Gå til innhold

Funn på tidlig UL


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt gjort funn på en tidlig UL.

De fant væskeansamling i nakken. Målingen var 2,6 i 11+4.

Vi venter på time til videre undersøkelse.

Klarer ikke helt å la være å tenke på det.

 

Kjenner dere noe til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så rart du ikke klarer å la vær å tenke på det, vi klargjr oss for det værste med en gang det blir noe ekstra.

Finner de avvik større en 2 cm i nakkefolden så blir du sendt videre uansett.

Direkte kobling til avvik i nakkefold er downs syndrom.

Vent nå og hør hva spesialist sier.

Masse lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på UL 11+3, og fant en forstørret nakkefold på 3,3 :( Fikk ny time på sus dagen etter, og jordmora der målte gang på gang, men hun fikk ikke høyere en 3 tror jeg. Skal ta dobbeltesten, men får ikke sikkert svar på den, den vil bare vise litt mer hvilken retning det går. En blodprøve gir gjerne utslag hvis det er downs, men ikke helt sikkert. Jeg kan ta fostervannsprøve, men hos 1 av 250 kan den utløse abort, så det ville vi ikke. Dette og morkakeprøve er de eneste som er 100% riktig.

Det er tungt å vente til babyen er født for å vite 100% sikkert:(

Lykke til, håper alt er bra der inne hos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er fornøyd med Riksen.

Det er snart 14 dager siden vi ble henvist og rett over helgen skal vi på Riksen for å ta UL og duotest. Det er samme dag som jeg er 13+6, som er grensen til UL og duotest. Innen 13+6 fikk jeg høre, men snakket med ei og hun sa det gikk bra og ta de undersøkelsene samme dagen som jeg er 13+6.

 

Måtte dere på veiledning først?

Jeg fikk telefon fra Medisinsk Genetikk for litt over ei uke siden og fikk beskjed om at jeg måtte på veiledning først, før jeg fikk UL og Duotest.

På veiledningsmøte får du info om hva som kommer til å skje videre.

 

Vi kommer ikke til å ta fostervannsprøve eller morkakeprøve.

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultater fra kun NT (nakkefolden) målingen sier LITE om risiko for DS... I tillegg må mann ta i betraktning morenes alder samt andre funn på tidlig ultralyd som synbar neseben og normal hjertelyd. Pluss at det vurderes verdier på fri beta-HCG og PAPP-A i blodet til den gravide kvinnen. En spesiell dataprogramm regner ut risiko for hver enkel. Slik gjøres det i hvert fall i USA...

Her er et lite "utklipp" fra infoartikkelen ang nakkefold-målinger som er tilgjengelig for gravide kvinner på andre sida av Atlanta havet:

 

"An NT measurement of up to 2 mm is normal at about 11 weeks, and up to about 2.8 mm by 13 weeks and six days. The NT normally grows in proportion with your baby. The image, left, shows a baby with a normal NT of 1.3 mm; this baby will be low-risk. An increased NT does not mean there is definitely a problem. Some babies without Down's have increased fluid, too. The image, right, shows a baby with an NT of 2.9 mm, which is at the upper limit of normal range. Nine out of 10 babies with a measurement between 2.5 mm and 3.5 mm will be completely normal".

 

LYKKE TIL !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultater fra kun NT (nakkefolden) målingen sier LITE om risiko for DS... I tillegg må mann ta i betraktning morenes alder samt andre funn på tidlig ultralyd som synbar neseben og normal hjertelyd. Pluss at det vurderes verdier på fri beta-HCG og PAPP-A i blodet til den gravide kvinnen. En spesiell dataprogramm regner ut risiko for hver enkel. Slik gjøres det i hvert fall i USA...

Her er et lite "utklipp" fra infoartikkelen ang nakkefold-målinger som er tilgjengelig for gravide kvinner på andre sida av Atlanta havet:

 

"An NT measurement of up to 2 mm is normal at about 11 weeks, and up to about 2.8 mm by 13 weeks and six days. The NT normally grows in proportion with your baby. The image, left, shows a baby with a normal NT of 1.3 mm; this baby will be low-risk. An increased NT does not mean there is definitely a problem. Some babies without Down's have increased fluid, too. The image, right, shows a baby with an NT of 2.9 mm, which is at the upper limit of normal range. Nine out of 10 babies with a measurement between 2.5 mm and 3.5 mm will be completely normal".

 

LYKKE TIL !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed fra medisinsk Genetikk at veiledningssamtalen måtte skje før UL og blodprøver. Har også lest om andre som har måtte på veiledningssamtalen, før de fikk videre UL.

 

Jeg var 11+4 når det ble oppdaget tykkelsen i nakken og jeg har ventet 14 dager på UL.

Var til UL 25 oktober.

 

Lykke til ønskes deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er sikker. Jeg spurte i dag da jeg ringte. Jeg var helt på grensen i dag, så det var ingen vits senere.

 

Jeg er ganske rolig, egentlig mitt opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som dere ser i innlegget, fikk vi ikke reist den gangen vi fikk time.

Når jeg var på UL i uke 18, så jordmoren at den fortsatt var fortykket. Tok oss inn igjen etter 2 uker, og da målte hun den til 8 mm. Jeg var da i uke 20.

Skulle henvises til Riksen, for å sjekke de forskjellige organene og få de til å måle nakkefolden. Da var den 10 mm. Ellers så alt fint ut.

I tillegg til nakkefolden, ble det oppdaget et brokk ved utgangen av navlesnoren.

Noen som kan litt om dette eller som har hørt noen historie om det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...