Gå til innhold

Hva er det som skjer her inne for tiden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg ikke vært på noen dager.....og det er tydeligvis like greit...

Hva er det som skjer her inne???

Det er jo rene skjære galskapen her inne om skrikekurer eller ikke, masser av utrivelige innlegg fra såkalte "eksperter"....er det ikke et diskusjonsforum dette her lenger eller???

Begynner å bli litt vel mye besserwisserinnlegg og plenty med "klipp og lim" fra andre nettsider om hva som er bra eller ikke bra og masser av dårlige vibber her.

Her er det grovt regnet tre grupper, de som haaaaater "skrikekurer" og bruker alle slags herskemetoder og samvittighetsmetoder for at andre som ikke har lik mening som seg selv, SKAL føle seg kjipe, mindre verdt, late, mindre flinke, de skal i tillegg få høre at de bidrar til å skade barna sine mentalt......??????!!!!!

De som av ulike grunner har kommet skjevt ut og tyr til variasjoner av skrikekurer for å få ro og søvn. Skrikekurer er så mangt og jeg har ikke sett en eneste person her inne som har lagt ungen sin og gått ned og sett en film før de går opp igjen til en skrikende unge. Likevel kommer fanatikerne (ja, det er slik jeg ser dere) og blåser opp hvor skadelig den eller den moren gjør ting på. Gir masse dårlig samvittighet og tvinger på andre sin egen mening.

Og dette er i tillegg pedagoger.....?????!!!

Tredje gruppen er vel de som ikke gidder å skrive eller lese dette her lenger. Synd!!! Savner mange nick.

Stemningen her inne er ikke hyggelig her lenger, diskusjonene utrivelige. Meningene mange, men uansett burde alle her inne, uavhengig av utdannelse, dyktighet, erfaring eller ei, være store nok til å se og akseptere at vi alle er ulike her inne og være uenige, men ikke til den grad at folk stopper å si meningene sine her, eller gidde for den saks skyld.

Spiller det noen rolle hva man har for slags utdannelse da????? Er det avgjørende for hvilken mor man er og hvorvidt en unge sover nettene gjennom eller ei??

BLÆ!!!

Savner hyggeligere innlegg, uenigheter som var det og ikke annet og innlegg som dreide seg mer om tenner, utvikling, mensen, mat, bleier, utslett, amming......ja you name it.

Dette her er i alle fall blitt et kjedelig sted. Synd, for det er i utgangspunktet et sted hvor mange nybakte mødre kan dele erfaringer og usikkermomenter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var nok meg som fikk det til og ta litt av.. Meningen med mitt innlegg skulle jo bare vise hvor glad jeg var for og endelig få til noe som virket stort og viktig for meg..

Det skulle vise seg og ta ganske av..

Skrevet

Nei <3V<3, dette er da ikke din feil!

Jeg har selv skrevet et par slike innlegg som deg før, med samme resultat.

Det er i grunn også poenget mitt, at det her inne ikke lenger er rom for ulike oppdragelsesmetoder. Følger man ikke "den riktige metoden" blir man mer eller mindre korsfestet.

Lite motiverende.

Skrevet

Ja, sant.

Jeg respekterer at andre bruker ulike metoder og forskjellige oppdragelser, men ikke alle mener det er akseptabelt og mene noe annet enn en selv gjør.

Skrevet

Jeg har ikke vært inne på den debatten og ser at jeg ikke skal inn i den heller :P

Jeg synes det er koselig her hvertfall :)

Skrevet

Helt enig med det du skriver!

Føler alt har blitt så svart/hvitt, enten eller osv.

Mange idiotiske kvinnfolk(ja d mener jeg) som overhodet ikke respekterer andre, eller finner seg i at folk har andre meninger enn dem.

Det er veeeldig lov til å være uenig, man hogger ikke hodet av andre av den grunn.

Skrevet

Jeg har ikke giddet å engasjere meg i debatten som du satte igang, uten å egentlig ville det virker det ut som. Ja, det burde være lov å dele slike ting uten å få så mye pepper tilbake. Jeg syns du er flink jeg! Og kan veldig godt forstå du er glad for å ha fått til dette. Vet selv hvor vanskelig det er for noen barn å finne roen når de skal sove. Jeg har 3 barn som alle har strevd/strever med det.

Lykke til videre!

Skaubinna; bedrevitere som hever seg over andre i en sånn debatt er ikke verdt å bruke tid på! Gøy å diskutere, men det får være grenser!

Skrevet

Helt enig! Og ja jeg har vært en av de som har svart på både <3V<3 sitt innlegg og ditt innlegg Skaubinna, (prøvd å være støttende og forklarende til deres fordel). Nå syns jeg faktisk at dette "skrikekur"-opplegget begynner å bli litt drøyt. Hadde akkurat tenkt å logge meg inn å prøve å få til et ordentlig innlegg/svar om dette, men så kom du litt i forveien :D hehe...

Skrevet

Det er helt greit å være her så lenge man klarer å overse diskusjonene som tar helt av. Orker ikke bry meg om de, tror selv jeg vet hva som er best for min egen unge når det kommer til temaet. Selvfølgelig greit å få noen tips, men det er jo helt sykt når noe skal lette så til de grader!

Skrevet

Godt å høre det er flere som reagerer.

Skal prøve å heve meg over det, MÅ jo ikke lese sånne innlegg heller, så det er dumt av meg.

Skrevet

Må innrømme at jeg har lest hele diskusjonen jeg også (litt fritidsproblemer eller noe kanskje?), men en trenger jo ikke å ta det inn over seg selv om en leser det tenker jeg :)

Skrevet

Helt enig med deg Maitrollet :-)

Jeg prøver også å bare ignorere de diskusjonene som går bananas. De fleste innleggene får heldigvis "være i fred", og det er mange kjekke folk her som man blir glad i :-) De fleste klarer heldigvis å diskutere på en litt triveligere måte enn enkelte i skrikekur-tråden. Synes forumet som regel fungerer som en fantastisk, utvidet barselgruppe - hvor man kan få innspill og råd om det meste. Heldigvis fåtallet som setter seg opp på sin høye hest og formaner - og de kan vi velge å bare lukke ørene litt for :-)

Skrevet

Siden jeg tydeligvis har ødelagt den gode stemningen her inne skal jeg gi meg. Jeg vil derfor ikke legge inn noe på denne eller andre gråtekurtråder.

Jeg avslutter med å vise til en side littlefairy gjorde meg obs på og håper noen tar seg bryet med å se litt på den. Jeg vet dere hater å lese ting akademikere har skrevet, men jeg drister meg utpå siden det er siste innlegg (jeg lover!) :)

"Hjerneforskning indikerer at stressende situasjoner (som gråt alene) gjør at dannelse av nye nervebaner hindres. Den kvelden barnet ligger alene og gråter, og påfølgende natt, vil altså innlæring være dårligere. I tillegg lærer barnet noe annet: Det lærer at det ikke er sikkert du kommer når det roper på deg.

Fagpersoner ved Center for infant mental health and developement har gått igjennom 22 studier gjort på ulike typer gråtekurer. Ingen av disse studiene ser på evt langtidseffekter. Fagpersonene konkluderer med at det er nødvendig med mer forskning før man kan anbefale å forlate gråtende barn, da studiematerialet som ellers eksisterer, gir grunn til bekymring. (11)

Til slutt: De aller, aller fleste mennesker utsatt for gråtekurer vokser opp til å bli sunne og friske individer. Heldigvis er mye reparerbart! Men personlig, fordi jeg vet det jeg vet, kan jeg aldri anbefale foreldre å forlate et gråtende barn."

Videre på siden finner dere overskrifter som:

- Gråtekurer føles vondt for babyen din

- Gråtekurer er omdiskutert

- Gråtekurer er ikke logisk

- Gråtekurer er et tillitsbrudd

http://sovlillebaby.com/forlatt.htm

God natt.

Skrevet

Skaubinna: Jeg er enig med deg i at diskusjonen er blitt vel heftig. Jeg har ikke kastet meg på fordi jeg selv ikke er sikker på hvordan jeg skal løse denne utfordringen.

Men jeg må få si at du selv nå gjør det du ikke vil folk skal gjøre. Du skjenner og smeller, og det går faktisk hardest ut over de som er mot skrikekurer. Når jeg ser på innlegget ditt er det tydelig hva du mener, og du er sint og krass mot de som ikke liker skrikekur.

Tar man opp et slikt tema må man tåle at folk har ulike meninger. Forstår at du mener godt med å påpeke at vi ikke skal gi hverandre dårlig samvittighet, men synes du faktisk er like hard og ufin selv.

Jeg synes alle må få bruke den metoden de vil. Spør noen om et råd må "begge" parter få uttale seg ut fra hva de er overbevist om, UTEN at man skal gå til angrep på hverandre.

Har holdt meg unna diskusjonen, men kjenner jeg ble frustrert. Jeg slites selv mellom magevondtet når barnet skriker ved sovetid, men vil også at babyen skal finne ro uten mye byss og vugg. Så jeg satser på at vi finner sakte men sikkert en løsning. Det gikk seg til med førstemann, da gjør ddet nok det denne gangen også.

Ha en fin dag folkens!

Skrevet

Med det innlegget jeg skrev, så spurte jeg verken og råd eller oppfordret til debatt... Men burde jo skjønt at det ble det :)

Skrevet

Jeg mente ikke ditt innlegg konkret. Jeg snakket generelt om at dersom man ber om et råd, fks om skrikekur må man rekne med at folk i begge "leirer" svarer. Jeg synes det er det som er så supert med forumet! Man får ulike synspunkt på ting. Men ingen bør bruke det til å rakke ned på andre. Det var poenget mitt da......

Skrevet

Har bare lyst til å si noe helt generelt som ikke har noe med den opprinnelige "skrikekur"-diskusjonen å gjøre.

Jeg tenker at man må ha som utgangspunkt her at alle vil det aller beste for sitt barn. Men at alle barn og foreldre er forskjellige. Barns forskjellighet har vært vært diskutert opp og i mente her, men vi glemmer ofte at vi foreldre er forskjellige også. De yngste her er under 20, de eldste over 40. Noen tåler søvnmangel godt, andre gjør det ikke. Noen har hatt greie svangerskap og fødsler, noen har hatt tunge svangerskap og grusomme fødsler. Noen er alene, noen har menn/partnere som stiller opp, andre har menn som ikke kan eller vil. Noen har sterk identitet knyttet til jobb og livet utenfor familien, andre vil helst være hjemme med barn lengst mulig.

Det finnes ingen fasit for noen.

Så lenge man har en grunnleggende respekt for at vi alle er forskjellige men at vi vil det beste for våre barn, så er det bare fint å kunne dele og diskutere smått og stort med andre småbarnsforeldre.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Jeg lar bare være å gå inn på slike tråder, og dermed syns jeg forumet er akkurat like koselig :) hehe...

Vi er flere her inne med kolikkbarn og high need babyer, og det siste vi trenger å høre er mødre med enkle sovebabyer som forteller oss at babyene våre skriker på seg hjerneskader. Og som Skaubinna sier; ingen her lar vel babyene ligge og skrike uten å bry seg?? Jeg syns heller at brukerne her inne på Småtroll er særdeles opptatte av babyenes ve og vel :)

Om vi ikke fyrer oppunder i tråder som utvikler seg på slike måter, så vil de fort rase ned på siden, og forsvinne av seg selv i løpet av kort tid.

Den som får det siste ordet på slike tråder har ikke nødvendigvis rett, så bare la slike tråder dø ut ved å ikke svare på dem.

Skrevet

Jeg har reagert på det samme. Synes plutselig det ble mindre trivelig, og har måtte styre unna en del innlegg. For min del gjelder det bl.a. grøt. Har nettopp begynt med det, og gitt fabrikk-laget. Men det er veldig svart hvitt, og nå er det fryktelig feil.

Folk må absolutt mene at det ene eller andre er best, og det er ok legge ved linker for å forklare hvorfor de mener det. Men føler at det har blitt sånn at om du ikke gjør sånn og sånn, så så har en virkelig bommet -det er ikke alltid takhøyde for at en mener noe annet.

Tok bare et eksempel -ikke satt meg inn i denne grøt-greia.

Folk gjør det de mener er best for sitt barn, og trenger ikke høre at de har ødelagt barnet med valgene de har tatt! For det har faktisk blitt påstått i innlegg..

Jaja, vi får bare fortsette å prøve å svare ordentlig, og å ha aksept for at ikke alle mener det samme som oss selv -kan være ulike løsninger på forskjellige barn, bl.a.

Skrevet

Sorry mac, men jeg tror ikke dette forumet ble opprettet for at du skulle kose deg. Her skal småbarnsmødre dele erfaringer, få svar på det de lure på, diskutere meninger, osv. Det er som flere allerede har sagt ikke en fasit på for eksempel hvordan man skal få barn til å sove. Eller om baby skal få mm eller mme. Eller hjemmelaget eller industriprodusert mat. Forovervedt/bakovervedt. Det må da være lov å diskutere og være blodig uenige. I det innlegget du sikter til er jo alle så og si enige med HI, og hun får masse støtte, og så er det et par som tør å stikke seg ut og argumentere for den andre siden. Det syns jeg er helt i orden og langt fra over streken.

Hvis du eller dere er så sårbare at dere ikke tåler å høre andre sider av saken, så mener jeg dere ikke har noe på et sted som dette å gjøre. Det kan ikke bare være smil og hjerter og koz og klemz.

Jeg på min side liker diskusjoner med temperament. Sånne diskusjoner har jeg faktisk lært litt av også.

Nå ble du sikkert kjempefornærmet og har fått enda mindre lyst til å være her?

Skrevet

Det er jo bare å la være å gå inn på skrikekurinnleggene, hvis det ikke faller i smak? Det er jo, som du skriver, et diskusjonsforum, og da er det jo bra at det diskuteres. Selv synes jeg det er mange koselige, interessante, provoserende og støttende tråder, og jeg trives godt her inne:)

Skrevet

har bare noen ting å si... for det første er jo hele dette innlegget like ille som de du nevner HI? Så det blir vel for dumt å skrive at du er lei diskusjoner og temperament når du selv skjeller ut de som ikke liker skrikerkurer osv? Blir litt fjernt for meg ihvertfall..

Alle er vel såpass voksne at de klarer å LA VÆRE å lese de inleggene hvor det diskuteres sååå mye at folk ikke vil være her....

Jeg har holdt meg unna diskusjonen om skrikerkurer faktisk på grunn av folk som deg! fordi jeg vet at på dette forumet er dte svært lite rom for å mene noe annet enn strømmen... noe jeg synes er trist.. det viser om trangsynhet og mangel på respekt! Jeg respekterer det folk velger å gjøre, og har ingen problemer med det! Videre har jeg min fulle rett til å mene noe annet enn flertallet av og til??

Jeg er utdannet pedagog ja og pedagogikk er læren om barn, utdannelse og oppdragelse kort fortalt, så det er jo klart at noe av mine 4 år på skolebenken vil få meg til å utale meg her inne med litt mer faglige begrunnelser enn andre... videre vil andre ha mer efraing og kompetanse på områder som jeg ikke har, og da kan jeg lære av de! trodde det var det vi alle ville?

De siste innleggene har ihvertfall fått meg til å holde meg utenfor diskusjonen, nettopp fordi det ikke er rom for ulike meninger... og da er det faktisk mest dere som er for disse skrikerkurene som halshogger de som ikke liker dem enn omvendt!! bare sånn til ettertanke!!!

Skrevet

Jeg tror det menes at vi må respektere hverandre. Gjerne gi utrykk for at man er uenig, men ikke si at nå har du påført barnet ditt hjerneskade. Det er DET som er for drøyt. Vi må alle få lov til å si våre meninger, men ikke på den måten.

Skrevet

Takk for støtte, det er godt å høre at noen synes det er greit å utrykke uenighet. Jeg tror det er viktig med noen slike stemmer her inne, spesielt når det gjelder viktige tema. Jeg begynte å føle meg ganske så alene, så takk.

Og jeg har lovt å ikke legge ut noe mer om dette temaet, men jeg må bare få forsvare meg å si at jeg aldri har tatt ordet "hjerneskade" i min munn.

Skrevet

skjønner ikke hvorfor alle snakker om denne hjernesdkaden???

er det noe å henge seg opp i? ingen her har ment at litt skriking vil føre til hjerneskade.!!! det er skriking over lengre periode som kan føre til ubalanse etc i hjernen... men ikke av noen minutter om dagen! dette kommer også frem om dere leser innleggene godt!.

Det viser bare igjen til umodenhet når man velger å legge fokus på at noen har nevnt hjerneskade i denne settingen: for all del: HVORFOR bryr dere dere så mye om det? stol på dere selv da, og siden disse "skrikerkurene" ikke er så ille, som dere sier, så er dere vel trygge på at det ikke gjør noen skade da? så hvorfor tar dere de tså inn på dere da?..... bare lurer.... fokuset blir likosm helt feil...... dere som er for skrikerkurer har fra første innlegg gjort det til en kamp dersom noen våger å gi dere kritikk.... men dere kan fint gi kritikk tilbake?? henger ikke sammen dette-.---- skjønner ærlig talt ikke hvorfor dere tar sånn inn på dere alt som blir sagt......

Alle her VET jo at barnet deres ike har fått hjerneskade!!!

God helg og for all del, nyt livet istedenfor å erge dere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...