Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Har du røyket i noen svangerskap: Lurer bare på hvordan fødselsvekten var på barnet ditt ? Og hvor mange røyk du røyka i løpet av dagen Jeg røyket ca 15 om dagen med første jenta vår. Hun var 3700 gr da hun ble født. Denne gang er jeg heldigvis en Ikke -Røyker ( Hurra ) og er spent på fødselsvekten på denne babyen som skal komme innen 14 dager. Ha en fin dag .
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 eg røykte ca 15 om dagene og begge mine var sover gjennomsnitter, 3800 og 3900... så hadde ikkje noke og sei for min del..
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg håper jeg misforstår deg her, men det høres ut som om du bagatelliserer det faktum at du røkte under svangerskapene.... At konsekvensen av å røyke under graviditet kan gi lavere fødselsvekt er ikke "bare" lavere vekt i seg selv, men at grunnen til lavere vekt er dårlig blodgjennomstrømming i morkake og navlesnor, altså dårligere oksygentilførsel og nærignstilførsel. Dette kan man se utfra at fødselsvekten blir lavere enn hos barn der mor ikke røykte under svangerskapet. Man kan ikke bare se på det enkelte barns vekt, altså si at mitt barn veide nesten 4 kg ergo spiller det ingen rolle at jeg røkte under svangerskapet. Dine barn hadde uansett vekt ved fødsel dårligere vilkår under svangerskapet mht både oksygen og næringstilførsel. Jeg forstår at det er mye uvitenhet omkring helserelaterte saker, og forstår videre at det fortsatt trengs massiv oppfølging av befolkningen når det gjelder bl.a. røyking.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg prøvde iherdig å slutte, men røyka alt fra 2-10 i uka, frem til 3 trimester... da greide jeg å slutte. Her veide vesla 3580g, heldigvis ingen problemer og morkaka var fin:) Neste svangerskap så røyker jeg ikke;))
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Til 09.39 Nei, jeg mener ikke å bagatellisere med mitt spørsmål. Mitt spørsmål var kun et spørsmål ut av ren nysgjerrighet. Ingen annen agenda :-) Jeg er fullt orientert om farene og skadene ved å røyke i svangerskap. Og jeg støtter ikke røyking i svangerskap. Selv røyka jeg i første svangerskap men nå i mitt andre svangerskap klarte jeg å slutte. (Og det er jeg veldig glad for. ) Men som sagt; Det var kun et spørsmål :-) HI.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 De tre første sv.skapene røkte jeg..ungene var hhv 3100 og 2940. de tre neste klarte jeg å slutte, og da viste fødselsvekt 2810, 3710 og 3110. Så at røykingen min i de tre første hadde innvirkning på vekt tror jeg. At nr fire var så liten (2810gr, 47 cm) har vi ingen forklaring på. Pr i dag er han 6 år, og på str med en hjennomsnittlig niåring i både høyde og vekt. Å røyke under svangerskap er bare egoistisk, og pr i dag er jeg fryktelig lei for at jeg ikke klarte slutte, da de tre største sliter med konsentrasjonsvansker, add og adhd. De tre minste har ingenting av dette. Tilfeldig? kanskje, men personlig tror jeg nok jeg har litt skyld i det. Så til dere som hardnakket mener at ungene ikke tar skade ("det har jo gått bra til nå")-VET dere dette helt hundre prosent sikkert?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Hva med snusing da? Samme konsekvenser som med røykin? Synes det er så lite info om det, og VET at mange slutter å røyke og begynner å snuse istedenfor når de er gravide, fordi det liksom er bedre??? Jeg tenker at det er det samme, altså like ille...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 Snus er også en uting under svangerskap. Jeg skiller ikke der.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 Med første røykte jeg og er veldig lite stolt av det, unnskylder meg litt med at det var på begynnelsen av -90 tallet og litt mer akseptert da. Barnet mitt var 3250 g med de to neste røykte jeg ikke og de var henholdsvis 4100 g og 3980 g (keisersnitt 2 uker før temin, altså ville han ha vært mye større hvis jeg hadde gått til termin, mest sannsynlig) Jeg tviler ikke et sekund på at det har med røyking å gjøre og synes det er pinelig Fikk også kommentar fra jordmor med første at hun så at jeg hadde røkt, på morkaken ((
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Snusing er vel like ille? Mener å ha lest det.. Usikkert altså. Nei røyking er ikke bra, ingen vits i å diskutere saken heller. Men dette var ikke ment til å være en tråd hvor man skulle disse røykerne, alle her er voksne og tar egne valg. Jeg syns ingen skal komme med noen pekefinger her. Som sagt tidligere : Det var kun et spm HI
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 eg svarte som nr to, eg og syns røyking er veldig dumt men klarte ikkje å slutte, mina barn var store og gode og scora høgast på skalen på sjukehuset, jormore sa det var mangen fødsler i mellom så gode resultat.. mine barn har ikkje asma eller allergier og dei er så og si aldri sjuke og eg amma heller ikkje.. så mine barn burde jo har vert sjuke kvar dag, astma og allerig osv osv osv, eg prøver ikkje å snakke meg ut av røykingen men eg er så jævla lei alle som kommenterer med at det er mangen som røyker som har ikkje har kunnskap, eg har veldig mye kunnskap om det og ingen av mine barn har noe som helst plager.. men eg syns ingen ting om røyking i svangerskap men blir bare irritert når det sitter noen der ute og påstår at eg ikkje har kunnskap for det skal eg love deg eg har... men eg er ikkje for røyking og håper at alle klarer å slutte i det minste trapper ned.. men gi faen i å fortell meg at eg ikkje har kunnskap og ikkje veit ka eg snakker om..
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg fikk i meg ca 5 sigaretter hver helg, så kan vel ikke akkurat kalles en storrøyker. Barnet veide tett opp mot 5 kilo da det ble født.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Snusing kan få morkaken til å løsne
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Mora mi røyka m de 2 første barna (bl.annet meg) og vi var 2600-2800 gr ve fødsel. Sistemann røyka ho ikke så han ble 3800. Ho har ikke nevnt hvor mye ho røyka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå