Gå til innhold

hva er normalt a ha i puls?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

70?

De som har spesielt god kondis kan ha så lite som 40 slag i minuttet.

Skrevet

Oi! Føler at hjertet mitt raser av gårde. Målte pulsen og fikk 114! Har slappet av på sofaen i flere timer. Ekkelt!

Skrevet

Det er vanlig å ha mellom 50 og 80 i hvilepuls. Godt rente har vanligvis lavere hvilepuls enn dem som er dårlig trent. Veldig godt trente menneske kan ha ned i 30 i hvilepuls, men det hører til sjeldenhetene.

Skrevet

Om du har 114/min, så ikke stress med det! Noen ganger kan hvilepulsen bli høy av flere grunner -stress, mat, kaffe, infeksjon...Osv. Så lenge huden din er tørr og fin, du ikke er kvalm/uvell eller smerter noe sted, så ta det helt med ro.

Min hvilepuls kan ligge på rundt 100/min, men det er fordi jeg har lavt blodtrykk i perioder. Kroppen har en fantastisk evne til å kompensere! :)

OG mange mennesker vi sjekker/kommer til sykehus fordi de er redde for "høy puls", har helt normal puls, men sjekket det feil selv... ;)

Men er du redd (da vil pulsen gå enda mere opp fordi du sjekker den hele tiden og stresser med det (kan også skje ubevisst). f.eks når jeg tar Blodtrykket på folk, ber jeg de se bort ifra skjermen, for det går ALLTID opp når folk "følger med" ;) ) så ring til legevakten da vel, de vil gi deg svar -eller be deg komme ned. evt fastlegen er beste stedet å ta det opp!

"helsepersonell"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...