barn, men skolegutter. De får en stram kroppslukt i denne alderen - etter min mening iallefall. Jeg har smågutter på besøk hver eneste dag. Det er også jenter på besøk, men de er ikke alltid så veldig aktive som guttene og lukter derfor heller ikke. Jeg har tidligere jobbet på SFO og jeg var ikke den eneste som kjente at gutter stort sett bør dusje oftere. Da mener jeg ikke hver dag, men kanskje mer en 1 gang i uken. H.I.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har to gutter og det tyter til tider med unger her, i alderen 4-6 og 10-12. Har aldri kjent svettelukt av noen av dem, selv om de er veldig aktive alle sammen. 11-åringen min trener 4 dager i uken + gym og svømming på skolen. Det lukter aldri av ham, men han må jo dusje likevel. Han dusjer mao minst 5 ganger i uka. I den alderen handler det ikke om svettelukt, men om gode rutiner.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 ja, ærlig talt, barn bør dusje oftere enn 1 gang i uka. er da ikke bare svette man skal vaske bort. Mine unger bader i gjørme og dusjer under takrennenedløpet i barnehagen. når unga kommer hjem fulle av gørr så dusjer jeg de jo før jeg legger dem i reine senger liksom... Nå er mine bare 4 og 3, og de svetter som bare det men lukter ikke svette heldigvis, og det kan godt gå 3 dager imellom hver dusjing om de ikke har vært å rulla i gjørme som nevnt tidligere.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Tror mange glemmer rutinene med bad når barn slutter i barnehage. Nå er det ikke så mye gjørme som skal bort og det går lengre tid mellom hver vask. For jentene som gjerne er litt mer stille er det helt ok, men guttene er jo høyt og lavt og svetter mer.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Barn svetter, og selvfølgelig kan svette lukte! Jeg har selv et barn som begynnte å svette enromt (med lukt) da han var ca 6 år
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Før puberteten lukter ikke barn svette på samme måte som voksne. Men om de blir blaute av svette og svetter tørker på kroppen, og dette skjer flere ganger mellom hver dusj blir det jo en lukt likevel. Ikke svettelukt i den forstand, men de lukter litt "surt" likevel. Dessuten fester jo støv og møkk seg i svetten og ihvertfall guttene mine kan bli helt skjoldete på halsen, hendene, anklene osv etter vilter lek på grusbanen osv. Klart aktive gutter i 6-8 års alderen må dusje ofte, selv om de ikke lukter svette som en mann enda.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #15 Skrevet 30. oktober 2011 Ja barn svetter de også, merker det når vi er på lekeland at det er en sånn "klamme barn lukt". Men det lukter ikke så mye og sterkt som på tenåringer/voksne. De har ikke begynt å få stram lukt i armhulene f.eks. Jeg har ei aktiv jente på 4 år som bader/dusjer omtrent 3 ganger i uka. De andre dagene vasker hun seg (med litt hjelp) i ansikt, underlivet, hender og føtter i vasken med klut. Rent undertøy og sokker hver dag. Jeg reagerer også på at en del barn (til og med småbarn) virker ustelte og kan lukte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå