Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Nyere forskning viser at tidlig introduksjon av mat kan forebygge allergi, overvekt, spiseproblemer og kresenhet. Dagens anbefaling om å fullamme til seks måneder, uten å gi annen mat, er vanskelig å gjennomføre i praksis. Fordelene med å fullamme utover fire måneders alder er mer omdiskuterte enn norske helsemyndigheter gir uttrykk for. Les mer: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Variasjon-viktigere-enn-amming-6679102.html
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg valgte å stole på magefølelsen, og introduserte grøt da barnet var 4 mndr. I ettertid har jeg lest forskning som støtter opp under dette.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Norske helsmyndigheter følger WHO i alle anbefalinger. Og WHO anbefaler alltid med særlig tanke på u-land. Norske kvinner følger ofte helsemyndighetenes råd slavisk, uten å ta høyde for at forholdene er annerledes her.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Hvorfor er det vanskelig å fullamme i 6 mnd? Letteste i verden spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 For deg og ditt barn, kanskje, men ikke for alle. Og nå sier forskere at det heller ikke er sunt.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 14.10: Hvorfor skal man fullamme i 6 mnd når det ikke er noe poeng lurer nå jeg?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Fordi det er koselig å amme? Babyen elsker det? Knytter bånd? Booster immunforsvaret deres?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Det kan man da virkelig gjøre med delamming også? Fikk du med deg poenget i saken?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 Så an ungen, hun ble ikke mett av mme så gav henne grøt da hun knapt var 2 måneder. Har ingen problem med maten til henne, og hun elsker og få smake nye grøter og pureer (hun er nesten 4 måneder nå). Hun gikk overraskende lei av maisgrøten hehe
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 14.15 Mulig du syntes det var litt slitsomt å lese så mye, så jeg klipper litt ut for deg: "studier som ser på forekomst og forebygging av allergi, cøliaki eller overvekt konkluderer med at fullamming lenger enn fire måneder ikke gir ekstra gevinst. Ingen har vist at det er skadelig å gi mat til spedbarn mellom fire og seks måneder. Oppfatningen om at mat er farlig, og at seks måneder er en magisk grense, har ikke støtte i forskningen." "Når det gjelder forebygging av allergi, har det i de siste årene skjedd en total endring i strategien. Tidligere var man opptatt av å unngå allergener, mens man nå er mer opptatt av tidlig eksponering, både av allergener og av næringsstoffer."
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg fullammet til babyen var 6,5 mnd og har fått en liten gourmet som elsker all slags mat. Og da mener jeg virkelig alt. Hun elsker fisk, spiser alle slags grønnsaker og til og med blåskjell og krabber. Hun er heller ikke allergisk mot noe.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har fullammet alle mine fire barn i henholdsvis 6-7 mnd. Ikke noe problem. Eldste er nå 12 år, og har meget gode matvaner. Morsmelk endrer smak etter hva mor spiser, så barna får minst like mye variasjon av morsmelk som av annen mat. Skjønner ikke at det skal være så ille, selv i ett i-land. Hvorfor jeg ammet såpass lenge. Det var lettvint, barnet virket meget fornøyd, og jeg var fornøyd... så ikke noe grunn for å endre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå