Gå til innhold

Bidrag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er samboer der han har en datter fra før som bor fast hos oss og annenhver helg hos sin mor.

Har alltid trodd at den plassen barnet bodde skulle motta bidrag for å kompensere (?) Moren har per dags dato ingen utgifter på sin egen datter, mens far og stemor (meg) har alle utgiftene (Vi har felles økonomi). Etter å ha vært innom NAV viser det seg at hun har for liten inntekt. Er dette tilfelle ? Har aldri tidligere hørt om noen som slipper unna barnebidrag. Eller er det bare for at barnet har valgt å bo fast hos sin far og at det ikke er vanlig at far skal motta barnebidrag ?

Per dags dato mottar vi dobbelt barnetrygd og 1400kr i forskuddsbidrag fra NAV, det vil jo si at det idag er vi og NAV som forsørger deres felles datter uten hjelp fra mor.

Vi planlegger nå felles barn og det er jo egentlig ikke rett at alle utgiftene faller oss (?)

Er det flere som har det slik ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig, det blir kun bidragsforskudd når hun ikke tjener penger.

Skrevet

Sånn er det for oss også. Når barnet tidligere bodde hos mor, så betalte min mann rundt 3000 i mnd. i bidrag. Når barnet flyttet hit (etter rettsak), måtte mannen bytte jobb, da arbeidstidene i hans gamle jobb ikke passet med å ha barn boende fast hos seg. Han gikk over til en mye lavere betalt jobb (snakk om differanse på minst 10000 i mnd), men pga at hun ikke har betalingsevne, og jeg tjener for godt, får han 690 kroner i mnd...

• 7 måneder senere...
Skrevet

Vi er samboer der han har en datter fra før som bor fast hos oss og annenhver helg hos sin mor.Har alltid trodd at den plassen barnet bodde skulle motta bidrag for å kompensere (?) Moren har per dags dato ingen utgifter på sin egen datter, mens far og stemor (meg) har alle utgiftene (Vi har felles økonomi). Etter å ha vært innom NAV viser det seg at hun har for liten inntekt. Er dette tilfelle ? Har aldri tidligere hørt om noen som slipper unna barnebidrag. Eller er det bare for at barnet har valgt å bo fast hos sin far og at det ikke er vanlig at far skal motta barnebidrag ? Per dags dato mottar vi dobbelt barnetrygd og 1400kr i forskuddsbidrag fra NAV, det vil jo si at det idag er vi og NAV som forsørger deres felles datter uten hjelp fra mor.Vi planlegger nå felles barn og det er jo egentlig ikke rett at alle utgiftene faller oss (?) Er det flere som har det slik ??

Samværsforeldre har et spesielt vern her i lovverket som tillater at man kan blir frikjent omsorgsplikt dersom man kommer under visse satser. Det samme gjelder ved delt omsorg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er ikke bare samværs foreldre som slipper å ta økonmisk ansvar for sine barn. Finnes mange foreldre som ikke greier å sette mat på bordet og skaffe tak over hodet uten stønader.

Dette er jo en av grunnilarene i velferdsstaten, at den som ikke greier å syte for seg selv, blir sytt for. Er det en samværs forelder er der ofte bidragsforskudd felleskassen punger ut med. Er det en hoced omsorgshaver heter det overgangsstønad.

Skrevet
Vi er samboer der han har en datter fra før som bor fast hos oss og annenhver helg hos sin mor.Har alltid trodd at den plassen barnet bodde skulle motta bidrag for å kompensere (?) Moren har per dags dato ingen utgifter på sin egen datter, mens far og stemor (meg) har alle utgiftene (Vi har felles økonomi). Etter å ha vært innom NAV viser det seg at hun har for liten inntekt. Er dette tilfelle ? Har aldri tidligere hørt om noen som slipper unna barnebidrag. Eller er det bare for at barnet har valgt å bo fast hos sin far og at det ikke er vanlig at far skal motta barnebidrag ? Per dags dato mottar vi dobbelt barnetrygd og 1400kr i forskuddsbidrag fra NAV, det vil jo si at det idag er vi og NAV som forsørger deres felles datter uten hjelp fra mor.Vi planlegger nå felles barn og det er jo egentlig ikke rett at alle utgiftene faller oss (?) Er det flere som har det slik ??

Her har foreldrene delt omsorg og at vi skal dele på alle utgifter, men vi må likevel betale til mor pga hennes dårlige inntekt. 8oo i mnd får hun av oss. Ser ikke så mye til de i form av klær o.l. Men går sikkert til mat og røyk..

Skrevet

Hei,

Jeg er selv bidragsmotaker, så ja det stemmer. Har hun for lav inntekt slipper hun bidrag, det samme ville vært om din samboer var arbeidsledig når barnet bodde mest hos mor.

Nr6: Det stemmer ikke alltid at man skal dele utgiftene likt selv om man har 50-50 deling av barna. Det vil fortsatt være en fordelingsnøkkel der.

Her er et eksempel på det, men med 0 dager i samvær:

Bidragsveilederen sier at et barn koster 10 000 i mnd (kun eksempel)

Mor tjener 400 000

Far tjener 300 000

Da vil fordeling bli omtrent slik at mor betaler 6500 og far betaler 3500 i mnd.

Jeg vet at det som oftest er mor som tjener minst, men hos oss er det motsatt her er det jeg mammaen som tjener mest og dermed må jeg betale mest på barnet. Bare så det er sagt dette gjør meg ingenting, for jeg elsker jo gutten :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette gjelder jo uavhengig av om det er mor eller far som er samværsforelder. Jeg (altså mor) har ikke fått en krone i bidrag på maaaange år, pga at far ikke er bidragsdyktig. Får for øvrig ikke noe fra nav heller, pga at jeg har for høy inntekt.

Skrevet
Det er ikke bare samværs foreldre som slipper å ta økonmisk ansvar for sine barn. Finnes mange foreldre som ikke greier å sette mat på bordet og skaffe tak over hodet uten stønader. Dette er jo en av grunnilarene i velferdsstaten, at den som ikke greier å syte for seg selv, blir sytt for. Er det en samværs forelder er der ofte bidragsforskudd felleskassen punger ut med. Er det en hoced omsorgshaver heter det overgangsstønad.

Man får ikke automatisk overgangsstønad dersom man blir aleneforelder. Det er kun under visse forutsetninger at man kvlaifiserer til denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...