Gå til innhold

Vi har feilet på et punkt i oppdragelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine på 3 og 4 er rett og slett veldig utakknemlige. Ikke noe takk når de får noe, bare evt. MER! Ikke noe kan jeg ver så snill få, men JEG SKAL HA.

Noen tips til å snu denne trenden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det stort sett handler om høflighet, mer enn om ekte takknemlighet fra barnas side. Hvis du klarer å gjøre situasjonen ubehagelig for dem når de ikke takker, vil de nok etter hvert forstå at det kreves av dem å takke og være høflige.

Skrevet

Unngå at barna får ting utenom spesielle anledninger som bursdag og jul. Snakk med dem om det å gi og få gaver. At noen har kjøpt denne gaven, tenkt på de, gleder seg til å se hvor glade de blir for gaven osv. Du kan også si at det ikke er pent å forvente mer enn det man får, og at man skal sette pris på, og være glad for det man får! Ting har en verdi.

Skrevet

Der er såpass store at de skjønner en skikkelig prat.

Så fortelle hva som er forventet at de skal si i forskjellige situasjoner og hvorfor dette er så viktig.

Så er det bare å være bestemt og ikke gi deg før de sier takk og vær så snill.

Dette hadde fungert ganske greit på mine på 3 og 5, men så er de godt oppdratt da, he he he.

Skrevet

1- Husk å takke selv hele tiden. si takk til barnet, bannen, moren din, den som jobber i kassa på butikken osv.

2- Slutt å gi barna ting i det daglige. La dem få ønske seg ting en stundslik at det ikke er en selvfølge for dem å få alt de vil med en gang.

3- Sett krav til dem. Vil de ha vann så kan de hente det selv ol.

4- Minn dem på å takke, hver gang de får noe og hver gang du eller andre gjør noe for dem. Hold dem igjen til de faktisk har sakt takk.

Skrevet

jeg har vært helt rigid på kan jeg få og tusen takk fra poden var liten. Nå som 3,5 åring er han svært høflig, han trasser tilogmed høflig "Nei det vil jeg ikke tusen takk!" Hehe.

Vær bestemt. Hver gang de får noe spør du "Hva sier du da??" De må starte med "monkey see, monkey do", men største kan du nok foklare et og annet om takknemlighet til.

Skrevet

Takk for tips!

De sier stort sett takk og spør pent til andre mennesker. Men ikke her hjemme.

Skrevet

Men er du like nøye på å si takk og vær så snill til dem?

Her i huset var tusen takk (eller tu takk) noe av det første minstemann sa, det fordi han hører det fra oss hele tiden.

Skrevet

Ja, det er jeg (og pappaen). De var mye flinkere til det når de var mindre også. Men det er liksom ikke ordene de ikke sier som er problemet. Men at de liksom forventer og krever hele tiden, ikke tar et nei for et nei, og ikke skjønner dette med at man ikke kan få alt man vil ha. De får selvsagt ting utenfor bursdag/jul, men da klær/sko osv - for det trenger de jo. Men kjøper veldig sjkelden ting som leker etc. uten at det er noe spesielt (jul/bursdag)

De kan hyle i flere timer når det er noe de vil ha men ikke får, til tross for at de burde ha skjønt at det ikke funker (et nei, blir ikke til ja grunnet hyling her i huset). Jeg kan forsåvidt forstå at yngste hyler, for hun er midt i verste trassen. Men eldste burde vel ha roet seg.

Snakket om det jeg og mannen i kveld, for det er helt ydelig at vi må ta noen grep her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...