Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Må bare få ut litt frustrasjon her. jeg gikk på skole frem til juni i år, jobbet litt ved siden av 2 dager i uken bare så har ikke opparbeidet meg til foreldrepenger. dette er mttt barn nr 2. hvordan skal vi overleve på bare en lønn, har fått engangsstønad men det holder jo i 3 mnd kanskje... vet ikke hva jeg skal gjøre er så frustrert. noen som er i samme situasjon eller som har vært?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Og dette er NAV sin skyld fordi??? Blir du sint på Nav når det regner også kanskje, de er ikke de onde bak alt negativt. At du får lite penger er i dette tilfellet helt og holdent din egen skyld.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 dårlig planlagt, og ikke NAV sin skyld
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 ja det vet jeg. nei vet ikke hvem jeg er frustrert på. er bare usikker på hva som skjer videre nå angående økonomien. hormonene er også på plass i dag merkes det
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Nei, jeg har ikke vært i samme situasjon da jeg ventet med å få barn til jeg hadde stabil inntekt. Ser forøvrig ikke hvordan NAV kan lastes for at du velger å få barn uten å ha tjent opp rett til foreldrepenger? Du tror ikke NAV er lovgivende instans? Dere kan jo gjør det sånn at far tar ut permisjonen og du går ut i jobb. Du trenger bare ta de første 6 ukene. NAV-dama
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 ja var vel ikke planlagt, da hadde jeg jo absolutt ikke vært i denne situasjonen, men hva gjør man når man kommer opp i sånn situasjon lurer jeg på? å ja overskriften var kanskje litt feil. beklager
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Hvordan i all verden ble det NAV sin skyld at du ikke har opptjent rett til foreldrepenger? Dette må du jammen ta skylden for selv!!! Hvorfor ikke la far ta betalt foreldrepermisjon og du kan gå ut i full jobb? Da får dere to inntekter.....
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Hahah guud, nå måtte jeg le. Ikke navs feil!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 Engangsstønad for de første 6 ukene når du er hjemme. Så tar far ut permisjon på eget grunnlag. Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen. Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Se avsnittet lenger ned ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”. Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten ■arbeide helt eller delvis ■ta godkjent utdanning på heltid ■ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid ■være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon ■delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere ■delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne Du kan lese mer på: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Dette burde forøvrig saksbehandleren på NAV informere deg/dere om. De er et minstekrav å ha kjennskap til disse rettighetene.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #11 Skrevet 26. oktober 2011 Hvor står det at HI ikke har fått informasjon fra NAV?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 takk for informasjon:) vi finner nok ut av det er bare litt kjipt akkurat nå
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg gikk på denne smellen selv. Slutta på skole før sommeren, ble unplanlagt gravid og etter jeg fant ut av det på sensommeren var jeg så dårlig at jeg ikke kunne søke arbeid. No chance. Det gikk litt bedre etter 5 måneder, men da kom bekkenløsing og tok meg! Kjempemorro. Uansett fikk jeg engangsstøtnad og nå lever vi på mannens deltidsjobbinntekt + studiepengene hans + bostøtte og barnetrygt. Det er knapt, vi tjener vel rundt 16-18,000 i måneden, men det går. Bostøtte hjelper, så søk den. Mannen kunne gått hjemme, men vi ville at mini skulle få morsmelk og dessuten var det viktig for han å kunne begynne på skolen denne høsten. Det går altså, men dere kan jo vurdere at far går hjemme istedet for deg.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 ................hvordan skal vi overleve på bare en lønn, har fått engangsstønad men det holder jo i 3 mnd kanskje... vet ikke hva jeg skal gjøre er så frustrert. ....................... Når hun ikke forstår hvordan de skal greie seg, så har hun vel neppe blitt informert om at de har muligheten til å ha to inntekter?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Siden hun tydeligvis er internett-bruker og virker til å være skrivefør- så er hun sikker også istand til å gå inn på nav.no og lese denne informasjonen svart på hvitt.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 å ikke bruke prevensjon er i mine øyne også å planlegge... Hvis det passer veldig dårlig å få barn, så la være. "ikke planlagt" forutsetter for meg egentlig at man ble gravid til tross for ansvarlig bruk av prevensjon, evt. voldtekt. Ellers mener jeg det faktisk alltid ER planlagt, men kanskje ikke gjennomtenkt...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Informasjonen ligger tilgjengelig på nav.no Man må da kunne søke informasjon selv eller i det minste etterspørre informasjon. Man kan ikke forvente at offentlige instanser kommer uoppfordret løpende etter deg med informasjon de tror du mulighens kunne ha behov for
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 Kan vel amme fordi om mannen har permisjon? Mannen og babyen kan være med jobben, stikke innom når det trengst, mor kan gå og komme tidlig med ammetid. Å amme sitt barn er gyldig fri her i landet, heldigvis :-)
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 Det var viktig for oss at jeg ammet henne og det var viktig for mannen at han fikk begynt utdannelsen sin denne høsten. Og vi har ikke bil, så det hadde vært vanskelig å dra fram og tilbake til eventuelt arbeid fra 6 uke, spesielt siden hun spiste veldig mye på den tiden. Hun ammes enda 85% eller så, og er 7 og en halv måned. Uansett klagde jeg ikke, jeg bare sier at det er folk som har havna i den situasjonen før HI, og at det går helt greit med oss. Men ja, det er helt valgfritt å amme, og HI har muligheten til å ikke gjøre det eller gjørde det på deltid. Og hun var ikke planlagt, i det hele tatt. Vi brukte prevensjon, og hadde gjort det i 1 og et halvt år før det gikk "galt".
3 nøtter til Askepott Skrevet 26. oktober 2011 #20 Skrevet 26. oktober 2011 23:28 Se der kommer kjerringa fra krangle som er 28 år og kjøpte sin første leilighet når hun var 23 år og mener folk som leier leilighet er uansvarlige og burde ikke bli foreldre.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #21 Skrevet 27. oktober 2011 tusen takk for at det er noen forståelsesfulle her inne:) vi finner nok ut av noe men var bare litt frustrert i går og måtte bare få d ut, var tydeligvis mange her som også måtte ha ut litt frustrert. hehe ja lille knøtt hos oss var heller ikke planlagt og brukte p-piller men ble visst gravid alikevel.. ville bare understreke det:)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #22 Skrevet 27. oktober 2011 Så latterlig du er HI. Skylder på NAV for at du ikke planlegger bedre eller har evner til å bruke prevansjon. Ikke rart NAV får mye hets når de sitter slike som deg og hetser de. (LES: De som tror de skal få alt de peker på...) Latterlig!!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #23 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har opplevd det samme og vet hvor fortvilet det er. Det jeg gjorde var rett og slett å skaffe meg en jobb (vikariat) i hui og hast. Ikke moro å gå på intervju uten å si at jeg var gravid, men bedre enn ikke å få foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #24 Skrevet 27. oktober 2011 Når venter du barnet? Det er 4 mnd. siden skolen sluttet. Hvis du jobber minst 2 mnd. til, så har du krav på foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #25 Skrevet 27. oktober 2011 ja skal begynne og jobbe etter fødsel rekker ikke før siden jeg har termin snart. far er nødt til og gå hjemme litt. var i utgangspunktet med tanke på amming og sånn men ser nå at det er eneste utvei:) ser at det er flere som har klart seg så da satser j på at vi gjør det å
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå