Gå til innhold

Tips mot luftsmerter i magen på nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 9 dager har de siste dagene slitt litt med luft i magen og mageknip. Hun får kun morsmelk.

Hun gråter ikke, men kniper veldig og man ser hun har vondt :(

Tips mottas med STOR takk!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk over hva du spiser. Drikker du brus? Spist løk? Det enkleste for å forebygge er hvertfall å kutte ut ting som kan gi luft og oppblåst mage, som løk, kullsyre, koffein osv.

Ellers kan du massere forsiktig rundt navlen, med klokken. Legg henne på magen, over armen din på en måte, sånn at du kan massere magen mens du går. Det skal hjelpe litt.

Du kan og sykle litt med bena, eller "dra" forsiktig i armene og ben diagonalt, men det må du nok vente litt med, hun er jo bare 9dager. :)

Skrevet

melk er også veldig vanlig at de reagerer på...

Ellers er det vel det å mate henne lite og ofte som en venninne av meg fikk tips om til sin kolikkjente. Spiser de mye blir det mye mat og luft på en gang..

Skrevet

Spiser ikke løk, kål eller andre matvarer som kan gi luft, drikker ikke brus eller koffein så skjønner ikke hva jeg gjør galt altså

Skrevet

er ikke alltid det er noe du gjør galt da.. Kanskje hun får i seg mye luft når hun spiser?

Ofte er det ikke noen grunn man finner ut av.. er jo dette som er kolikk bl.a.

Skrevet

Det er helt normalt at de får luft i magen, trenger ikke engang være kolikk. Hun er jo kun 9dager, og magen og tarmene er jo såvidt kommet igang med å få føde og få det ut igjen, så er helt normalt med luft. Kan og være at hun ikke suger helt riktig, eller for fort

Skrevet

21:28 her

Ja, unnskyld hvis jeg var uklar. Var ikke meningen å påstå at hun hadde kolikk. Mente bare å hjelpe moren til å ikke føle at hun gjør noe galt. (hun spurte hva hun gjør galt og det syns jeg var leit å lese) Det er ofte små barn har vondt i magen uten at man skjønner hvorfor. Brukte kolikk som eksempel - ingenting foreldrene har gjort galt her som regel. Men det kan være mange andre ting også selvfølgelig :)

Skrevet

Minifom. Dråper som fåes på apoteket. Dryppes i melken. :)

Skrevet

Disse små umodne tarmene skal fordøye mat for første gang, og i tillegg svelger de luft når de spiser, ikke rart det blir litt luft...

Jenta mi hadde ikke kolikk, men var veldig urolig, survete og tydelig plaget likevel. Jeg kuttet ut melk og yoghurt en periode og fikk en helt annen unge, da var hun så mye bedre i magen. Hun reagerte helt klart på melk og melkeprodukter, alt annet kunne jeg spise som jeg ville, men hver gang jeg prøvde meg på litt melk var plagene tilbake.

Skrevet

Jeg la frøkna på ryggen uten klær eller bleie som strammet rundt livet. Og så skøv jeg knærne hennes opp mot magen flere ganger en liten stund. Så roet hun seg:)

Skrevet

Legg babyen på ryggen og gjør syklebeveglser med beina noen ganger før du tar begge beina og presser dem mot magen.

Det funket veldig bra på mine for å få ut luft.

Skrevet

Siden du ammer så kan du drikke fenikkelte. Det hjelper veldig på magen til babyen. Du kan også gi små doser til babyen rett i munnen hennes. Prøv å google fenikkelte. Det hjalp i allefall masse for oss. Lykke til ;)

Skrevet

Støtter forslaget om fenikkelte. På nyfødt intensiv-avdelingen på sykehuset i Drammen ga de i alle fall små mengder fenikkelte rett i munnen (med en sånn sprøyte) på nyfødte barn med luftplager. Så det har kanskje noe for seg - og er i alle fall ikke skadelig. Google det, så finner du sikkert en oppskrift.

Lykke til! Det er grusomt når babyen har det vondt.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Hun har bare grått 2 ganger siden vi kom hjem for en uke siden, men hun kniper voldsomt og "smiler" når hun kryper seg sammen.

Hun sover søtt i senga si nå så skal prøve ut neste gang hun får vondt :)

Må vise tipsene til pappaen og for han er oppe med ho om natta han og siden hun får melka mi på flaske :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...