Gå til innhold

Ufff..debatt på Nrk nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir sprø! Mamma er ikke alfa omega i barnas liv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første månedene så er faktisk mamma alfa omega i en babys liv. Pappa er ikke borte eller mindreverdig, men nå er det engang slik at babyen har ligget i mammas mage, hørt mammas stemme hver dag, den kom ut av mammas vagina (eller via ks) og blir lagt på mammas mage. Det er ikke et forsøk på å gjøre far noe mindre, men de første månedene er mor litt mer. Og så jevner det seg ut etterhvert;)

Skrevet

Her i huset har barnet også hørt fars stemme i hele svangerskapet, lakt på fars bryst (da mor ble opperert etter fødselen) Da mamma ikke kunne gi barnet omsorg grunnet helsen, var pappa like god som mamma kunne ha gjort! Så nei det er jeg ikke enig i!

Skrevet

Det påstår du, hi.

Jeg påstår at mor har generelt en bedre omsorgsevne enn far. Det finnes såklart unntak, MEN generelt er vi omsorgsmennesker i høyere grad enn menn.

Skrevet

Hvorfor i alle dager er den blonde dyrlegedama med? Hun har jo ikke noe kunnskap om noe som helst!

Skrevet

Men da var det vel heller ikke noe i veien for at far tok en stor del av permisjonen da, regner jeg med.

Skrevet

...kunnskap om noe som hest!" Hihi! Jeg måtte bare :D

dårlighumor.no

Skrevet

Jo, hun sitter nok inne med mye kunnskap om kjeledyr, men.. ellers har jeg ikke sansen for henne.

Latterlig alt hun påstod forrige uke. Misten den lille respekten jeg hadde for henne i utgangspunktet.

Skrevet

Helt uenig! Kvinner tror at de er bedre omsorgspersoner enn menn, og brauter seg frem så menn ikke får vise at de også kan. Kvinner er ikke flink til å slippe menn til!

Hi

Skrevet

Hahahahaha... nå måtte jeg le!

Hi

Skrevet

Hun er nok litt samme type som andre nordmenn som har vokst opp i utlandet, eller tilbrakt mye tid i utlandet.

Da kommer man tilbake til Norge med helt andre inntrykk enn den jevne Arbeiderparti-nordmann har tatt til seg. Og man tør å ytre disse upopulære standpunktene.

Skrevet

Da spør jeg deg om følgende, hi.

Tror du at menn og kvinner er født med samme utgangspunkt og at fremferden deres, hobbyene deres, tankemåte og væremåte ene og alene er formet av miljøet de voks opp i?

At ingenting er medfødt?

(Jobber du på universitetet i Oslo og er kjønnsforsker, forresten?;)

Skrevet

Emmmm....har bodd mange år i utlandet, og etter å ha sett hvor dårlige ordninger de har andre steder i verden, og hvor mange som ikke får barn fordi det ikke finnes noe gode ordninger. Eller de som må tilbake i jobb etter 3mnd...

Skrevet

Nei det er jeg ikke. Men har lest en del en del utviklingspsykologi, og dette er forskere veldig uenige om. Og de er uenige om hva som er medføtt og hva som er oppdragelse/miljø. Min erfaring er at mye er miljø og erfaring, lite er medføtt!

Har aldri sagt at dette kan jeg alt om, men jeg mener!

Skrevet

Jeg kan være enig i at de lærde strides, ja - men de nyeste forskningene tyder på at mye mer er medfødt enn hva de har trodd før.

Det har jeg alltid trodd selv. Det er ikke noe jeg har lest meg til, men heller ting jeg har observert gjennom et "halvlangt" liv.

Mens jeg studerte, jobbet jeg på sykehjem. På fire forskjellige sykehjem. Det jeg la merke til, var at besøkende til pårørende var i veldig stor grad kvinner.

Jeg jobber som lærer nå. Jeg sitter med samme inntrykket der. Det er mødrene som involverer seg oftest - Det er mødrene som kontakter oss når elevene sliter hjemme eller på skolen. Det er ofte mødrene som dukker opp på kontaktmøte.

Tror du at grunnen til at de møter opp på sykehjem eller på kontaktmøter er fordi de har "brautet" seg til det? Eller KAN det være at det faller de mer naturlig å gjøre slikt, fordi de har en medfødt omsorgsevne, som kanskje ikke alle mennene sitter inne med, i like stor grad?

Det er et faktum at menn er utstyrt med en bedre rom og retningsforståelse enn kvinner. Vesentlig mye bedre enn hva kvinner har.

Er det da så umulig å tenke seg at kanskje vi har bedre evner innen andre områder?

Som f.eks å ha bedre evner innen omsorg og empati, forståelse og følelseslivet generelt?

Skrevet

Uansett hva mann måtte mene så fatter jeg ikke hvorfor noen skal føle de må ta valg for andre. Permisjonen bør være x antall uker og det bør være opp til hver familie hvordan de vil dele dette. Hjelpes min mann eller meg selv treger ikke Lysbakken eller noen andre til å bestemme for oss.

Skrevet

Men ser ikke du at mange av de du snakker om som besøker på sykehjem tilhører en genrasjon der kvinner skal være omsorgsgivere og menn tøffe. Det er dette de er oppdratt til! Til og med min egen genrsjon er til en viss grad oppdratt slik, og vi må avlære oss en del og lære nye ting.

Jeg er førskolelærerog opplever i stor grad at der foreldrene er høy utdanning eller er relativt unge møter begge eller gjerne bare far til foreldresamtaler, mens de som har mindre utdanning eller er noe eldre, der møter mor. Dette er selfølgelig generelt og det finnes alltid de som går mot strommen.

Ja jeg synest at det er vanskelig å forstå at vi skal ha bedre empati og omsorg som noe medfødt. Kan du referere til noe forskning som støtter dette?

Skrevet

Fordi det slik blir lettere for menn å ta ut permisjon, de fleste menn møter motstand i arbeidsgive (og mor)r. Kvinner blir tapere i arbeidslivet grunnet graviditet og barnefødsler. Og vi kan se fra andre land at delt permisjon fører til likestilling i arbeidslivet (sverige)

Er det vanskelig å forstå?

Skrevet

Trude Mostue ble ikke mer imponerende i mine øyne etter dette. Å uttale seg så bombastisk langt utover eget fagfelt og så sutre fordi det provoserer "Jeg føler at jeg er som en rød klut foran oksen bare fordi jeg sier det jeg mener". Ja, det stemmer det. Du er provoserende. Da kan løsningen være enten å klage på alle andre eller å tenke over hva du sier.

Lysbakkens jobb er jo å tenke utover det enkelte pars behov og utover den enkelte manns ønske om å stå i jobb. Han skal tenke på hva som er viktig for samfunnet som helhet og mener altså at det er viktig at oppgavene i hjemmet deles likere og at kvinner jobber mer. Det er jo på mange andre områder også slik at retningslinjer trekkes fordi folk ikke kan vurdere valgene sine fornuftig. Ikke lenge siden folk raste over rådene om at man ikke bør røyke sammen med barna sine. "Herregud, skal helsemyndighetene bry seg med hva jeg gjør hjemme i min egen stue?!"

Skrevet

Nei, det kan jeg ikke. Kan du finne forskning som motstrider det?

Jeg synes ikke vi skal strebe etter å "avlære" oss omsorgsevnen vår. Den er noe av det sunneste vi kan være i besittelse av. Det er for lite empati i verden som den er.

Omsorgsevne er selvsagt til en viss grad tillært oss. Hos begge kjønn. Men jeg mener og påstår at hos oss (kvinner) faller det mer naturlig. Vi er det "pratende" kjønnet. Det er vi som spør barnet om hva som har skjedd om vi ser at barnet har en dirrende underleppe eller kanskje bare er litt ekstra stille en dag..Jeg tror vi er mer vare på følelser - og jeg tror det er medfødt, og ikke tillært.

Jeg tror også at det finnes unntak, begge veier, bare så det er sagt.

Vi får bare enes om å være uenige.

Skrevet

Vel jeg har ikke de samme oppfattningene og erfatinger på dette som deg, så ja vi er nok uenige. Jeg observerer daglig menn og barn (jobber heldigvis en del menn i barnehagen der jeg jober, og selfølgelig fedre som henter) og de aller fleste viser like stor omsorg som en kvinne ville ha vist.

Skrevet

Og det handler ikke om å avlære seg omsorgsevnen, men å la andre slippe til og la barna erfare ting selv. Vi kvinner skubber altfor ofte far til side, for vi kan best! Ja hvordan skal far lære når mor står bak ryggen og komenterer/vurderer/vet best!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...