Gå til innhold

Hva tror dere om husbudsjettet vårt? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Tomt (inkl. vei, vann, kloakk og strøm): 200 000,- (allerede betalt forsåvidt)

-Tomtearbeid: 100 000,- (gjør alt selv og har fått leie maskiner billig)

-Gebyrer: 30 000,-

-Hus levert av entreprenør: 1 850 000,- (dette inkluderer byggeplassutgifter 130 000,-, støping 315 000,-, VVS 150 000,-, Elektriker 165 000,-, Ventilasjon 65 000,-. Garderober, kjøkkeninnredning og baderomsinnredning er utelatt)

-Kjøkkeninnredning m/hvitevarer (IKEA): 70 000,-

-Vaskeromsinnredning: 6000,-

-Baderomsinnredning (møbler, badekar og dusjvegger). 40 000,-

Garderober: 35 000,-

Er dette en ok og realistisk pris?

(huset har grunnfalte på 145 kvm)

Og ja, jeg vet vi har "glemt" utgiftene til opparbeidelse av hage, men vi vet de kommer. Vi anser det bare ikke som en del av selve husbygginga. Dette er ikke aktuelt å ta tak i før til neste sommer uansett, og så får vi se hvor mye vi har å ta av da. Vi har planer om å anlegge pyntemur og på et vis dele hagen i flere områder med stier o.l., men i verste fall får vi klare oss med noen lass med singel på gårdplassen, litt matjord og noen plenfrø. Det duger i noen år det også. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder ikke regne, så hva er summen samlet?

En må alltid ha en god del tusen i bakhånd for det ene eller det andre underveis.

Skrevet

Gebyrer hadde blitt mye høyere her. Bare tilkoblingsavgiften for vann og kloakk ville kommet på over 30.000,-, men vet det varierer veldig fra sted til sted.

Vaskeromsbudsjettet holder muligens så vidt hvis dere har vaskemaskin og tørketrommel fra før.

Kjøkken kan gå hvis det ikke er så stort og dere er veldig forsiktige. Det samme med bd og garderobe.

I praksiss tror jeg dere bør belage dere på at det fort går med minst 100.000,- ekstra på disse rommene før dere er ferdige.

Skrevet

Et hus blir som regel alltid dyrere enn hva en først tror. Høres kanskje ikke så ille ut selve prisen men det er alt som kommer i tillegg som er vanskelig å holde innenfor et budsjett.

Hva med fliser, parkett, tapet, maling o.l??

Skrevet

Vi skal ikke ha kommunalt vann og kloakk, så får ikke tilkoblingsvgift på det. I de 30 000,- er det 10 000,- i tilkoblingsgebyr for strøm, ellers er det tingysningsgebyrer og byggesaksgebyrer.

Vi har med oss vaskemaskin og tørketrommel på flyttelasset ja, så innredningen på vaskerommet begrenser seg til noen få skap og ei benkeplate.

Kjøkkenet er ikke så lite, men har forsøkt tegnet i planleggeren til IKEA og da kommer jeg til 60 000,- inkludert frakten. Så har lagt til 10 000,- på det.

Bad- og garderobebudsjettet vet jeg er knepent (er vel en viss fare for at det kan bli IKEA her også). Er veldig klar over at jeg ikke kan velge på øverste hylle for å si det sånn!

HI

Skrevet

Fliser på bad og vaskerom, samt gulv i entre er inkludert i prisen fra entreprenør. Det samme gjelder gulv i de andre rommene, maling og tapet. Fliser over benken på kjøkkenet (en vegg på ca 3 meter) og utvendig maling vil komme i tillegg. Noen som aner hvor mye dette kan utgjøre?

HI

Skrevet

VVS og elektrisk hørtes veldig lavt ut syns jeg.

Skrevet

Jeg tenker på alle disse småtingene som tilsammen blir ganske store summer. Nå vet ikke jeg hva som er i den huspakka dere har kjøpt, men jeg vet om noen som fikk seg en overraskelse da det viste seg at dører, inkl inngangsdør ikke var med i prisen, og dører til et helt hus blir fort noen lapper! Hos noen andre var det med dører, men ikke håndtak.

Så jeg sier, tenk på ting som:

dører, dørhåndtak

armaturer

belysning (spotter, opplegg til taklamper osv)

ovn eller peis?

Lykke til med huset :-)

Skrevet

Når jeg legger sammen utgiftene deres så kommer jeg til 2 331 000, noe jeg tror er ganske urealistisk. Man får ikke bygget et fiks ferdig hus til den prisen der, det er jeg rimelig sikker på. Du har jo utelatt utgifter som gulv, fliser, tapet, tak osv, som ei over her sier. Tenker at du nok må putte på 500 000 til før dere er i mål.

Skrevet

Vi satte opp hus i 2007 på tomt som jeg fikk i forskudd på arv, så ingen kostnad der.

Fra entrepenør fikk vi pris på 1 990 000. før vi var ferdige ble det kostende oss 1 480 000, fordi de tar ekstra betalt for alt ekstra, så vær nøye med å sjekke ut hvilke fliser osv som er med i pakken, for de kan være skikkelig ille. Ikke sikkert det er med lister og vaskelister i pris Bare krom for å dekke kar osv med på badet kosta den gang da 1 700 kr. meteren!

Synes dere har estimert med litt lite både på bad, garerober og i hvertfall elektriker, de leverer med standardpakker på hus, som regel alt for lite og det koster 500 pr punkt å montere, så der fikk vi ekstra regning på 55 000 bare der.

var masse vi ikke tenkte på at ikke var med i huset som vi måtte kjøpe i tillegg. Husk dere skal også planere og ordne opp hos eventuelle naboer byggerne ødelegger hos. Her ble det 17 000 bare for å fylle opp veien som var ødelagt etter at tunge kjøretøy drev å kjørte i den verste telehiven!

Skrevet

Ovner og fliser over benk, baderomsinnredning og vask til toalett, ingenting av lamper , lys osv var forøvrig med i prisen her heller ! Så det er masse å sjekke ut om er med, og ja som fort blir dyrt. Men å få et hus til den prisen i dag, anser jeg også som urealistisk i dag, om man ikke gjør alt selv, og planlegger år i forveien med å kjøpe billig!

Anonym 21.24

Skrevet

hva med trappa?

pipe?

Peis?

Spotter?

vi skulle bygge hus og det kom på 400.000 mer enn planlagt (vet aldri hva du treffer på under gravingen av tomten osv)

+ antall stikk kontakter er minimalt, må alltid ha flere i hvert rom enn det som følger med.

Sentralstøvsuger osv...

Skrevet

Enig med de andre. Greit at dere får noen ting billigere, men som regel kan du regne med noen hundretusen mer enn opprinnelig oppgitt av entreprenøren.

Kjøkkenet og badet syntes jeg hørtes altfor optimistisk ut, selv med slingringsmonn.

Skrevet

Her ser jeg en del av dere har misforstått meg. Jeg har ikke kjøpt en ferdighuspakke, dette er en pakke som min lokale entreprenør og jeg har satt sammen og jeg har selv valgt hvilke materialer som gulv, tapet, fliser o.l. som er inne i den prisen. VVS-kostnadene inkluderer servanter, toaletter, armaturer osv etter ønskeliste fra meg, men ikke selve baderomsmøblene, dusjvegger og badekar. Trapp skal vi ikke ha, vedovn kommer i tillegg, men den har vi allerede, så har derfor glemt å ta den med i budsjettet. Når det gjelder lamper, er det faktisk inkludert en del i leveransebeskrivelsen fra elektriker, i tillegg til at jeg skal ha med meg mange av lampene vi har nå.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...