Gå til innhold

Anti-depressiva og graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vannvittig babysyk, klar for nummer to når som helst nå. Men går på anti depressive tabletter, noen som vet om det er gjort noe forskning innenfor dette, om det vil påvirke fosteret? Står ingenting i pakningsvedlegget på tablettene mine, og jeg bruker laveste dose.

Har ikke time hos legen min før om 2-3 uker, da skal jeg høre med henne -har selvfølgelig ikke lyst å bli gravid uplanlagt, mens jeg er medisinert.

Er det kanskje noen av dere som har erfaring med dette temaet? Nedtrapping, risikoer osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, kan bare si hvordan det var med meg.

Jeg gikk på Efexor pga angst når jeg ble gravid. ringte legen med engang jeg fant ut at jeg var på vei og begynte nedtrapping. Det var utrolig ubehagelig i en mnd mens jeg trappa ned og tilslutt stoppet helt.

Føles på en måte digg å ikke ta piller, MEN jeg har merket at angsten har kommet snikende tilbake :( Jeg hadde da ikke hatt noe særlig anfall på ett par år og trodde jeg var over det, men kroppen min reagere fortsatt på handleturer og steder med mye folk. Kjempe nedtur egentlig for jeg trodde jo jeg var mye bedre. Jeg håper det har noe med hormonoer å gjøre også så det kanskje stabiliserer seg når babyen er ute. Men hvis ikke så må jeg begynne på de igjen. Angst er noe dritt!

Sorry litt langt og kanskje rart svar. Hvis det var noe svar i det hele tatt, hehe.

Legen sa by the way til meg at det er bedre at jeg gikk på medisinen enn at jeg slet masse.

Skrevet

Takk for svar. Forhåpentligvis kan jeg gjøre som deg, å begynne nedtrappingen om jeg blir gravid, og ikke før, tror ikke jeg er klar for å slutte med tablettene enda.

Det jeg gruer meg til da er å evt måtte begynne på de igjen, bivirkningene i starten er helt forferdelige, har aldri i mitt liv vært så kvalm som de første dagene med medisinen!

HI

Skrevet

Hei! Jeg fødte en gutt for 2 uker siden. jeg har gått på efexor i hele svangerskapet.

Skulle egentlig trappe ned, men fikk kontakt med en på Haukeland sykehus som har forsket mye på dette med antidepressiva og svangerskap. Han sa det var trygt å gå på de.

Hadde en god del angst i svangerskapet, til tross for medisin.

Babyen er helt frisk, uten noen form for påvirkning av medisinen.

De fleste jeg møtte på sa at det var like viktig at jeg hadde det bra i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...