Gå til innhold

Sykmelding, arbeidsgiver taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ville bare høre med dere med hvordan det er med arbeidsgiver og taushetsplikt i forhold til sykmelding av ansatte? Det er første gang jeg har fått sykmelding av lege, og jeg vet at arb.giver har fortalt til mange andre (inkl. kunder) hvorfor jeg er sykmeldt osv. Synes derfor det vil bli veldig ubehagelig å gå på jobb igjen på grunn av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har arbeidsgiveren din IKKE lov til. Er selv sykemeldt og sjefen min har bare med å holde munnen lukket om hvorfor. Hvis du vil, kan du melde han til arbeidstilsynet, men om du synes det er for mye, ville jeg hvertfall tatt det opp med han...

Skrevet

Hvorfor vet arbeidsgiver hvorfor du er syk, da? Han har ikke noe med det...

Og ja, han har taushetsplikt. Du kan melde han

Skrevet

hvilken lov ligger den taushetsplikten der under?

Skrevet

Forvaltningslovens paragraf 13

www.lovdata.no

Skrevet

Er du litt blåst? forvaltningsloven gjelder iflg lovens § 1: "Loven gjelder den virksomhet som drives av forvaltningsorganer når ikke annet er bestemt i eller i medhold av lov. Som forvaltningsorgan reknes i denne lov et hvert organ for stat eller kommune. Privat rettssubjekt regnes som forvaltningsorgan i saker hvor det treffer enkeltvedtak eller utferdiger forskrift."

Forvaltningsloven regulerer ikke arbeidsgivers taushetsplikt...........

Skrevet

Arb.giver vet grunnen fordi jeg fikk veldig dårlig samvittighet noe jeg absolutt ikke burde ha hatt i utgangspunktet. Trodde det var åpenbart at h*n ikke skulle fortelle dette videre.. Skal se an situasjonen når jeg er tilbake på jobb, og ta det opp. Tusen takk for raske svar!

Skrevet

Dette gjelder jo ikke innen det private arbeidsliv, da. Der er det opp til den enkelte arbeidsgiver om en gidder å ha noe taushetsplikt. Finnes ingen paragraf eller lov som omhandler taushetsplikt innen det private, for det finnes ikke.

JEG vet godt hva taushetsplikt er, og hvor den gjelder. Derfor syns jeg at råd om å melde arbeidsgiver her blir litt rart.....

Ellers så er det § 13 i forvaltningsloven som omhandler taushetsplikten innen offentlige etater generelt.

Skrevet

Jeg jobber i fylkeskommunen og har taushetsplikt ovenfor mine kolleger - så antar at arb.giver også har for oss.

Skrevet

Det samme gjensidige lojalitetsprinsipp/ taushetsplikt gjelder i det private næringsliv, selv om det er ulovfestet.

Styringsretten er på samme måte ulovfestet, men står relativt sterkt.

Dersom arbeidsgiver overtrer utilbørlig, forsømmer sin omsorgsplikt, og sprer informasjon vedkommende burde forstå ikke er for alle om den ansatte, osv- så kommer det under utilbørlig opptreden/ mobbing og brudd på aml.

Skrevet

Da kan du lite 18:08. Dette stemmer overhodet ikke. Taushetsplikten/ lojalitetsplikten er ulovfestet, men det samme er arbeidsgivers styringsrett. Begge gjelder likevel, og er noe en arbeidsgiver skal kjenne til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...