Gå til innhold

SYKEPENGER.. trenger et kjapt svar :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man sykemelder seg, får man 100% det som man fikk i lønning forrige måned? Altså siste lønnsslipp?

Jeg fikk nesten 50 000,- brutto på forrige lønning, men da med en del overtid.

Men tilbake til spm, får jeg altså da nesten 50 000,- hver mnd i sykepenger også? (Forrige måneds lønning).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du sykepenger fra NAV eller arbeidgiver? Vet NAV Har ett maksimumsbeløp på rundt 450 tusen i året så hvis du tjener mer enn det får du ikke alt du skal ha i sykepenger nei.

Skrevet

Får ikke sykepenger enda, men muligheten er der=/

Arb.giver de første 16 dagene vel så deretter folketrygden?

Jeg har jobbet her i 3 mnd bare og er vikar med midlertidlig kontrakt ut året.. Men det skal vel ikke ha noe å si? Det er vel forrige måneds lønnsslipp som skal legges til grunne?

Skrevet

Du får maks 37500 før skatt etter de 16 dagene som du får av arbeidgiver. Er noen som får etter de 16 dagene fra arbeidsgiver også (så får de det igjen av NAV), men det må du nesten skjekke med der du jobber.

Skrevet

Takker for svar:) Men det har ingen ting å si om jeg er vikar eller at jeg bare har jobbet der i tre mnd?

Skrevet

Du får ikke med overtidsbetaling i grunnlaget for sykepengene. Hvilken % står det i kontrakten din.

Kontrakten din må være på over 6 mnd for at du skal få sykepenger når den går ut.

Skrevet

Dersom vikariatet ditt er på under 6 mnd når du sykepenger kun frem til kontrakten går ut. Så får du sykepenger etter dagpengegrunnlag om du hadde hatt rett på dagpenger.

Overtid tas ikke med i sykepengegrunnlaget.

Dersom du kun har jobbet 3 mnd og det er et vikariat vil du mest sannsynlig få snittet av de 3 siste år som sykepengegrunnlag.

For å få den lønnen du har nå må du kunne dokumentere at du vil ha denne inntekten langt frem i tid. Det kan du ikke når det er et kort vikariat. I tilfeller som ditt er det da vanlig å bruke snitt av tre siste år.

Nav-dama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...