Gå til innhold

Må man eie leilighet for å ha barn?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg leser ofte at man må eie leilighet for å kan ha barn, helst skal man ha bil og...

Er det virkelig slikt?

Synes ikke det er noe galt i å leie jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig må man ikke det, men fordelen med å eie er jo at man kommer seg inn på boligmarkedet. Regner med du ser for deg å kjøpe hus en gang i fremtiden? Da er det jo enklest og smartest om man eier noe fra før, som man kan selge så man sitter med en del egenkapital. Hus og leiligheter stiger som regel alltid i vedi, sjelden man taper penger på en slik investering. Men om dere er flinke til å spare penger så kan dere jo fint klare å legge dere opp egenkapital selv:)

En fordel til er jo at man betaler penger til seg selv når man eier, og ikke til andre. MEN det er jo selvsagt ingen selvfølge at man skal eie når man får barn;)

Skrevet

Det handler nok litt om å være økonomisk ansvarlige, og å sikre fremtiden. Det gjør man jo ikke ved å leie. Jeg kjøpte min første leilighet når gutten var 3 år. Frem til da leide jeg. Tror ikke han tok skade. Men om 4 år har jeg en nedbetalt leilighet som blir hans med tid og stunder.

Jeg jobbet med ei dame som var over 60, og hadde barnebarn. Hun hadde leid hele sitt liv, og syntes det var sååå kjekt. Det var ikke like kjekt når hun regna ut at hun har betalt over 2 mill i husleie på alle de årene. Det er et rimelig bra hus i våre dager det.

Bil er jo et must om man bor usentralt da. Jeg hadde ikke klart meg uten. Men hadde jeg bodd i oslogryta hadde det jo vært en fordel å slippe å ha bil. Så den biten kommer nok mest ann på hvor man bor.

Skrevet

Har bare sett over tid her at flere mener at det er på grensen til omsorgsvikt og ikke eie...

Jeg ser den økonomiske fordelen i å eie ja, men her må jeg leie til sertifikatet og bil er i boks (har en jobb som starter ganske samtidig som barnehagene, og et elendig busstilbud her i byen). Mangler et manfolk jeg kan "jage rundt" hehe

Skrevet

JA, og ha hytte- to biler - båt og iallefall et eget hus på hånda...... Virker sann her inne,

Nei jenta mi, om du bor i leid leilighet så er vel det vel og bra, bare dere tak over hodet?

Bare her i Norge at folk er stormannsgale, for i utlandet er det normalt å leie, både hus og leilighet.

Skrevet

Var no det jeg også egentlig tenkte... Så lenge man har et hjem så er det vel greit?

Eie er det jo en fordel i at man har investert i noe, og betaler husleien til seg selv.

HI

(derimot har jeg tilgang på tre hytter, pappas familie er "hytte gal") ;p

Skrevet

I land der det er lovlig å bo med barna i et indianertelt ute i skogen, uten å bry seg om skolegang.. der har de lav standard, men jeg tenker at de samtidig er frie.

Hvis man vil gjøre det samme her i Norge, om så bare for et par år... er risikoen stor for at man mister barna til Staten.

Skrevet

Betalt over 2 millioner i husleie på hvor mange år, 40? Dersom hun er over 60 er det vel ganske reelt. Det er 50.000 i året det, dvs. 4000 kroner i måneden i snitt...

Om du regner ut det du betaler i renter, kommunale avgifter, utvendig forsikring og vedlikehold på et hus du eier i 40 år er jeg temmelig sikker på at du kommer oppi 2 millioner og vel så det.

Skrevet

Nei min mening er at det overhodet ikke er sånn.. Jeg har eid hus og ønsker ikke å eie flere ganger. Synes ikke noe om å ha milliongjeld, og føler meg fri nå som jeg leier. Har to barn og ingen av de tar noen som helst skade av hvor pengene mine går hver mnd.. :)

Skrevet

Nei, man må absolutt ikke eie for å få barn! Det er bare her på DiB at en kan få inntrykk av at det er tilfellet. Her er man jo nesten økonomisk uansvarlig og ødelegger barnas fremtid ved å ikke spare barnetrygden på egen konto til barna som de kan få i 18-årsgave.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke jeg har sett noen sånne regler i Det Store Norske Regelverk.

Skrevet

Man MÅ ikke, men man bør være rimelig sikker på at man iokke leier en bolig der man kan bli bedt om å flytte fra når det passer huseier. Dette er spesielt viktig når det nærmer seg skolestart. Jeg og min eldste sønn leide først en studentbolig, som jeg måtte flytte fra etter endt hovedfag. Deretter leide vi privat, men måtte flytte når huseier selv skulle bruke leiligheten til familie. Da var jeg veldig glad jeg hadde mulighet til å kjøpe bolig til oss.

Skrevet

Synes det hørtes ut som dama har gjort en god deal, lav husleie, slipper å betale forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt osv. Man får ikke et "rimelig bra hus" for 2 millioner, unntatt langt utpå landet, da.

Skrevet

Det viktigste er å gi barna tak over hodet og et stabilt godt hjem fylt med kjærlighet. Hvor de er ønsket, hvor de blir sett og hvor de får den oppfølgingen de trenger. Om man eier eller leier er rivende likegyldig. Mange får ikke kjøpt pga gjeld, anmerkninger, alene-foreldre, osv osv . Sånn er det bare, det gjør ikke noen til dårlige foreldre selv om de ikke eier boligen de bor i.

Vi foreldre har nok å bekymre oss over og har nok dårlig samvittighet for en hel masse vi ikke "får gitt barna våre" - så hvis det da igjen skal skapes et kjøpe press for å være en god forelder så har det hele gått for langt.

Skrevet

Definitivt ikke, men for vår del så har vi tjent over 600 000,- på å eie vår leilighet i fem år pga prisstignigen. I tillegg har avdragene våre på lånet pr mnd vært mindre enn hva det koster å leie her, så jeg synes det det er en god investering i fremtiden til barna. I tillegg har du jo andre fordeler som rentefradrag på skatten osv. Som regel er det mer lønnsomt å eie enn å leie, pluss at det er mer stabilt, fordi du slipper f eks at kontrakten blir avsluttet.

Skrevet

må jo absolutt ikke eie for å ha barn, men for min del vil jeg si at akkurat egen bolig og bil var de to tingene jeg ville ha i orden før vi skulle ha barn.. alltid villet eie min egen bolig, fordi det på sikt lønner seg og for å få den roen og tryggheten et hjem skal ha ( kan såklart ha det i leid bolig også) men vil at barna mine skal ha et barndomshjem som de kan komme til når de blir voksne emd egne familier :)) mange som leier, flytter ofte og synes ikke det er noen god løsning for barna.. vet om de som har byttet bhg 5 ganger på en 4 åring osv... tar nok ikke skade av det heller og dømmer ingen, men pnsker ikke det for mine barn da...

er en egen ro over det å ha sitt eget hus, man kan pusse opp, kjøpe ting og skape et trygt, godt og fint hjem...

Skrevet

Vel dette er jo faktisk langt utpå landet da. På 40 år betalte hun godt over 2 mil. Noe som her vi bor tilsvarer feks 200 kvm nybygd hus. Og hun betaler selvsagt ikke 4000 i leie i dag, men i snitt siden hun begynte å leie en gang på 60-tallet. Da var vel husleia på noen hundrelapper.

Skrevet

Nei, selvfølgelig må man ikke det. Men mange av oss vil gjerne ha enkelte forhold "på stell" før vi får barn... for min del gjaldt det å eie bolig, og å ha fast jobb. Bil er det jo slettes ikke sikkert at man trenger, det kommer jo an på hvor man bor (jeg bor i byen og trenger det ikke egentlig, men nå har vi det likevel), men bolig trenger man, og det er ofte vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet, så å eie er fortsatt sikrere enn å leie, og det er sparing fordi man betaler penger til seg selv. Fast jobb er viktig for meg, men det avhenger kanskje også av hvor lett det er å få jobb innenfor det yrket man har.

Skrevet

He he... jeg har ikke råd til å kjøpe noe. Vi leier rimelig og jeg har ikke en gang førerkort (og er snart 37...) :-) Føler meg alikevel fullt utrustet til å være mamma :-)

Skrevet

Får da ikke håpe det, for vi leier og har 4 barn! ;-) Men å leie er noe stort dritt da. Eneste grunnen til at vi leier er at vi bygger hus, og må ha et sted å bo i mellomtiden.

Å eie selv er slett ikke noe kriterium for å få barn, og man kan også ha eid noe selv, men bli tvunget ut igjen på leiemarkedet en tid av ulike grunner. Det som er viktig er å ha et hjem å tilby barna sine. Et hjem med kjærlige foreldre, omsorg, oppfølging, mat på bordet, klær på kroppen og generelt kunne dekke barnas primærbehov og litt til :-)

Skrevet

Man kan være i vidt forskjellige situasjoner. Men så lenge man har et godt og trygt hjem, eid eller leid, så er nå det som er viktigst! Det er sikkert mange flere som kunne tenkt seg å kjøpe noe selv, men blir stoppet i banken da de ikke ser den sikkerheten de trenger, enda husleie og nedbetaling av lån i mange tilfeller kan bli nokså likt. Et stort pluss økonomisk sett ved å eie er jo at man får fradrag på skatten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...