Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å lage fruktsalat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage fruktsalat å ha med i barnehagen når guttungen har bursdag. Hva er det som er vanlig å i? Dette er ca 2 åringer (10stk) alle sammen. Kan man lage den kvelden før eller vil den bli ødelagt? Er det vaniljesaus som er mest vanlig å ha til eller?

Andre tips å triks? Min første gang dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare diverse god frukt. Banan, melon, eple, pære, fersken, druer osv. :) Ta i forskjellig type frukt! Et lite forslag er vaniljekesam i stedet for vaniljesaus. :)

Noen ganger lager jeg fruktsalat med gele. Blandet kokende vann, gelatin og saft og pleier å ha litt frukt som det stivnes med. Da blir det gelefruktsalat. Veldig populært ;)

Skrevet

Banan

Eple

Pære

Appelsin

Honning -eller cantaloupemelon

Dette er fine ingredienser som de fleste barn kan spise.

Ellers kan man ha oppi akkurat det man vil. Druer og kiwi er også fint, men det kan være at det er flere som reagerer på det, eller får veldig løs mage. Men regner med de opplyser om dette hvis noen har allergier eller intoleranse.

Vi pleier å ha vaniljekesam eller vaniljeyoghurt, men er nok billigst med vaniljesaus.

Skrevet

Pleier også å finhakke mørk kokesjokolade (70 % kakaoinnhold) og strø på toppen. Nam nam!

Skrevet

Hvis du vil kutte kvelden før, bør du oppbevare den i separate bokser, da forskjellig frukt ødelegger hverandre. Ville gått for vaniljesaus :-)

Skrevet

Hmm, her får ungene oppskjært frukt i barnehagen hver dag her, får deres bare når det er bursdag?

Jeg ville hatt halve druer, epler, banan, appelsin, pære og kanskje melon, om du finner ferske jordbær eller bringebær er det også godt. Ville droppet kiwi, det er ikke anbefalt til barn under 3 år fordi det er mange som er allergisk og de som er det reagerer gjerne veldig kraftig. Har selv en lillesøster det skjedde med, det endte med fulle sirener til legevakt for å få sprøyte, hun hovnet opp i hele ansiktet og da sa de at det skjedde av og til når allergiske barn fikk kiwi for første gang.

Vaniljesaus blir sikkert bra.

Skrevet

Det samme tenker jeg også. Barn får oppkjært frukt i barnehagen hver dag. Så å få mer frukt på en spesiell dag blir bare kjedelig. Hvorfor kan ikke du lage noen småe muffins eller cupcakes? Litt stas å kose seg når det er bursdag.

Skrevet

Hun spør bare etter tips til ingredienser i en fruktsalat, hun er ikke ute etter spekulasjoner om hvorvidt de for frukt i barnehagen til vanlig eller ikke.

Barnehagen barna våres går i er en MER-barnehage der de fokuserer veldig på sunt kosthold og at det skal serveres frukt hver dag. Men til bursdager har de et større utvalg av frukt eller de lager fruktsalat. Betyr ikke at de får frukt hver dag ellers. Men fruksalat syns jeg selv er bedre enn bare oppskjært frukt og ekstra stas blir det med litt sjokoladedryss og vaniljesaus.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Nå har jeg et supert utgangspunkt :)

Joda de får frukt innimellom. Ikke hver dag, men innimellom. Dette er en utebarnehage og ikke bestanding mulighet for slike ting. Barna har og kun varmlunsj ca 1 gang i uken.

Jeg kunne selvsagt ha bakt noe i stede, men det er flere allergier på avdelingen (ikludert min gutt) og dermed vanskelig. Barnehagen foreslo fruktsalat å jeg syns det var en kjempeide.

Skrevet

Datteren min har bestandig ønsket seg fruktsalat med vaniljesaus å ha med i barnehagen.

Vi bruker litt vanlig frukt som epler, pærer, bannan og druer, men har også i kiwi for fargens skyld og masse jordbær og blåbær samt hermetisk anannas. Juicen fra anannasen heller vi over frukten. Da blir den ikke så raskt brun.

Vaniljesaus kokes fra pakke. Den ferdige man får kjøpt er ikke god.

Selv om ungene får oppskåret frukt i barnehagen hver dag har dette estandig vært veldig poppulært og de spiser mye mer av det enn av kaker eller muffins.

Skrevet

Her får også barna en liten fruktbit hver dag, så frukt til bursdag blir litt kjedelig. Heldigvis så har barnehagen klart å få inn bursdagsfeiringer inn i matbudsjettet, betaler jo matpenger hver mnd. Så i barnehagen til vesla kan barna velge om de vil ha is, sjokoladekake, gele med vaniljesaus eller vafler på bursdagen sin, så ordner personalet det. De får også alltid en pent pyntet bursdagskrone og en bursdagsplakat med glansbilder som de henger ballonger på.

Skrevet

Dette er en åpen nettforum, folk får svare som dem vil.

Hi, vi hadde fruktsalat på bursdag til sønnen min en gang, og det ble en fulltreff med vaniljesaus.

Lykke til.

Skrevet

Barnehagen vår er ikke så veldig nøye på det med sukker. Og på div. arrangemanger koser de seg ekstra med is og pølser. Og på bursdager disker vi foreldrer opp med kaker. I vår barnehage får barna brødmat 4 dager i uken og varm mat 1 gang i uken. Frukt får de hver eneste dag, vi foreldrer betaler for det. Så vi slipper å ta med frukt, siden barna får fersk div. frukt i barnehagen.

Derfor er det alltid stas med noe godt til bursdagsfeiringer. Da får bursdagsbarnet krone på hodet og hele avdelingen går i et tog rundt til andre avdelinger og synger.

Veldig koselig. Syns det er litt stusselig med fruktsalat.

Skrevet

Folk har forskjellig smak. Jeg synes det er stusselig med muffins eller vanlige sokoladekaker. En vellaget fruktsalat med en god saus er mye bedre og blir tatt veldig godt imot av ungene.

Det er like stor forskell på fruktsalat og den frukten de får til daglig som på brøskiver og muffins.

Skrevet

Hva er forskjellen da? Et eple er et eple.

Det er hvertfall mye mer kos med noe ekstra godt, enn noe som barna får hver dag.

Skrevet

Jeg syns fruktsalat med det riktige tilbehøret smaker mye bedre enn en formkake eller muffins.

Syns fruktsalat er mer forfriskende og spenstig enn muffins.

Skrevet

En god fruktsalat består vanligvis av litt mer enn eple da, akkurat som en god kake består av mer enn bare mel.

Skrevet

Men her var det snakk om hva barna syns det er stas å kose seg med, og det er vel strengt tatt ikke hverdagsmaten som er stas til kos. At voksne syns en fruktsalat er forfriskende og spenstig, betyr ikke at barna nødvendigvis hadde valgt det samme. er lov å kose seg litt også, selv om det betyr litt sukker... Hvorfor ikke la barna velge selv hva de vil ha da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...