Gå til innhold

hvor mange baker brød selv her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg baker alltid brød, rundstykker og knekkebrød.

enkelt og greit fordi barna foretrekker det :)

er det flere som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg gjør det og. Lettere og smaker bedre, og jeg slipper å bli så himla dårlig. I tillegg føler jeg at jeg må spise et halvt kjøpebrød for å bli mett, holder med to hjemmebakte skiver.

Skrevet

baker selv ja.

vet hva man spiser da :)

Skrevet

Jeg kan, og gjør det av og til :) og brødet er så godt at yngste her foretrekker mitt :)

Men det blir for sjelden, og skulle ønske jeg gadd(hadde tid) å gjøre det oftere.

De som sier det tar like mye tid - hvor mange timer bruker du på 5 brød? Sånn i forhold til å kjøpe 5 brød på butikken? Jeg VET at å bake selv tar lengre tid, men det høres jo ut som om det er kjappere å bake selv. Og det er det IKKE! Og kom ikke med brødbakemaskinen din her....

Jeg liker norsk mat, og hjemmelaget. Og kan det. Og prøver, men tiden i hverdagen strekker ikke til.

Kan dere lage raspeballer fra bunnen? Med flesk i?

Kan dere lage flatbrød? Kjevle ut til passe tynne leiver og alt? Jeg kan det, og gjør det jevnt. Lager lefser og mange ting i norsk kost fra gammelt. Jeg kan bake gode brød og alt det der. Men det krever tid.

Jeg lager til og med pålegg av råvarer og krydder. Kan dere?

Kan dere slakt? Jeg kan, for det er jeg vokst opp med. Pølser av tarmer og innhold? Jeg kan.

I morgen skal jeg sylte gresskar, for det er supert tilbehør til mine hjemmelagede kjøttkaker eller gryterettene mine ;)

For å si det rett ut - jeg er drittlei skrytepaver som egentlig ikke kan mer enn kanskje akkurat det de nevner i hovedinnlegget. Eller de tror de kan, i hvertfall...

Bake brød... er det vanskelig, med poser som står "Brød" på i melseksjonen.....?

Skrevet

HI her :)

Jeg har egen gård, så her slaktes det og lages mat fra bunnen av, jeg lager pålegg og mitt eget pinnekjøtt og fenalår.

lage mat er en av interessene mine og jeg lager mye fra bunnen av fordi jeg synes det er koselig og fine tradisjoner, jeg er selv vokst opp slik og ønsker det samme for mine barn.

brød lager jeg ikke fra poser det står brød på, de lager jeg fra en oppskrift jeg fikk fra min bestemor, og til advent samles vi damene i bygda her og baker i lag, lefser og flatbrød, generell julemat, men slik er det her jeg bor :) vi tover sammen og spinner garn, og noen ganger vever vi, jeg liker norske gamle tradisjoner :)

eneste grunnen til at jeg startet denne tråden var at jeg var nyskjerrig på om det er flere en meg som tar seg tiden til og lage f.eks. hjembakte brød i en travel hverdag, og kansje huke tak i flere oppskrifter, ikke for og skryte hvor flink jeg er, men rett og slett fordi jeg liker og bake selv :)

Skrevet

Tja, jeg er første anonym som svarte. Jeg rører sammen deigen og lar den heve til neste dag, så steker jeg den. Bruker vel maks 15 min på å røre sammen en deig. Har aldri kjøpt en pose med ferdigblandet mel (hva er vitsen?) siden jeg fikk barn, men investerte i en brødbakemaskin da jeg pleide å bake for få brød. Nå blir den mest brukt når jeg har lyst til å våkne til nystekt brød.

Lager også flatbrød, lefser, gomme osv. Men jeg lager svære porsjoner og fryser ned. Søndagene blir ofte brukt til matlaging. Er alenemor med jobb og studier, så man må bare finne når man har muligheten.

Jeg kan ikke slakt, men det er fordi jeg har en mor som ville skåne meg for slikt. Tenkte å lære meg det selv nå, og har noen kamerater som jakter. I tillegg har jeg kjøpt Henriette Schønberg Erchens kokebok fra 1914, og der står det fantastisk mye interessant.

Synes du fikk det til å høres ut som en "jeg er flinkere enn deg"-tråd, og det var iallefall ikke min intensjon. Jeg svarte bare på hovedinnlegget.

Skrevet

Brød og rundstykker, ikke kenekkebrød. Syns det er mye lettere å bake selv fordi man slipper å dra på butikken hver dag. Det tar jo litt tid pga alle hveingen, men det tar meg ti min å sette deig og 5 min å bake ut. Det gjør jeg 3-4 ganger pr uke de kvelder jeg er hjemme likevel.

Skrevet

Jeg baker alt av brød, rundstykker etc selv. Kan nok ikke lage lefse, gome, sylte eller flatbrød :-)

Jeg skulle gjerne brukt litt tid med svigermor og lært meg det også, men så var det denne tiden da

Høres utrolig koselig ut med en slik førjulstradisjon som dere har!

Skrevet

Ja- stort sett. Jusker litt med en sånn 1-2-3 kornbrød,men de blir gode nok.

Skrevet

Haha, så bra sagt 00:41! ;)

for å svare på innlegg... Ja, baker brød selv. Men kun pga allergi, og det er SVINDYRT å kjøpe allergibrød i butikken hele tiden. Ellers så hadde jeg ikke giddet...er jo både billigere og lettere å kjøpe i butikken. Og hvis du har litt peiling på ingrediens liste og ernæring, så trenger det ikke å bli usunt heller ;)

Skrevet

Syns du det var et bra svar? Jeg syns det var svært merkrlig og hørtes ut som ano svarte etter en fortolkning som kun kan sees i eget hode og etter egne problemer. Ble mildt sagt overrasket over svaret, som faktisk var et angrep på Hi (og ev andre), i stedet for et normalt svar.

Skrevet

Ja, jeg baker ofte brød og rundstykker. Syns det er så greit å ha en pose med rundstykker i fryseren og tine etter behov.. Og her er søndagslunsjen ganske viktig, så da har vi alltid ferskt hjemmelagd brød til det.

Kjøper brød i butikk og da, men styrer unna kneip. Bruker heller litt ekstra å kjøper et godt brød hos bakeren, eller meny.. :)

Skrevet

Innimellom, men det går lite brød hos oss og vi har minimalt med fryserplass (har plass til et brød omtrent), så det blir sjelden.

Blir baking av julebrød og aniskringler til jul, samt fastelavnsboller. Ellers blir det sporadisk baking av grovbrød, men jeg angrer alltid når jeg hiver halve brød fordi jeg ikke har plass til å fryse. Dermed blir de dårlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...