Matrosen og Meg:) Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Hei! I går hadde vi barnevakt i noen timer for første gang siden lillegutt ble født. Vi dro en tur på kjøpesenteret , og tittet litt etter julegaver. ( og ut å spiste etterpå). Vi er så usikre på hva vi skal kjøpe til gutten vår. Han er jo bare 4 mnd til jul. Inne på lekebutikken så vi en gåstol. Jeg husket at jeg har sett bilder av at jeg selv brukte det da jeg var liten, og det samme med sambo. Jeg begynte å gå selv da jeg var 9 mnd gammel og sambo 10 mnd. Da jeg kommer hjem så søker jeg litt på nettet og finner mye meninger om gåstoler. At dette hemmer utviklingen og motorikken til babyen. og at det ikke anbefales. Denne artikkelen om forskning som jeg fant, var fra 1999. Altså noe gammel. Det er jo klart jeg ikke ønsker dette for lillegutt. så nå ble jeg jo plutselig usikker. Det er jo ikke snakk om å sette han i denne og la han sitte der timesvis. Men det er jo heller ingen vits i å kjøpe en gave til han, som han liksom ikke kan bruke heller. Jeg vet også at han ikke kan bruke den til jul, da han bare er 4 mnd. Jeg tenker litt sånn, hvorfor i all verden produseres det fortsatt hvis det er forskning og sikre kilder på at det er skadelig for barnet. Noen med meninger eller erfaringer med gåstol?
MammanTilMax Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Her velger jeg å høre på fysioterapauten vår som sier det at gå stoler er fy-fy, og at det hemmer utviklingen... Vet ikke om dette stemmer, men ser ikke noe stort behov for det heller (så da holder vi oss heller unna)
El1 Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 Vi har arvet en, jeg hadde ikke brukt penger på å kjøpe en, og den bruker vi lite. Han synes ikke det er spesielt gøy og jeg synes det er slitsomt at han rekker ting på stuebordet osv når han bruker den også kjører han ganske hardt inn i ting. Han er straks 10 mnd. Men det er jo stor forskjell på barn Den leken vi har brukt mest og bruker fremdeles tiltross for at han nå egentlig er for tung... Er en Cradle swing fra Fisher price.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Det er vel to grunner til at gåstol ikke er anbefalt. 1. Det hemmer den naturlige utviklingen til babyen, som jo er å rulle begge veier, krype, sette seg opp og krabbe og til slutt gå. Babyene kan hoppe over flere ledd som er naturlige i utviklingen dersom de sitter mye i gåstol. Som de fleste andre babyer på tidlig 80-tall, så satt jeg en del i gåstol. Jeg gikk alene når jeg var 9 måneder gammel, og kunne aldri krabbe. 2. Det kan være skadelig for korsryggen til babyen. Akkurat som i en babybjørn bæresele, så henger babyen etter skrittet, og overbelaster den myke korsryggen. 10 minutter om dagen er helt sikkert ufarlig, men å bruke gåstol like ukritisk som min mor gjorde (og alle andre for 30 år siden), hadde jeg ikke gjort. Men om noen kan vise til dokumentert forskning om at det er mange flere 30-åringer med dårlige rygger enn 15-åringer (som ikke har brukt gåstoler), det aner jeg ikke. Uansett så hadde jeg nok heller investere i "riktige" leker som den her for å fremme babyens naturlige motoriske utvikling: http://www.br.no/MERKER/V%20TECH/PLAY2LEARN%20snakkende%20gåvogn.aspx?id=611905&vid=116208 Den kan først brukes som et lekebrett på gulvet mens babyen ligger på magen, neste ledd er å vinkle brettet opp slik at babyen kan sitte og dra seg opp i den, og til slutt blir den en gåstol
C.L.H85 Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Siden min lille har hatt kiss fikk vi streng beskjed av fysio og manuellterapeut at gåstol ikke skulle forekomme;) He he. Problemet med gåstol er jo at i mange sammenhenger at noen bruker det som oppbevaringsplass... At babyen kaver rundt i en gåstol hele dagen, er jo ikke bra vil jeg tro. Men mange av mine venner har benyttet seg av gåstolen som et leketøy-IKKE for å trene babyen til å gå...Og de synes det går greit. Anbefalinger er det mange av, man må bestemme selv om man vil følge dem;) Det er jo ingen lov som tilsier at gåstoler ikke får produseres eller selges... Samme som bakovervendte bil stoler.. Ingen lov som sier at du ikke kan ha stolen forovervendt, men det er ikke anbefalt. Jeg kommer ikke til å anskaffe meg gåstol og har sagt i fra til familien om det:)
Flaggermusa Skrevet 29. oktober 2011 #6 Skrevet 29. oktober 2011 Vi har en og bruker den innimellom. Ikke lenge om gangen, kanskje 10-15 minutter. I følge fysioterapeuten vår var det ikke farlig i små mengder, men om man begynner å bruke den som barnevakt i flere timer så er det noe helt annet. Artig for småen å få litt variasjon fra å krybe på gulvet og sitte i fanget. Han suser rundt i den i små mengder og koser seg
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 29. oktober 2011 #7 Skrevet 29. oktober 2011 Vi har gåstol til jenten vår, men den blir nesten ikke brukt. Bruker den alt ifra 0-2 ganger for dagen, og da blir det 5-10 min med gøy og når jeg skal lage grøt til henne som tar 2 min (er ofte litt klengete om kveldene, og da er dette "redningen" om vi er alene med henne). Hs sa at det gikk greit om vi brukte den så lite som vi gjør, og da stresser jeg ikke med det. Både jeg og sambo er enig i at det er uaktuelt å la henne sitte i den lengre enn 10 min flere ganger for dagen. Hun koser seg veeeeldig når hun sitter i den da, det er masse leker der hun har hendene sine, også er det et brett under hun kan ha føttene sine på som lager musikk hvis hun trykker på knapper... itillegg kan vi ta vekk setet, også blir det en gåvogn som hun kan støtte seg til når hun lærer å gå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå