Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Vi tenker på å flytte til Sverige.Er det noen her inne som har gjordt det og kan fortelle litt om hvordan de synes det er å bo der? Er det store forskjeller fra Norge osv? takker for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Hei! Jeg er født og oppvokst i Sverige. Flytte er flytte egentlig, foruten om litt andre tradisjoner,mat og rettigheter. Det er enklere å være barnefamilie/enslig med barn over grensa. Er jeg i Norge savner jeg Sverige og omvendt. Det beste med Sverige er at folk er litt mer imøtekommende og lette å snakke med feks ukjente. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Hei :-) takk for svar! Hvorfor synes du det er bedre å være småbarnsfamilie i Sverige? Vi er en småbarnsfamilie på fem :-)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har bodd i Sverige i tre år. Barna var da mellom 1 og 6 år gamle. Jeg syns livet i Sverige var grusomt tøft. Veldig mange ting bidro til det, men først og fremst arbeids- og bhgsituasjonen. Samboeren min jobbet i vanlig 100% stilling og han var borte fra 6- 17 man-tors og 6-14 fredag. Det var altså sinnsykt lange dager (med noe pendling, men en arbeidsdag er 9 timer), og han var naturligvis sliten når han kom hjem. Når det gjelder bhg og sfo er det mange regler. Man får bare ha barna der den tid man er på jobb/ studier og under reisetiden. Det høres kanskje ikke så verst ut, men du får altså ikke dra til frisøren, ikke i butikken, ikke apoteket, ingenting mens barna er i bhg! Sånn helt teoretisk får du ikke dra til tannlegen eller legen engang mens de er der. Og hvis feks du drar på jobb kl 15, og samboeren kommer hjem 16, så får barna i prinsippet bare være der den ene timen! Hvis du blir sykemeldt, er foreldreledig eller arbeidssøkende får du ha barnet i bhg 15 timer i uka. De beste stedene er dette 5 timer/3 dager i uka, de verste stedene er dette 3t/ 5 dager i uka (feks kl 8.30-11.30, så barna misser begge måltidene i bhg). Det har heller ikke noe å si hva du er sykemeldt for eller hvor dårlig du er, barna skal ikke være mer i bhg enn denne tiden. Det var ikke uvanlig at barna var i bhg 10-11,5 time om dagen, og mine var også det iblant. Det kan være veldig vanskelig å få bosted hvis dere skal leie. Det er ikke privat marked som her, man må stå på venteliste og mer eller mindre bare ta det som dukker opp, uansett hvor dårlig det er. Vi bodde to år i et skikkelig høl... Dette er selvsagt avhengig av hvor man bor, men jeg følte at Sverige generelt var "mer shabby" enn Norge. Å få tak i lege er et kapittel for seg, hvertfall når det gjelder såkalt hastetime. vi ringte legen på morgenen, og ble oppringt mange timer etterpå. Da kunne man feks sitte på bussen og da er det lite kult å prate om kløe i skjeden feks. Hastetime fantes ikke,d a måtte man dra på legevakta å vente i timesvis. Jeg kommer sikkert på mer utover kvelden Positivt: Billig bhg og varm mat på skole og i bhg. Bedre tilrettelegging for barn med spesielle behov. Mange fine lekeplasser rundt omkring!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Jo Mat og husleie er ikke merkbart billigere enn her. Vi følte ikke at vi satt igjen med mer der enn her. Derimot er det kanskje lettere å få litt billigere mat der hvis man velger feks Lidl og billigmerker. det er flere billigvarer der enn her.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 dytt?? Her har du fått det lange svaret, har du sett det eller?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Eeeeh? Ja det ser jeg,men jeg vil ha flere svar hvis det er mulig da vettu :-)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Enig med anonym over. Greit at du vil ha flere svar, men en liten kommentar hadde jo vært hyggelig til det lange innlegget jeg tok meg tid å skrive...
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Det var veldig hyggelig at du tok deg tid til å svare et så langt svar :-) Så tusen takk! Som jeg skrev i hovedinnlegget så takket jeg på forhånd for alle som tok seg bryet med å gi et svar :-) Utrolig at uannsett hva folk spør om her inne, så er det alltid noen som må komme med noen sure kommentaret eller en slengbemerkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå