Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg synes aldri jeg får de sprø. I oppskriften jeg har står det 170 gr i 40 min. De siste gangene jeg har laget de, har de også muglet veldig fort. Så hva gjør dere? Både ift steking & oppbevaring. Kan jeg evt ha 2-3 brett i samtidig? Det har jeg ikke prøvd altså, har tenkt at de kanskje ikke blir skikkelig stekt da. Har sett at de fleste oppskrifter er veldig like, med div frø, mel og 7 dl vann(evt litt honning). Så steketiden/måten har vel ikke så mye å si da.
Himmel og hav Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg steker slik, alltid med to brett av gangen: 190 grader, varmluft i 10 minutter, så ruter jeg dem opp og inn i ovnen igjen i 15 minutter til. Så skrur jeg ned til 100 grader, fortsatt varmluft, og setter en sleiv i ovnsdøra så det blir en sprekk hvor dampen kan komme ut. Så lar jeg dem stå i ca 45 min. Da skrur jeg ovnen av, smekker døra igjen og lar dem stå til ovnen er kald, gjerne over natta. Da er de skikkelig gjennomtørre og kan ikke mugne, og de er sprøde og gode. Jeg oppbevarer dem i en metallboks (fra Kremmerhuset) på kjøkkenbenken.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 2 brett av gangen Etter steking, bytt brettene og sett på svak varme for tørking Oppbevarer i en åpen boks i en skuff. Er sprø og fine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå