Gå til innhold

Bekkenløsning


turbooglykkelig

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som sliter med bekkenløsning? Har holdt meg fint frem til uke 17, men nå - i uke 18 - har det kommet for fullt. Slet med dette med de to første også, og å igang med trening og behandling nå. Skrik ut om noen kjenner til en mirakelkur... Blir ganske utålmodig om jeg allerede nå skal ha vondt for å gå ut døra!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg!

Jeg har hatt bekkenløsning i mange uker nå og gjør alt jeg kan for å holde det i sjakk, men er ikke særlig god. Har fått tilpasset såler av manuellterapauten, får behandling/trening/akupunktur hos fysioterapauten, trening en gang i uken i varmtvannsbasseng, bruker bekkenbelte og krykker ved behov. Såeh.. Nei jeg har egentlig ingen gode råd desverre. Jeg klamrer meg fast til viljen! Skal ha eksamen 23.mars, og har termin 8.april, så jeg nekter å gi opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ille er deres bekkenløsning? Når gjør det vondt og hva utløser det?

 

Merker en tendens sjøl og lurer på hvor ille jeg er.

Merker det spesielt hvis jeg løfter jentungen ut a senga. Denne står under skråtak, så må bøye meg litt samtidig som jeg løfter.

 

Noen ganger vondt å gå ned trappa, og noen ganger bare låser det seg så jeg ikke kan stå på venstre beinet.

Kan være veldig vondt å sitte lenge, spesielt på harde underlag....da visner liksom beinet bort a stråling som går helt ned i leggen.

 

Får man henvisning til fysioterapaut hos lege? Må man koste det sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Slusa.

 

Uff - dette hørtes ikke bra ut. Fortsett med behandling og så håper jeg for din del det lar seg gjøre å ta eksamen så nære termin. Ellers har du mye liv igjen å bruke på eksamener etter permisjonen, vet du ;-)

 

Jeg har foreløpig sluppet krykker i tidligere svangerskap og håper jeg slipper det nå også, men jeg blir veldig mye bare hjemme og musklene i kroppen blir jo bare helt borte. Heldigvis klarer jeg foreløpig å finne gode liggestillinger, og jeg føler meg bedre etter å ha sovet noen timer - så det blir mye av det.

 

Fikk behandling av fysio/manuellterapeut på fredag, og skal igang med trening i basseng og 2-3 behanlinger per uke fra denne uken.

 

Om ikke annet har jeg erfaring med at det blir bedre etter svangerskapet dersom man er flink til å ta hensyn, trene riktig og få behandling i selve svangerskapet. Det gjorde jeg nemlig ikke første gangen - og slet i over 1 år etterpå (og da var jeg gravid igjen med nr 2...).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Aprilripsen.

 

Bekkenløsning utarter seg veldig forskjellig så jeg tror ikke verken jeg eller fagpesonell kan svare deg så godt på det. Men jeg kan skrive under på at det kan bli svært vondt, og noen blir veldig funksjonshemmet.

 

Først av alt ville jeg flyttet sengen fra under skråtaket - ikke fortsett løft som gjør vondt!! Så burde du kanskje kontaktet legen din og høre om det finnes fysio/manuellterapeuter med spesialisering inn mot dette området i kommunen din. Legen din skriver henvisning og hvis du poengterer at han skal skrive "bekkenløsningn med gangvansker" får du behandlingen gratis. Om han skriver bare bekkenløsning må du betale en egenandel.

 

Uansett - bedre å ta hensyn før enn senere. Det har jeg lært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, bekkenløsning er ikke min venn i alle fall! Ser jo at det er mange som har det mye verre enn meg her da. Jeg fikk tegn til bekkenløsning allerede i uke 8, og har vært 100% sykemeldt siden. Er nå i uke 18. Det skal jo også sies at jeg har slitt med voldsom svangerskapskvalme gjennom hele svangerskapet, og det har enda ikke gitt helt slipp på kroppen :\ Kjenner godt de dagene jeg har vært litt mer aktiv, da er bekkenet helt rævva etterpå! Kan slite i mange dager med halting og oj'ing når jeg går. Jeg har heldigvis en super samboer som tar alle løft (jeg får ikke bære noen ting når han er hjemme) og når han ikke er her begrenser jeg meg så godt jeg kan med både løfting, bæring og bøying da det blir verre da. De siste to dagene har vært fantastiske! Da har jeg kunnet gå uten det store ubehaget, men kjenner at det er der fremdeles. Nå har jeg fått rekvisisjon til fysioterapaut, så får vi se hvordan det går der. Håper i alle fall at jeg kan holde det i sjakk slik at jeg ikke blir verre utover svangerskapet. Jeg skal jo tross alt legge litt på meg også, så det blir jo ikke lettere for bekkenet etter hvert heller!

 

Masse lykke til dere andre som også sliter med bekkenet! Pass på dere selv, det er ingen andre som gjør det. Og man vil jo veldig gjerne ha en kropp som fungerer etter fødselen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også slitt med bekkenløsning en mnd tid nå. Nettopp fådd henvisning til fysioterapaut. Hva gjør de der da? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det kommer litt an på om du skal til fysio- eller manuellterapeut, og de har svært så forskjellige behandlingsmetoder - og ikke minst har vi med bekkenløsning svært så forskjellige plager og behov. Jeg går nå til trening i basseng 1 gang per uke, trening i sal 1 gang per uke (mye knipeøvelser, øvelser på pilatesball, etc), og 2 ganger per uke går jeg til behandling der jeg først gjør noen øvelser med slynger og så får jeg massasje på vonde punkter. Har ikke kommet godt nok igang til å vite hvor mye det hjelper denne gangen, men de to tidligere svangerskapene har jeg hatt veldig god effekt av trening i varmt basseng.

 

Og til alle dere med bekkenplager - vi trenger ikke nødvendigvis å legge oss ned å være mer funksjonshemmet enn nødvendig, men husk at du har to valg: du kan ta det på alvor nå i svangerskapet, eller risikere å måtte ta det på alvor hele resten av llivet! Det høres dramatisk ut, men det er ganske sant. De som har store plager har jo ikke noe valg, men alle de som har litt vondt men egentlig fungerer ganske godt - ikke fall for fristelsen å gå i høye hæler den ene kvelden du har lyst å pynte deg, eller ta snarveien med å droppe å gå ut av bilen og sengen med samlede bein bare fordi det tross alt går ganske greit... Det straffer seg noe så voldsomt, og bekkenplager er ikke nødvendigvis over etter at barnet har kommet til verden!

 

Selv er jeg nominert til en bransjepris i helgen, og den kvelden det er prisutdeling er det selvfølgelig black and white-party... Hva blir løsningen da? Joda, så lang sort kjole at ingen ser at jeg har joggesko under kjolen... Eller flate sandaler eller hva jeg ender opp med. Så får vi håpe at alle andre drikker så mye vin at de ikke legger merke til det litt snodige antrekket ;-)

 

Et annet godt tips er å bruke MBT-sko (de som har avrundet såle som du balanserer på), eller andre sko med balansesåler (Reebook har noen som er litt finere). Uvant i begynnelsen, men fin trening av kjernemuskelatur!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bare noen få dagers erfaring med bekkenløsning, men kan uansett tipse om www.bekkenlosning.no. Oversiktlig og informativ, og nesten litt oppmuntrende. I følge min lege har jeg en "generell" bekkenløsning ved skambenet, en bekkenlåsning nederst i korsryggen som har ført med seg falsk isjas, som merkes meget tydelig hele veien ned til høyre ankel. Jeg skal til kiropraktor i morgen, dette anbefales nærmest enstemmig i fagmiljøer.. Kan godt tenke meg å prøve akupunktur også, og selvfølgelig riktig trening, som svømming og gravidyoga. Orker ihvertfall ikke å gå (ligge) slik i 5 måneder.. :-/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Nå har jeg vært hos kiropraktor med bekkenlåsningen min. I forkant kunne jeg ikke gå selv, det ene benet var verkende og ubrukelig, og hele bekken-og hofteregionen var låst og smertefull. Etter en behandling på knapt 15 minutter med et par hyl oprg stønn kunne jeg gå med normale bevegelser igjen, tilogmed i trapper. Anbefales! Skal til ny behandling i morgen og neste uke, og er SÅ lykkelig over å ha funnet noe som funker for meg :)

Kan tenke meg å prøve akupunktur også, jevnlig. Noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...