Gå til innhold

anbefaler Holles grøter fra helsekosten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha lest at denne er glutenfri og at det ikke anbefales av helsedirektoratet...

Skrevet

finnes med og uten, men ja de er kjent for sine glutenfrie :)

Skrevet

Men da kan man bruke grøt med gluten da når man ikke har hatt noen reaksjon på dette?? Eller ville du valg og bruke den uten???

Mini er litt grøtlei, men har tenkt og prøve havregrøt som vi koker på melk. Han er såpass stor at vi kan introdusere mer melk etterhvert. Spiser yoghurt og ikke merket noen reaksjon på dette.....

Skrevet

Anbefaler alle å lese denne artikkelen, der står det mye interessant om jernmengden i de ulike barnegrøtene. Helt nederst står det et avsnitt om de økologiske grøtene;

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece

Og her er test-resultatene (Nestle´s Havregrøt Ris Hvete er den beste, pga det høye innholdet av riktig type jern, vitaminer og gluten):

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article416541.ece

Glutenfrie grøter frarådes som startgrøt, det beste er de grøtene som inneholder flere ulike kornslag, altså med litt gluten.

Skrevet

Vår mini var jo prematurfødt så han får ekstra tilskudd av flytende jern frem til han iallfall er 2 mnd. korrigert:)

Skrevet

Det er to ulike meninger ute og går når det gjelder oppstart av grøt. Noen mener at det forebygger allergi å begynne med glutenholdig grøt. Men helsedirektoratet påpeker da at man skal være forsiktig med gluten i starten. Havre inneholder litt gluten, rug og bygg litt mer og spelt og hvete mye. Man velger selv om man vil introdusere skånsomt eller ikke. Men er det allergi/intoleranse i familien, eller at andre søsken har vært plaget med øreproblemer, snørr, vondt i magen, eksem ville hvertfall jeg valgt den skånsomme varianten. Eller man kan begynne glutenfritt helt i starten for å komme i gang, og så prøve forsiktig de andre grøttypene etterhvert. Siden vi har matintoleranse og allergi, har jeg valgt glutenfritt de ca 2 første månedene, så havre, så rug/bygg og til slutt spelt og hvete. Det har værrt helt riktig for oss, fordi min sønn får utslett i ansiktet av hvete, og vondt i magen av melk. Fordøyelsesystemet er umodent i 4 mnd alder, men blir sterkere etterhvert, og tåler dermed flere ting også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...