Gå til innhold

Er overfallsvoldtekter så mye verre enn andre voldtekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er ytret ønske om strengere straffer for disse enn for andre. En voldtekt er vel like fæl unasett?

Enlighten me

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overfallsvoldtekter er vel mange ganger ganske brutale, og i tillegg blir man f.eks truet med kniv.

Voldtekt kan være så mangt, det kan være at man tar med seg en mann hjem, som ikke vil ta nei for nei, noen blir voldtatte i ekteskapet, andre av en far eller annen voksen når man er bare et barn..

Voldtekt er helt klart grusomt uansett, og burde vært straffet med lovens strengeste straff! Skal vedde på at om menn ble like ofte voldtatt som kvinner, ville det vært gjort noe med strafferammene for lenge siden!

Skrevet

Voldt tekt er vel voldtekt... burde straffes med amputering av "utstyret"

Skrevet

Ja, det er det jeg mener, at voldtekt er grusomt uansett.

Og,ja, jeg er enig med deg i at om det var menn det var snakk om så hadde pipa fått en annen tone. Damer og barn er liksom ikke like viktig.

Skrevet

Det er noe med brutaliteten og ofte totalt edru gjerningsmenn som gjør at jeg synes det er hakket værre.

Nachspielvoldtekter er ofte et resultat av fulle/berusede gjerningsmenn. Ikke at jeg mener at fylla har skylda og at det ikke gjør noe, men jeg synes likevel overfallsvoldtekter virker mer skremmende.

Skrevet

Jeg har vært utsatt for nachspielvarianten. For meg har det vært enklere å deale med dette ved å ta skylda delvis selv. Jeg vet mange vil hyle høyt nå, men jeg mener oppriktig at jeg burde vært smartere enn å sette meg selv i den situasjonen. Grensene var helt flytende, jeg lot det gå for langt før jeg angret, jeg var full, teit, ung, uerfaren. Jeg gikk på en smell og fikk svi. Langt mer enn jeg fortjente, og jeg mener ikke på noen måte at han hadde rett til å gjøre det han gjorde, men like fullt. Jeg trakk lærdom av det, og tar bedre vare på meg selv. Hadde jeg blitt overfalt av en fremmed mann på vei hjem fra en hyggelig kveld og blitt brutalt voldtatt, hadde livet mitt blitt ødelagt. Da er jo tryggheten revet borte; det finnes ingen forhåndsregler man kan ta. Personlig synes jeg det overgrepet virker verre. Unnskyld til dem som føler seg støtt. Men sånn tenker jeg rundt det.

Skrevet

Man hva med de som blir banket opp og voldtat på en fest.

Eller de som blir voldtatt av en i familien (der de skulle være trygge - tenk deg skammen de må bære)

Eller små barn!

leste senest i går om en bestefar som hadde fått 120 dager for å ha forgrepet seg på sitt barnebarn. 120 dager!!!!!! Og vilken langtidsstraff sitter dette lille barnet igjen med?

Skrevet

Ja, jeg skal se den med at tryggheten blir borte. Men igjen, hva med barn og unge som blir voldtatt hver natt i sin egen seng. De har jo absolutt 0 trygget.

Skrevet

Det er jo familie og de har jo nesten lov vettu ;)

Syns ikke om voldtekter generelt... mener det var en stund "billigere" og voldta noen enn å kjøre for fort....

Skrevet

Det er jo det verste av alt!!! Det er jo som du sier, null trygghet er det mest ødeleggende. Anonym fra i sted.

Skrevet

Ja, tenk å gå hjem etter en vellykket kveld sammen med gode venner, kanskje har du flørtet litt uskyldig, ledd masse, hatt det skikkelig knall, og er på tur hjem. Du tar turen gjennom parken for å spare litt tid, og fordi føttene lengter etter å komme ut av de høyhælte skoene. Du tenker på den kalde brusen som står og venter i kjøleskapet, den halvspiste stratosen på stuebordet, kjæresten som ligger hjemme og sover..

Så med et blir du brutalt dratt til side av en gjerningsmann du ikke vet hvem er, truet med en kniv mot halsen, slått og lugget, mens han river og sliter i klærne dine, grafser over det blottlagte kjønnet ditt, før han, som du fortsatt ikke aner hvem er, voldtar deg, får utløsning og hiver deg fra seg som en sokk han har runket i...

Du ligger der i løvet, og prøver å samle deg, finne ut hva du skal si til kjæresten din, redd for at gjerningsmannen skal komme tilbake for å bruke kniven på deg. Alene, hjelpesløs med en ukjent manns sæd mellom føttene...

Skrevet

Juridisk blir vel ikke incest regnet opp i samme paragraf som overfallsvoldtekter og andre voldtekter?

Skrevet

En annenting som MÅ bli bedre i dette landet er foreldelsefristelsen ( Ikke helt sikker på hvordan det skrives, men fristen for å andmelde noe)

Den er på 10 år ved misbruk.

Jeg var mellom 2 og 4 når jeg ble misbrukt, så jeg måtte ha andmeldt saken innen jeg var 14 år! Kan si at jeg var ikke klar til å gå i noe kamp i retten mot han da!

Skulle ikke ha vært noe sånn frist på det! Nå er svinet dø så får ikke gjort så mye, men kunne egentlig hatt lyst til å anmelde det bare for å få det på papiret at det skjedde.. Kanskje en rar tanke men..

Skrevet

Man må ikke blande alt sammen i en smørje her heller da.

For det første: Voldtekt av barn er det værste som finnes. Når det likevel skjer så skjer det i nære relasjoner utført av noen barnet kjenner og stoler på . At barn blir overfalt og brutalt voldtatt av totalt fremmede er heldigvis utrolig sjeldent!

Voldtekt av voksen kvinner er også forferdelig, men dersom man opplever å bli voldtatt av ektemannen eller brutalt overfalt av en vilt fremmed på gata så vekker det gjerne helt forskjellige reaksjoner i folk.

En voldtekt i et ekteskap skjer ikke uten at det er andre negative faktorer til stede i det ekteskapet i utgangspunket. En overfallsvoldtekt skjer helt vilkårlig og er umulig å beskytte seg mot.

Skrevet

Nei, det blir det kanskje ikke. Men om ungen har passer 16 år da? Eller at det ikke er far eller mor, men barnevakten?

Poenget mitt var bare at alle voldtekter er ufyslige handlinger, og straffeutmållsene per i dag er alt for lave. Med tanke på hvor mye det kan ødelegge et liv, så burde voldtekt plasserest opp i drapssjiktet - for det er jo ofte det voldtektsmannen gjør - tar livet fra offeret.

Skrevet

Den er 10 år ja, men løper fra offeret fyller 18... jeg hadde ganske mange runder med meg delv det året jeg ble 28 på om jeg skulle anmelde. Snakket med både politi og advokat. Men kom til at jeg ikk turte.

Skrevet

Er det sant? Jeg fikk beskje når jeg var 14 at jeg måtte bestemme meg da. Jeg var vitne i en annen sak mot samme fyr men det ble til at jeg ikke gjorde det. Mye for jeg ville ikke ødelegge for forledra mine for jeg tror de slet mye med det. Men nå er jeg jo uansett for gammel.

Men trist om jeg fortsatt kunne ha gjort det i 20 åra når jeg ble sterke da :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...