Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har tatt noen dårlige valg i livet, og opplever nå å ikke være kredittverdig.. Noen som vet hvor lang tid det tar å bli det igjen? Blir jeg kredittverdig når jeg har fått betalt regninga det gjelder? Vil det bli vanskelig for meg å kjøpe leilighet om to år? (Først da det blir aktuelt) Tusen takk for evnt svar, dette plager meg veldig..
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 De skal slette det rett etter at de har fått registrert innbetalingen. Bare sjekk at det blir gjort og. Og betal raskt.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Betalingsanmerkning slettes ca 7 virkedager etter oppgjør av sak eller etter maks 4 år dersom det ikke foretas ny rettslig aksjon eller avdragsavtale misligholdes. Inkassodama
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar, men inkassodama; kan de velge om de vil slette etter 4 år eller etter oppgjør av sak? Eller gjelder den 4års regelen om jeg ikke betaler? Noen som vet om bankene har oversikt over dette? Vil det f.eks bli vanskelig for meg å få lån om to år pga dette? På forhånd takk!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Reglen om 4 år gjelder ubetalte, ubestridte krav. Men det kan rapporteres flere anmerkninger på samme krav. Når et krav er innfridd, SKAL anmerkningen sendes til sletting ved behandling av innbetalingen og sletts etter behandling av kreditopplysningen. Derfor tar dette inntil 7 virkedager. Dersom kravet er betalt om 2 år, vil du være kreditverdig igjen. Bankene kan søke i disse registrene da dette er såkalte offentlige registre. Inkassodama
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Takk for svar.. Vet du om det er vanskelig å få banklån pga dette? Det er den eneste betalingsanmerkningen jeg har hatt og kommer til å få..
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Etter at innbetaling er gjort og anmerkningen er slettet gjenstår noe som heter SCORE. Litt usikker på hva dette er 100%, men det går delvis ut på næringsinteresser og inntekt vs forventet utgift. Jeg kreditsjekker i soliditet decision og de scorer fra 1 til 5, hvor 1 er høy risiko for mislighold og 5 er lav risiko. Dette vil i hovedsak si at om du har ryddig økonomi utenom akkurat denne ene saken, skal det ikke by på problemer. Inkassodama.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Når du søker om lån kommer det nederst opp på scoreratingen spesifisert om både betalingsanmerkninger og næringsinteresser. En betalingsanmerkning ville stått spesifisert her, og automatisk medført svært lav score. Dersom du derimot betjener det du skal, men har lav/ middels inntekt og mye gjeld, så vil du score bedre, kanskje middels.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå