Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Hei! Jeg har aldri vært i denne situasjonen før, så jeg er nysgjerrig på hva dere ville gjort (eller har gjort) om dere var meg. Jeg VET om en dame som må være alkoholiker. OG hun har to barn under 10 år, Ei/en går i barnehage. Jeg kan ikke GARANTERE at hun har et alkoholproblem, men min mening er at du er det hvis du (som i dette tilfellet) lukter sprit og oppleves som brisen på dagtid i ukedagene. Jeg kjenner henne ikke, så jeg vil på en måte ikke blande meg opp i noe jeg ikke har noe med, men samtidig føler jeg det er feil å la være. Denne damen henter barn på skole og i barnehage, har familie og venner som MÅ ha merket det også. Jeg vet at det er andre som har reagert også. Men ingen gjør noe med dette??! Regner jeg med da, siden hun fortsatt drikker, kjører bil og oppdrar barna så og si alene. Tenk om noe skulle skje! Og så vet vi om dette uten å gjøre noe... Jeg har aldri sett barna hennes en gang, men er blitt fortalt at hun er en god mor for barna sine. Men vi vet jo ikke hva som skjer i hjemmet deres. Sover hun lenge på dagen? Sover hun på sofaen når barna vil leke? Ser de at hun drikker? Merker de at mammaen er "rar"? Gir hun dem den omsorgen og ikke minst tryggheten de fortjener? Og siden hun kjører bil: Hun kan drepe noen uskyldige og havne i fengsel. Hun kan drepe seg selv og barna mister sin mor. Hun kan drepe barna sine! Når man har et alkoholproblem så har jo man allerede mistet kontrollen. Slik andre som kjenner hun bedre enn meg oppfatter det - har de en hverdag som alle andre, men hun er småbrisen hele tiden. Men sannsynligheten for at situasjonen forverres er jo der Og det kan også være at det skjer en dag i ny og ne at hun drikker for mye! Har hun da "styrken" til å ringe en barnevakt om hjelp? Politi og barnevern ringer hun neppe. Huff dette ble lengre enn jeg hadde planer om. Hva ville dere gjort? Jeg kjenner henne ikke godt nok til å gå bort å snakke med henne, jeg kjenner ikke hennes nærmeste slik at jeg ville pratet med de. Jeg er bare en observant dame som vil hjelpe, men ikke vet hvordan eller OM jeg bør gjøre noe med tanke på at de som kjenner henne bedre eller godt - ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg ville sendt inn en bekymringsmelding til barnevernet tvert, uten tvil.. du vet aldri når ting kan gå galt, og da vil du nok angre veldig. si fra, er hun alkoholiker så blir det i hvertfall gjort noe med saken.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Huff, ja.. Du har rett.. Men den eneste grunnen til at jeg nøler er fordi jeg ikke kjenner henne egentlig. Og de som kjenner henne gjør det ikke. Det må jo være en grunn til det, siden de kan like mye som jeg kan være anonym.
Gjest ->>- Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Du melder bekymring til barnevernet. Fordi du er bekymret. Resten er deres jobb.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Snakk med de som passer på barna hennes, be de være observante.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Synes vel mistanken var litt tynn... Hva legger du i å oppfattes som brisen? Og kan spritlukten komme fra håndgele? Dersom du har kjent spritlukten først, og så tenkt at hun ser brisen ut, så kan det være en feilkobling hos deg... Men dersom mistanken er klar, så ville jeg nok ha tatt meg en prat med tiåringen hennes, og først hintet og så kanskje spurt rett ut. Har barnet det vondt hjemme så trenger det å bli sett og kunne snakke med noen som bryr seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå