Gå til innhold

Utstyr til baby... hva brukte dere?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett på lister fra diverse butikker på nett, men synes de er så voldsomme... Har ikke så mye erfaring heller, så lurer på... Hva bruker/trenger man og hva er overflødig?..

trenger jeg f.eks ammepute, lekegrind, flasker og sterilisator, brystpumpe.. osv...

Artig å høre erfaringer! På forhpnd tusen takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fulgte delvis kleslisten til ungen og utstyret jeg måtte ha i begynnelsen. Det vil si: klær (minimalt antall), Handuker, sengsett (dyner og madrass og sengtøy), ingen leker, bilstol, vogn, seng, vippestol pga fikk tilbud, stellematte (stelleprudukter fikk jeg via startpakker), flasker. Det var vel det jeg hadde og starte med.

Ammepute har jeg ikke trengt, brystpumpe trengte jeg pga jeg pumpet i stede for å amme, kommer ikke til å kjøpe lekegrind, flere flasker (har faktisk 9 stk, men bruker bare 6 av dem til vanlig. de tre andre passer ikke til mitt bruk). Har egentlig ikke noen spesielle planer å tilpasse hjemmet mitt ungen, vil at hun skal heller lære å være forsiktig. Jeg kan jo ikke forvente at andre hjem har 100% barnesikring, samme ute.

Skrevet

Er ikke alt på listene du trenger.

Flasker, men om du skal amme trenger du ikke så mange til og begynne med, kansje en liten avent og en stor fks(eller annet merke) tilfelle du fks skulle trenge sukkervann eller til og gi mat om du skal ut.

Brystpumpe kan være greit og ha tilfelle du trenger og hjelpe til med og øke produksjonen eller pumpe deg hvis du ska ut en liten tur og ungen skulle bli uroli/sulten.

Vogn, bilstol,dyne,madrass, seng og sengtøy og kansje et par pledd er jo veldig nødvendig.(vognpose om det er vinter)

Er det nr 2,3,4 osv ville jeg nok hatt en lekegrind da det e bedre om babyen ligger der hvis du skal gjøre noe enn og ha søsken som springer rundt på gulvet og plutselig skulle snuble og dette på babyen.

Klær, men trenger ikke så mye helt i begynnelsen, de vokser fort og du får nok masse gaver også som er klær. ha 3-4 bodyer og samme med andre klesplagg og heller kjøp etter behov.

Skrevet

Enig i at listene er nok så voldsomme, men det kan vel ha en sammenheng med at kildene (butikkene) vil selge... Klær som pysj, bodyer, sparkebukser, yttertøy etc er selvfølgelig greit å ha klart, kanskje 6 sett pysjer og innetøy. En stellematte på et egnet sted er kjekt, gjerne på et stellebord om man har plass. Bleier og stelleprodukter, selvfølgelig.

På utstyrsfronten er det forbausende lite som skal til. Grind trenger man ikke på noen måneder, så man kan vente og vurdere behovet. Våre har omtrent ikke brukt grinda, vi valgte å sikre trapper og ovner i stedet. Et par flasker kan være greit å ha, men ville droppet sterilisator. Det tar ikke mange minuttene å koke flaskene etter vask. Pumpe kan du vente med til du får behov, kanskje du kjenner noen som kan låne deg en så du kan finne ut om du liker manuell eller elektrisk. Ammepute fungerte ikke for meg, ble alt for stor.

Skrevet

Jeg er i grunn ganske enig i de andre svarene:)

Ammeputa ble overflødig for meg også, hadde det best i en stol med gode armlener, og ute ellers klarer man seg jo. Drar i hvertfall ikke med meg den store der;)

Vippestolen kom godt til nytte da jeg hadde en litt urolig baby som trivdes best i armene mine de første månedene, men innimellom er man jo bare nødt til å ha armene fri. For eksempel når jeg spiste kunne jeg sette henne i vippestolen og holde den i aktivitet med foten.

Lykke til!

Skrevet

Ikke kjøp flasker, sterilisator, ammepute eller brystpumpe før du vet om du kommer til å amme eller bruke flasker.

Her kjøpte vi råflott barnevogn til 7000 kr, men ungen har hylskreket som en stukken gris fra første gang vi prøvde å legge ham oppi, og nå er han snart 7 mnd gammel og har brukt den dyre vogna kanskje 10 ganger tilsammen - waste of money!!

På finn kan du finne masse fine brukte klær, det samme på loppemarked. Jeg fant f eks en ubrukt reima utedress + en reima fleecedress på loppemarked som jeg kjøpte for 30 kroner tilsammen. Folk er GALE! Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...