Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Hvis det kommer noen og ringer på her i helgen, kommer de til å få grei beskjed om at det ikke er halloween! Og nei, jeg er ikke en sur, gretten kjerring, men dere som velger å innføre dette må lære ungene deres folkeskikk også! Det er mange som ikke liker dette, og vi har nyttårsaften her i landet, men når noen likevel må presse det gjennom, så får dere respektere at det er halloween én dag, og det er mandag 31. oktober!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Folkeskikk? Synes du det å ringe på hos naboer etter de har brukt tid og krefter på å kle seg ut, sminke seg og bygge opp forventninger, er tegn på dårlig folkeskikk? Virkelig? Vel, da synes jeg faktisk du er en sur, gretten, kjerring!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Følger du i det hele tatt med i tiden? I Norge så er det tradisjon at mange markerer Halloween siste søndag i november! Mener du også at ikke ungene i bhg ikke skal kunne ha 17 mai markering den 15/16 mai og du da?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Rettelse det skulle stå Oktober og ikke november
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 ehhh....NEI, det er ikke tradisjon for å feire Halloween siste søndag i oktober......
Gjest sug lut Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Det er vel strengt tatt ikke tradisjon for å feire halloween i det hele tatt. Det blir jo enda tydeligere når folk ikke engang veit når det er.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Ærsj ja. Det er på mandag, men jeg regner med besøk i helga. Egentlig ganske kjipt, for vi har bryllupsdag og skal være hjemme og lage romantisk 3-retters middag sammens mens mini er hos besteforeldrene sine.. kjenner jeg har lite lyst til å gi godis til småtter på døra hele kvelden, men men.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Det er ikke tradisjon å feire dette siste søndagen i Oktober? Hvor har du det fra? 31 Oktober er datoen for knask eller knep. Eller hva de sier.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Her teiper vi over ringeklokka og henger opp lapp med at vi har en baby som sover. Og det er HELT SANT. Ellers hadde vi nok syntes det var litt moro med Halloween, selv om vi selv aldri har feiret denne tradisjonen, og vet bare veldig grovt om hva det går ut på. Var innom lekebutikk i går og hadde lyst til å kjøpe et par kule masker å ha på når vi fikk besøk, men har som sagt en baby som våkner av det minste pip så vi får ta det igjen et annet år
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Antar at hun tenker på Allehelgens dag, som feires i kirken rundt de tidene? Personlig er det ingen som får noe som helst hos oss;-) Null tradisjon for halloween i Norge, kun noe som handelsstanden har dyttet på oss.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Halloween betyr alle helgens aften, og allehelgens dag er 1.november, hvert eneste år........ Så tradisjonen er vel der, bare at barna har funnet en måte som passer dem bedre enn en tur i kirken
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Nei, Allehelgensdag er første søndag i november. Og vi har ingen tradisjon i Noroge for å gå å tigge godteri på dørene.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #13 Skrevet 27. oktober 2011 Halloween er den 31. Oktober, og den skal feires 31. Oktober, hvis ikke kan dere la være! Ser ikke amerikanerene eller britene feire Halloween siste søndag i oktober. Kommer du til meg 31. Oktober så skal du få i pose og sekk. Men du får ikke noe verken lørdag eller søndag (heldigvis bortreist så jeg slipper gnålet de dagene) Typisk nordmenn å skulle ta godt innarbeidede tradisjoner fra utlandet og kødde de til!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #15 Skrevet 27. oktober 2011 Litt voldsomt kanskje....hva med å la de som feirer lørdag få feire lørdag? Vi feirer mandag! Gleder oss masse! Men kommer det unger de andre dagene, så skal de selvsagt få. Pleier å skremme de først med en skål gulrøtter haha..
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #16 Skrevet 27. oktober 2011 Uansett. Alle helgens dag er første november, samme hva andre skulle mene. Bare sjekk det litt grundigere, så får dere vite det.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #17 Skrevet 27. oktober 2011 Kommer også til å henge opp lapp på døren og si at vi er tom for godteri. Syns halloween er bare tull.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #18 Skrevet 27. oktober 2011 Hvorfor det som feirer på lørdag ikke kan gjøre det? Jo for meg kan folk feire akkurat når de vil, bare de ikke banker på min dør. Jeg elsker Halloween, men jeg vil ikke ha renn på døra i dagesvis. Det skal være et par-tre timer den 31. oktober tidlig kveld. Og så ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2011 #19 Skrevet 27. oktober 2011 litt info: Halloween er 31.oktober. Altså i år faller den på en mandag. Halloween stammer fra feiringen av alle helgeners aften. Hva og når alle helgens dag er det vet jeg ikke. Feiringen av alle helgeners aften var en feiring av dem som ikke lenger er blant oss og derfor er halloween blitt en dag hvor folk kler seg i skumle kostymer fordi den opprinnelig forbindes med hekser og trollmenn, noe som ikke er så rart da det finnes en skikk blant såkalte hekser. For dem som tror på den slags så er alle helgeners aften regnet som startet på et nytt år og man tilkaller de døde for å be om alt mulig rart som kan hjelpe en selv i det nye året. Disse feiringene ble holdt i skogen og kanskje noen fortsatt feirer det slik. Jeg er helt enig i at det er trasig å ha en flokk med unger som ringer på både lørdag, søndag og mandag, men pleier ikke skolene å legge litt føringer her? Jeg vet at det er mange skoler som gjør det, og da får også nabolagene beskjed om hva de skal gjøre hvis de ikke ønsker at noen skal ringe på hos dem. Det kan f.eks være å slukke utelampa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå