Gå til innhold

Ull med bomull innerst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt med atopisk eksem. I noen år har jeg kjøpt ull med bomull på innsiden. Det har jeg blitt anbefalt av flere.

Men igår var jeg på en sportsbutikk og spurte etter ull til min sønn med atopisk eksem. Og sa at jeg helst ikke ville ha merinoull, men ville ha ull med bomull.

Hun sa da at det ikke var å anbefale pga at bomull holder på fuktigheten og er ikke så varmt. Endte opp med noe devold eller noe som koster 3 ganger så masse som det jeg tidligere har kjøpt. Prisen er ikke viktig for meg, men spm om det er verdt pengene eller om det var et salgstriks er viktig!

Er det noen her som har noen innspill eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du har gjort et godt kjøp, selvom det kostet litt mer. Det er riktig som de sa i butikken, bomullen frakter ikke bort fuktigheten. En annen ulempe er at bomull og ull ikke vaskes på samme måte. Bomullen blir ikke ren med skånsom vask i de temperturer og med de vaskemidlene ulla tåler.

Skrevet

Hun har helt rett.

Å ta bomull innerst ødelegger hele det gode med ull. Hvorfor finnes det da? Fordi det alltids finnes noen som ikke har satt seg inn i det.

Så kan han ikke bruke ull hadde jeg heller kjøpt noe bra superundertøy. Ull med bomull innerst er bortkasta.

Skrevet

Har tre barn med atopisk eksem jeg og det spiller absolutt ingen rolle hvor dyr ullen er, de er rett og slett allergisk mot ull og da spiller det ingen rolle hvordan den er behandler eller hva slags lam den kommer fra.

Er atopiker selv og ingen som ikke selv er allergisk mot ull vet hvordan det er å bli presset til å gå med det altså. Jeg husker fremdeles hvor forferdelig jeg synes det var å være ute om vinteren da jeg var liten, og det var pga ullen mamma tvang på meg. Jeg klødde og svei, selv det jeg ikke har/hadde eksem var det så utrolig ubehagelig med den ullen mot huden. Jeg ville ikke ut!

Jeg har prøvd den dyreste av den dyre ullen, naturfarget selvfølgelig siden blåfarget ull gjerne klør mer. Men særlig ene ungen min gråter og klager over at det klør og er vondt.

Så mitt råd er: Kjøp superundertøy!

Skrevet

Enig med de andre i at ull med bomull innerst er tull.

Våre gutter har brukt devoll sin ull med superundertøy innerst og jeg syns det fungerer veldig bra. Vi bruker i tillegg mye vanlig bomull innerst, men har noen sett devoll de bruker når jeg vet de skal være mye ute.

Skrevet

Det var det jeg kjøpte tror jeg. Devoll med superundertøy innerst.

Da får jeg bare kjøpe mer av det da. Han klør veldig av de buksene med bomull innerst for tiden.

Takk for råd =)

Skrevet

Devoll sitt undertøy er helt genialt for barn med atopisk eksem, bare dumt det er så ufattelig dyrt...

Skrevet

Jepp, det er dyrt, men veldig bra. Det holder lenge. To av settene vi har starter nå på sin tredje sesong og holder fortsatt fint. (Eldste har brukt det to år og nå skal yngste begynne å bruke det.) Vi hadde også flaks og fant det til halv pris i vår og selvom jeg generelt er dårlig til å handle ting utenom sesong passet jeg på da. Er også fine ting å ønske seg til jul av besteforeldre ol, man trenger jo ikke å ønske seg hele sett, kun en del hjelper jo det også hvis noen syns det blir for dyrt med begge delene.

Skrevet

På butikken (Catch) hvor jeg jobber, har vi en type ullundertøy som heter "Svalbardull", denne er foret med polyester, som i motsetning til bomull, ikke holder på fuktigheten. Denne ullen er veldig bra til barn med blant annet atopisk eksem.

Finnes hos Tekstilfunn og på Bogerud-butikker også.

Skrevet

Koster forresten ikke så mye som Devold, men ligner veldig.. :)

Skrevet

Takk for tips om ull på catch. Skal sjekke ut det på den som ligger her i nærheten =)

Skrevet

Anbefaler å prøve ull-/silkeblanding!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...