Villa villekulla Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Er det noen som har noen erfaringer rundt dette? Vi har lyst å bli et beredskapshjem for barn. Jeg jobber selv som pedagogisk leder, men har nå lyst å skifte jobb. Jeg har lyst å hjelpe barn som virkelig trenger det og har i det siste tenkt mer og mer på beredskapshjem. Jeg tenker da å ha dette som heltidsjobb, men kan da samboer ha heltidsjobb utenom? eller må han også være hjemme på heltid? noen som vet om man får betalt/støtte? evt. hvor mye? Jeg gjør ikke dette pga penger, men hvis jeg skal ha dette som heltidsjobb er jeg jo avhengig av litt inntekt. Vi har også en liten sønn og lurer derfor på om det er det vanskelig å få innvilget å bli dette når man har små barn selv? Vi har nå en liten 2 roms leilighet, men er på boligjakt, så vi tenker å søke etter vi har funnet drømmeboligen og når sønnen er rundt 1 år. Jeg brenner virkelig for dette. Skal ta kontakt med barnevernet etterhvert men tenkte å høre om det var noen her med erfaring først.
Bad habits har tre små Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg kan ikke satsene, men du får kompensasjon ja. Jeg kan forstå lysten til å hjelpe barn, men jeg kjenner jeg blir skeptisk når du har et lite barn i hjemmet fra før. Et beredskapshjem skal kunne ta i mot barn "på minuttet" (du har selvfølgelig perioder der du har "plasseringsfri", og av den grunn kan sove godt om natten). Du vil måtte forholde deg til barn i krise. Barn som er i krise kan reagere voldsomt. De kan utagerer både fysisk og verbalt, gå løs på inventar og på dere. Det kan med andre ord bli relativt turbulent - og jeg er veldig skeptisk til at dere da har et lite barn som ikke kan skjermes for dette. Mange mennesker har et ønske om å hjelpe utsatte barn, men mange glemmer også at disse utsatte barna har innarbeidede mønstre og reaksjonsmåter som i mange tilfeller går helt på tvers av hva vi anser som "normalt". Man møter selvfølgelig også de stille "omsorgssviktbarna", men man møter vel så ofte "atferdsbarna". De som setter hus og hjem totalt på hodet. Jeg sier ikke at du er en av dem som har et "glorifisert" syn på denne saken, men tenk deg om. Er barn i krise noe du har lyst til å eksponere barnet ditt for i tide og utide? Hvis det var meg du ringte til, ville jeg ikke ha benyttet meg av deg - ene og alene fordi du har et lite barn som trenger deg. Jeg ser for meg mange lojalitetskonflikter ift eget barn og det barnet(barna) som til enhver tid er plassert hos deg. Vil du kunne klare å stå i alle utfordringene du møter? Ønsker du det? De barna som blir plassert hos deg fortjener mye oppmerksomhet og oppfølging. Ville du klare å sjonglere hensynet til eget barn, med hensynet til barna som er plassert? Selv om jeg har jobbet i barnevernet, og anser meg selv som kompetent, så kunne det ikke ramle meg inn å være verken beredskapshjem eller fosterhjem. Det fortjener ikke mine barn. Når barna er eldre - eller har flyttet ut, skal jeg vurdere det. Barnevernet ønsker stabile beredskapshjem og fosterhjem. Hjem som ikke sprekker (fordi barna som plasseres skal skånes for å oppleve flere brudd). Skal du gå inn i dette, må du vite at du orker. Beklager at jeg ble negativ nå;-)
Gjest ->>- Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Man får lønn, ja. Ikke all verdens - jeg vet flere som har gått ned i lønn for å bli beredskapshjem, men jeg mener årslønnen ligger 300,000-og-noe for de fleste. Din ektefelle vil kunne ha jobb ved siden av. Jeg må ellers si meg enig med bad habits i at det er veldig betenkelig å ha så små barn selv om man skal fungere som beredskapshjem, og tviler på du vil godkjennes foreløbig. Det er en ekstremt krevende jobb, og du skal være klar for å ivareta unger som både er utagerende, behøver din fulle oppmerksomhet natt og dag, er i voldsomme lojalitetskonflikter, må ha samvær med foreldre som har gitt dem bank hele livet, tror at om de bare er ille nok hos deg får de komme hjem osv. Mitt råd vil være at om dere ønsker å gjøre en innsats mens dere har et så lite barn selv, bør dere vurdere å bli fosterhjem i stedet. Det er mange som behøver korttidsplasseringer, hyggelige tenåringer som har behov for en familie for en stund osv., og det vil da være langt mer av en prosess å matche dere som familie med noen som passer hjemme hos dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå