Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Vi bor nå på vestlandet, og vår 4 år gamle jente snakker bergensk. Hun er veldig flink til å snakke. Vi vurderer å flytte til østlandet, og jeg lurer da på om hun kommer til å skifte dialekt siden hun fremdeles er så liten. Noen som har peiling?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 Vi flyttet fra Sogndal til Trøndelag da jeg var 5 år. Jeg har holdt på dialekten, men min søster som var 7 år skiftet ganske fort. Så det fins ingen fasit, men sjansen for at hun bytter er relativ stor, vil jeg tro.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Mest sannsynlig vil hun komme til å bytte dialekt, men godt mulig at skarre r'en og "sji"-lyden vil bli sittende igjen litt i enkelte ord. Disse er mer "dominant" enn rulle-r og "ki"-lyden. Det er ikke alle som bytter dialekt da, og jeg vet om familier der f.eks 2 av 3 søsken har byttet dialekt, men ikke den siste. Helt snålt ;-) Vi flyttet fra bygd med tjukt strilamål og til Bergen for 1,5 år siden. Barna var da 1, 3, 5,5 og 7,5 år, og alle de tre eldste har byttet til bergensk (minste snakket jo ikke så mye), men eldstemann har en del ord igjen fra strilamålet som han nok alltid vil komme til å ha.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Flytta mye når jeg var mellom 10 og 16 år selv, og min dialekt er helt ødelagt. Det går ikke helt an å høre hvor jeg opprinnelig kommer fra lenger. Så siden datteren din er veldig ung, kommer hun til å bytte dialekt ja, og mest sannsynlig kommer hun til å snakke østlandsdialekt når hun er stor nok til å snakke "rent".
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #6 Skrevet 29. oktober 2011 De fleste gjør det, men ikke alle.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #7 Skrevet 29. oktober 2011 De fleste gjør det, men ikke alle. Hun kan komme til å få en periode hvor hun snakker lite etter flyttingen, før hun begynner å snakke mye igjen, på Østlandsk. Flyttet selv i barndommen, uten å skifte dialekt. Og kjenner også en annen som gjorde det samme. To søstre med bare to års aldersforskjell, som snakker forskjellig dialekt fordi den ene skiftet etter flytting, men ikke den andre.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #8 Skrevet 29. oktober 2011 Det er sannsynlig at hun kommer til å skifte til østlandsk dialekt, men at hun fortsetter å skarre på r-ene. Særlig hvis foreldrene også snakker bergensk.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #9 Skrevet 29. oktober 2011 En venninne av meg flyttet fra vestlandet til østlandet da sønnen var et år, og han har østlandstonefall med skarre-r.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #10 Skrevet 29. oktober 2011 Antakeligvis kommer hun til å skifte dialekt, men det er slett ikke sikkert! Det finnes mange eksempler på folk som flytter når de er små, men som aldri skifter dialekt. Sjefen min flyttet fra Østlandet til en by i Nord-Norge før han begynte på skolen men snakker fortsatt kav østlandsk.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #11 Skrevet 29. oktober 2011 Ikke nødvendigvis, det er mye som spiller inn angående skifte av dialekt. Selv var jeg 7 år da vi flyttet fra Østlandet til Nord-Norge, min lillebror var 2 år og hverken han eller jeg (ei heller noen av mine andre 4 søsken), skiftet dialekt. Tonefallet ble riktignok litt preget, men det var også det.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #12 Skrevet 29. oktober 2011 Hva med barn av foreldre med forskjellig dialekt? Vi bor på vestlandet et stykke nord for Bergen. Jeg er innflytter fra trøndelag og snakker ganske bredt trøndersk, pappaen er herfra. Er spent på hvordan jenta vår vil snakke...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2011 #13 Skrevet 29. oktober 2011 Ikke godt å si hva som vil skje jeg bodde i Stavanger til jeg var 3, og jeg skarra på r'ene til jeg plutselig en dag på ungdomsskolen tenkte "Nei, faen heller, jeg gidder ikke være hu som skarrer på r'ene lenger," og skifta om. Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå