Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg synes det er ett alt for stort press angående amming! Lille prinsen er ventet i desember og det folk engasjerer seg aller mest i er om hvorlenge jeg skal amme/om jeg har gått kurs/ om jeg har tenkt over bla bla bla.. blir helt matt! Når jeg da forteller at det slettes ikke er sikkert at jeg skal amme, men kanskje bruke mme til lillegull er dramaet igang. Hva er greia med at man ikke kan la det være opp til hver enkelt familie hva som er best for akkurat de?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Når det beynner før du har født, vil jeg forstå det er press. For min del ville jeg gjerne amme, men det gikk ikke slik jeg ønsket. Jeg endte med å pumpe så lenge jeg hadde melk, men å pumpe 2 hver time døgnet rundt tar på. Pes var det også med mme, spesiellt da vi skulle ut. Og jeg misunnte de andre som bare kunne ta frem puppen og slippe å ha med termos og mme og flaske. Men jeg følte meg ikke høy i hatten da nabomannen spurte om jeg ammet og hvorfor jeg ikke gjorde det... det var nok godt ment....men jeg følte meg ikke det blei så feil. Ikke bestem noe nå, jeg ville gitt det en sjanse å sett. Uansett hva du velger Lykke til : )
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 20:50 her... Barnet mitt ble mettere på mm enn mme. Så da jeg pumpet ett helt døgn og hadde bare til ett måltid ga jeg det på kvelden. Mm har noe fettsyrer som er veldig gunstig for barnet.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 ja, dersom man ønsker det så mener jeg man skal amme. Synes bare det er så mye fokus og stress om man bestemmer seg for å ikke gjøre det. Har ett barn fra før og følte så stort press fra omgivelsene rundt at det ødela den første tiden vår sammen. Nå når jeg ser tilbake så er jeg kjempegla jeg gikk over til mme slik at vi fikk bort stresset og fikk muligheten til å kose oss med måltidene Gleder meg til lillegull kommer nå for jeg vet nå at uansett hva vi bestemmer oss for så går det helt fint Min eldste var veldig fornøyd med mme og sov hele natten og var verdens snilleste. Ikke har vi hatt noe sykdommer som følge av det, synes hun er mye friskere enn andre barn jeg kjenner.. Mye press for førstegansfødende og det er trist om det får ta vekk den første fine tiden mellom mor og barn fordi vi skal på død og liv "gjøre det riktige" HI
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Enig med hi. Jeg ønsker å amme. All denne infoen om hvor vanskelig dette kan være har gjort meg nervøs. Tviler på at det er noe positivt for ammingen. Det hadde aldri falt meg inn at det skulle være et problem, hadde jeg ikke blitt det fortalt. Og hvorfor ikke ta problemer om de kommer? Hva er vitsen med å drive denne skremselspropagandaen? Skal det hjelpe på resultatet?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 synes ikke det argumentet er så veldig godt. Problemet er at det generelt sett har blitt snakket svært lite om at det faktisk ikke bare er å koble ungen til puppen og så strømmer melken. Det er ufattelig mange som har fått store sjokk når de har oppdaget dette etter fødsel. Ved å rette fokus mot at det ikke går helt automatisk uten egeninnsats vil jeg tro at flere ikke mister motet med en gang! Som regel omgås ikke småbarbarnsmødre andre i noe særlig grad før det er gått noen uker og ammingen har gått seg mer til, dermed sitter man jo med det inntrykket at "alle" ammer uten problemer. Jeg holder på å sertifisere meg som ammehjelper så ja, jeg er mer enn middels engasjert i spørsmålet Ikke alle får i gang produksjonen, noen får så store problemer med betennelser at det ikke går, noen har ikke utdrivningsrefleks, noen har barn med underutviklet sugemusklatur. Grunnene til at ammingen går at skogen er mange. Og det er bare slik det er, det er ikke alle som klarer å amme, og takk gud for at vi har et så fantastisk alternativ som MME er! Har selv fått en prematur gutt og gikk gjennom helvete og tilbake mange mange mange ganger. Fikk det til til slutt, men jeg kjempet med nebb og klør. Det gikk for meg, det går ikke for alle til tross for enorm innsats, men poenget mitt er at man må forvente å legge ned mer innsats enn bare noen uker, kanskje må man kjempe et par måneder, men geveinsten er jo så stor! Synes det er trist at mange argumenterer med at barseltiden ble bare mas og ikke noe kos, og derfor orket de ikke lenger. Aner ikke på hvilket tidspunkt det ble forventet at man skulle kose seg i barseltiden, men det er strengt tatt den beste og værste tiden i hele forløpet. Og angående pumping. Hvor mye du pumper sier INGENTING om hvor mye melk du har i brystene. om du bare klarer å pumpe et par ml kan puppene skvulpe over av melk. Dette håper jeg folk snart får med seg. Kontakt ammehjelpen dersom dere har problemer. Og, det er helt greit å ikke amme, mme er et flott alternativ, men det vil aldri bli bedre enn morsmelk
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 synes innlegget hadde mange gode poenger, men når presset på mor blir så stort mener jeg at det faktisk er bedre for barnet å få mme.. en deprimert mor er det ingen som er tjent med.. I mitt tilfelle så var svangerskapet så tungt at når barnet kom var det ingenting igjen for min del. Hadde ingenting å gi, da var valget å la vær å amme slik at jeg kunne bli kjent med lillegull. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå