Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Tanta har vært syk en stund nå (kreft) og i kveld slapp hun takt for godt. Hvordan forklae dette for mine gutter på 5 og 4?? eneste de har vist til nå er at hun er syk, og av og til har måttet være på sykehus for å få medisiner.. Sitter her å griner så jeg nesten ikke får puste.. og null peiling hvordan jeg skal forklare dette for ungene..
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Vanskelig siruasjon du har satt deg i ved å ikke forklare dem alvoret i situasjonen før. Nå må de takle skjokket som følger et plutselig døfsfall i stedet for å kunne bearbeide etterhvert og ta farvel på en naturlig måte. Ingen vei utenom å forklare at tante var veldig syk og at kroppen ikke klarte mer Kondolerer.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 Har prøvd å si det på den måten, men akkurat som de ikke forstår.. vet ikke om de er for små til å forstå.. HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Du må bare si det som det er, hun var så syk at medisinene ikke kunne hjelpe henne. Så hun døde.... De vil antagelig ikke forstå hva død er, de skjønner at hun er borte og alle er lei seg, men det tar tid før det synker inn at hun er borte for alltid og ikke kommer til å dukke opp neste uke. Når det kommer, når det går opp for dem at hun er borte kommer gjerne spørsmålene, kommer du til å bli syk, hjelper medisinene neste gang de blir syke osv. Dette er en prosess de bare må gjennom, du får støtte, trøste og hjelpe så godt du kan. Kanskje dere bør lese noen bøker om sorg og døden? Spør på biblioteket, det er skrevet flere bøker om dette emnet tilpasset forskjellige aldre. Lillesøster boken om mimmi er lettfattelig og enkel, kanskje begynne der? http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1939600 Kondolerer, føler med deg som har mistet en søster eller svigerinne.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Tusen takk for boktips.. se om jeg finner den på mandag.. Jeg som har mistet en tante, men guttene kalte henne tante, og hun var på alle måter som en tante for dem. HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #6 Skrevet 29. oktober 2011 Hei Vil råde deg til å forklare dem at det var en sykdom som heter kreft hun døde av, ikke bare at hun var syk. Så slipper de å være bekymret for at folk som er syke skal dø. (Når de gjerne bare har influensa e.l) Kondolerer!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #7 Skrevet 29. oktober 2011 men hvordan forklare hva kreft er.. kan liksom ikke bare si at det er en sykdom som "spiser" ting inne en... HI
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #8 Skrevet 29. oktober 2011 Ta en tur innom biblioteket, evt kontakt kreftforeningen. Mener å huske fea min tid i sykehuspraksis at det finnes noen fine bildebøker som forklarer for barn hva kreft er uten unødig detaljrikdom. Kondolerer
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #9 Skrevet 29. oktober 2011 Du trenger ikke å si så mye avensert om kreft. I såfall finnes det en lettforståelig bok som heter "kjemomannen Kasper"
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #10 Skrevet 29. oktober 2011 Barn krever ofte ikke så mange detaljer, de kan godt akseptere en enkel forklaring og sånn er de bare.. En sykdom heter forkjølelse, og det er ikke farlig, en annen sykdom heter kreft og den er noen ganger farlig. Trenger ikke være mer avansert enn det. Ikke rot deg inn i lange forklaringer du ikke kommer ut av igjen, bare fortell så enkelt som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå