Lille Ballerina Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Er 34 uker nå, så frykter jo litt for hvor stor hun skal rekke å bli før fødselen....
clarice_starling Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Da jeg var på 3D UL i uke 29 eller noe sånt, så fikk jeg beskjed om +11%... Men min første var 4,1 kg... og han var mye lettere å få ut enn andremann som var 3,7 kg.. så det er jo ikke alltid strl har så mye å si.. og om hun er lang også, så er det ikke så "bredt" om du skjønner hva jeg mener
Lille Ballerina Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2011 Det er jo godt å høre - hun var i alle fall "riktig proposjonert" som legen sa Forrige var bare 3,1, og fikk nå beskjed om å forbrede meg på i alle fall over 4 kg - så synes jo det hørtes litt skummelt ut.... Men glad det i alle fall er nr 2!
mjs Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg var på UL i uke 33 og fikk også beskjed om +12% (2190)..men estimert til å være 3500-3700 ved fødsel..Håper estimeringen stemmer
Blondie Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 jeg har fått eskjed om +10% og at han vil ligge mellom 4 og 4,5 kg men de har målt hodet til å være nesten normal størrelse og det er jo det som er bredest når de skal ut :-) hadde det vært større så hadde du blitt fulgt opp på en annen måte:-) så +12% skal ikke være noe farlig tror jeg så lenge de ikke har nevnt at hodet er større enn det bør:-)
Mrs Mon-e Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 På vekstestimering i uke 31 så lå mini 11% over, det var pga at han var rund og god rundt magen sa de. Storebror var 3900g når han ble født, så regner med at han her blir litt større. Så lenge du er under 18-20% så er du innenfor normalen:)
Timalu2012 Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fikk beskjed om pluss 16 prosent over gjennomsnittet og det tilsvarte ca 4 kg! Håper det ikke er mer! Symfyse målene er akkurat på streken da. Er det det hos dere andre også?
Blondie Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 jg har høye symfyse mål, går langt utenfor skalaen og snart ikke mer plass på arket. men det kan være pga så mye. blant annet at han ligger litt utenpå kroppen min, har mye fostervann eller bare bøyer seg utover :-) jeg har jo vært på en vekst estimering og der skjønte de ikke helt hvorfor målene var så høye når han "bare" var 10% over hehe
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Hvorfor blir dere sendt til vurdering av str i utg.punktet? Er det symfysemål som gjør det?
Hedda2011 Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Det lurer jeg også på, må man bestille vektestimering selv? JEg har ikke fått tilbud om det.
ninini Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 jeg og lurer på det? fikk en på 3900 g sist og frykter nå en kjempebaby.. hehe, er jente denne gangen da.. mine symfysemål er normale, eller midt i feltet da, på den røde streken ,men det var de sist også.. hørt at maaange tar feil med disse vekstestimeringene jeg, men har jo ingen erfaring med det...
mjs Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fikk bare vite det fordi jeg var på 3 D ultralyd.Jeg er helt lik i størrelse som sist og da fødte jeg en gutt på 3500.
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 27. oktober 2011 #13 Skrevet 27. oktober 2011 Vet ikke om "vekstestimering" er en type undersøkelse man kan velge å bestille eller om noen blir sendt av lege/jordmor til det av en eller annen grunn, har ikke peiling.... Men iaf her jeg bor (og jeg vet det er vanlig mange andre steder og) så får man tilbud om en ultralyd i uke 32 i tillegg til den som man får tilbud om i uke17-19. Og når jeg har vært på disse ultralydene i uke 32, så har de bl.a sett på barnets størrelse, hvor stor den er nå, og hvor stor den KANSKJE vil være ved fødsel. Så det kan hende at det er denne "uke 32-ultralyden" damene over her har vært på?? Jeg har høye symfyse-fundus mål -et stykke over det grønne feltet, og må si jeg er spent på å finne ut om det er babyens størrelse som er grunnen til dette, eller om det bare er noe annet, f.eks mye fostervann, babyens måte å ligge på eller bare det at jeg er flergangs... Da jeg var gravid med andremann hadde jeg også høye mål, og på ultralyden i uke 32 ble babyen målt til å være forholdsvis stor. Husker ikke hva hun var på daværende tidspunkt, men vi regnet oss frem til at hun ved termin ville være godt og vel 4,5 kg... :/ Gjett om jeg gruet meg -førstemann veide jo under 3 kg! Men til termin poppet det ut ei snuppe på 3800 og 52 lang -altså litt over gjennomsnittet, men på langt nær så svær som jeg hadde fryktet. Som jeg har skjønt det så er ikke disse vekstestimeringene noe man skal stole 100% på, for om legen måler pittelitt feil her og der, kan det ha stor innvirkning på resultatet. Men selvfølgelig...har man en baby i magen som enten estimeres til veldig stor eller veldig liten, så er det jo sikkert noe riktig i det, men den egentlige størrelsen ser man jo liksom ikke før babyen faktisk er ute, og for å berolige dere som har fått høre at babyen deres er langt over gjennomsnittet: det var jo det jeg fikk høre med forrigemann og, men så viste det seg at hun bare var litt over
Blondie Skrevet 27. oktober 2011 #14 Skrevet 27. oktober 2011 jeg ble henvist fordi moren min ble satt igang to uker før med både meg og lille søster og veide da over 4 kg. og siden jeg og mamma er ganske like i kroppen og jeg hadde høye symfysemål så var d greit å ta en ekstra ul for å estimere vekt. men d er ikke vekten som egentlig har noe å si, d er jo størrelsen på hodet i forhold til bekkenet. og så lenge hodet har normal størrelse så er jo resten "gele" hehe
Lille Ballerina Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg var på ul nå i uke 34 siden morkaka lå forran mormunnen på ordinær ul - så egentlig kun for å sjekke at den hadde flyttet seg. Hadde ikke hatt peiling ellers, og symfysemålene mine er normale. Hun sjekket imidlertid blodgjennomstrømning i navlestreng, hjerte osv når jeg først var der, og tok også alle mål. Tror ikke det er vanlig å bli henvist eller få sjekket dette ellers!
Timalu2012 Skrevet 27. oktober 2011 #16 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fikk greie på det da jeg var på trede ultralyd:)
katie77 Skrevet 27. oktober 2011 #17 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg var til ul i uke 32 pågrunn av at je har høy bmi og da skal en sendes på flere ul. Grunnen til det er at en større risiko å få større barn når en har noen ekstra kilo. Jeg fikk også dette på forrige svskap. Da sa de at babyen så ut til å bli opp mot 4000 g, men ut kom en liten gutt på 3315g. Den gangen er babyen 7% over gjennomsnittet. Så jeg kan forvente meg en liten gutt på rundt 4000 g denne gangen også... Men det sa de jo sist også, så de kan ta feil. Ingen ting e helt sikkert.
Timalu2012 Skrevet 28. oktober 2011 #18 Skrevet 28. oktober 2011 Kan jeg spørre om hvor høy bmi du har? Jeg har også høy men ikke fått informasjon om noe ekstra ultralyd .
katie77 Skrevet 28. oktober 2011 #19 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg har 33 i bmi. Sist ble jeg fulgt opp på adipol på riksen. Men har du over 30 skal du følges tettere opp i følge jordmoren min. Jeg har også vært innetil glukosetest.
Timalu2012 Skrevet 28. oktober 2011 #20 Skrevet 28. oktober 2011 Har tatt glukose testen og hadde litt for høye verdier så må virkelig skjerpe meg. Får høre med jordmor angående ekstra oppfølging, forløpig har jeg ikke vært noe oftere på kontroll. Men det er vel sikkert lurt for å kontrolere blodsukkeret.
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 28. oktober 2011 #21 Skrevet 28. oktober 2011 Hm. Jeg har vært til ul i uke 33 av andre årsaker. Det ble målt forstervann o.l. Tror dere legen hadde sagt det om barnet var stort? Eller er det en sånn spesiell undersøkelse?
nyttårsprins Skrevet 28. oktober 2011 #22 Skrevet 28. oktober 2011 Vil at alle skal huske på at slik vekstestimering ikke er eksakt vitenskap. Det beregnes vekt etter måling av hodeomkrets og lårbeinlengde. I tilfeller der det er mistanke om stor baby i kombinasjon med trangt bekken eller ved svangerskapsdiabetes, utføres det en vekstestimering for å gi en pekepinn på om vaginal fødsel kan gjennomføres og evt. om fødsel skal igangsettes tidligere enn termin. De aller fleste av oss kan føde store babyer, og det trenger nødvendigvis ikke å være mer problematisk enn å føde babyer som veier mindre (jmf. erfaring fra en litt lenger oppe i tråden). Det er veldig store avvik når det gjelder vekstestimering og reell fødselsvekt - så til dem som er veldig nervøs kan jeg bare anbefale at man senker skuldrene og slapper av.
vi3 Skrevet 29. oktober 2011 #23 Skrevet 29. oktober 2011 Hei, kanskje flater veksten litt ut mot slutten, det vet du jo aldri. Ser at fler lurer på hvorfor og hvordan man har fått vekstestemering. Veskstestemering har her blitt gjort i forbindelse med private ul, estemeringen har vært hos meg 3600-3700 ved fødsel på termindato. Ved overtidskontrollen i går(-5) ble det ctg, urinprøve, vektmåling av meg, sf-mål og ul. Ut fra ul ble babyen estimert til å være 3900 gram. Noe som stemmer godt med ul fra det private på tidlig tidstpunkt. De to siste ukene legger han jo på seg ca 200 gram om alt er ok. Mener gynekologen sa at jeg lå over med 4 prosent, litt usikker der.
førstekroll Skrevet 29. oktober 2011 #24 Skrevet 29. oktober 2011 Var det noen spesiell grunn til at du hadde overtidskontroll -5? Her holder de nemlig hardt på at det er -7, og siden jeg har termin på en lørdag (idag!!!) så får jeg overtidskontroll mandag etter, altså -9:/
vi3 Skrevet 29. oktober 2011 #25 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg var hos jm på onsdag, så sa hun vi kan bestille time til overtidskontroll på mandag... Så spurte jeg bare om det kunne være mulig å gjøre dette før helgen? Det var greit, hun skulle ordne med time da. Jeg ga eller ha ingen begrunnelse for dette. Skjønner at det må være "lang" tid å vente for deg... Regide de skal være der. Likt skal være likt, men det betyr jo også å ta individuelle hensyn- om det var en liten ekstra grunn til at du ønsket å få kontrollen tidligere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå