Gå til innhold

Bestemor kalte meg feit idag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en noe snodig familie.. Bestemora mi elsker å kritisere andre. Til eksempel dro hun på besøk til sønnen og svigerdattera, og lærte dattera til svigerdattera å vaske bad mens hun var der, for som hun sa til familien "det har hun jo ikke lært hjemme, for se dere rundt, svigerdatter kaan jo ikke vaske". Merkelig. Var på besøk hos henne idag, også kom broren hennes og fruen. De kjente meg ikke igjen med det samme, er vel 4 år siden jeg så de sist, i tillegg til at jeg er i 8.mnd, og sminker meg mindre og bruker briller for tiden, istedet for kontaktlinser. Når de da kommenterer at de ikke kjente meg igjen, smeller det fra bestemor "nei, det er jo ikke rart, hun er jo blitt så feit"! Wtf?

HVER bidige gang jeg er på besøk der, får jeg noe sånt slengt i ansiktet, jeg drar alltid derfra med en vond smak i munnen. Hun har lirt fra seg flere ganger at jeg er jo så lat, sykemelde meg for bekkenløsning, for noe tull, graviditet er jo ingen sykdom! Uæh. Vekta må jeg også passe på, det er jo så viktig. Jeg har alltid veid 50 kilo, og vært undervektig store deler av livet, så om jeg nå skulle få noen kilo for mye takler jeg det helt fint, men det passer visst henne noe forferdelig dårlig.

Jeg er lat som ikke står opp om morgenen (babyen sparker hele natta, jeg har urolige bein og tisser 5 ganger i løpet av en natt, så sover lengre på formiddag), og jeg har "lest for mye graviditetsbøker", siden jeg påpekte at utstyr må jeg handle før slutten av november (termin midten av des), fordi bare 5% av av graviditeter ender på termin. Nei, det var bare tullprat, for hennes to kom på termin. Statistikk? Pøh, ikke noe å stole på.

Hvordan skal jeg takle dette? Dama er jo 75 år, så tviler vel egentlig på at hun lar seg forandre..

Vurderer sterkt å droppe besøk dit før i januar-februar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å ikke bry deg om det. Men forstår at det ikke er kjekt å bli kalt tjukk når man har termin i desember. Tenker du er kjempe fin gravid :)

Men vet med meg selv at jeg er litt sårbar når det gjelder vekt og kommentarer på magen. Har termin på nyåret. Og enten er magen for liten. Eller så er den stor.. Og alle føler at de står fritt til å kommentere :(

Hev deg over det :) Og lykke til med den lille :)

Skrevet

Er det du som har bestemoren som skulle spandere på deg utstyr, men som ikke ville gjøre det før i november?

Skrevet

Ja, det er meg.. Håper å slippe unna en diskusjon hvorvidt jeg er kravstor nå da..:P

Skrevet

Vel, når sånt skal sies, så har jeg vel lagt på meg i meste laget (12 kg..), men det aller meste er på magen. De rundt meg sier at jeg jo bare har lagt på meg på mage, men det er nå litt diplomatisk sagt..:) Men vil nå si at det finnes maange tjukkere gravide enn meg!

Jo, jeg er nok litt sårbar.. Men blir også litt ekstra irritert fordi dette vekt-fokuset hennes ikke engang tar pause mens jeg er gravid. Bestemor har vært overvektig, så hun er veldig nøye med å påpeke dette med vekt til andre. Hun mener det nok godt, men jeg er lei av at hun ALLTID skal måle meg opp og ned med øynene (Hun gjør dette veldig tydelig og lite diskre..) når jeg kommer dit, for deretter å kommentere om jeg er for tynn eller for tjukk. Passelig har jeg vel vært to-tre ganger..

Sukk og stønn.. :)

Skrevet

Haha, neida, skal ikke diskutere det med deg... :P Bare tenkte at det var deg. Er enig i at det var frekt, men dessverre er en god del eldre folk slik... Søsteren til bestefaren min er også sånn. Ser henne heldigvis sjelden, men når det hender lirer hun alltid av seg noe frekt. Sist gang var det (jeg hadde gått ned noen kilo, men var aldri så stor at det var noe å nevne) at jeg så mye bedre ut nå som jeg ikke var en hval. :P

så jeg føler med deg. ;)

Skrevet

Min mor klarte å si til barna mine at jeg blir fetere og fetere for hver gang hun ser meg.. har pr idag en bmi på 19!!! sukk... prøve å heve oss over slike mennesker.

Skrevet

Min farmor er også en racer på sånne kommentarer. Jeg bryr meg heldigvis ikke om det i det hele tatt. Jeg er alltid for tynn, er bleik, har rart hår, dårlig jobb, and so on. Hun har alltid vært sånn, så jeg vet at det er sånn hun er. Jeg er en person som lett tar til meg stygge kommentarer, men akkurat de fra henne ler jeg bare av. Men det høres kanskje ut som din bestemor er hakket mer besservisser generelt, og det er naturligvis mer slitsomt enn noen få kommentarer.

Skrevet

Jeg hadde bare holdt meg unna dama! Ikke la hun komme på no mer besøk og ikke dra dit... og påpeker hun det så si bare at hun får skjerpe kjeften sin, så kan dere ta opp igjen kontakten!

Skrevet

Hm, det høres jo ut som den generasjonen der ikke har lært seg folkeskikk i det hele tatt..:P

Ja, har hatt perioder der jeg har vært såpass deprimert ellers i livet, at ett besøk dit har vært umulig å tenke seg. Da bruker hun gjerne dårlig-samvittighet-kortet, og forteller at hun har vært så bekymret for meg siden jeg ikke har vært på besøk, hvor ensom hun er, og at sukk og stønn, ingen i familien gidder å besøke henne..

Ja, jeg orker ikke se henne mer i graviditeten, jeg er jo mer sårbar nå enn ellers, og å irritere meg over de kommentarene hennes i 2 uker etter ett besøk går jo kun utover meg selv.. Nei, får droppe besøk dit til i januar-februar, og når hun da syter, får jeg si at hvem i all verden gidder å komme på besøk for å få kritikk? Kanskje hun forbedrer seg da, og faktisk FÅR mer besøk etterhvert..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...