Gå til innhold

urinprøve til jordmor, må den..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal til jordmor langt ut på dagen i morgen, og skal ha med urinprøve. Må dette være morgen urin eller kan jeg ta den litt ut på dagen så jeg slipper å gå rundt med urin i veska på jobb;)??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør være morgenurin ja, og midtstråle urin.

Kan ligge i kjøleskapet hvis du ikke har time om morningen, men ikke så mange timer nei!

Skrevet

ok, takker for svar.. og går det greit å bruke ett kokt tomatpurre glass, når jeg har glemt å kjøpe prøveglass på apoteket tror du?

Hilsen surrekoppen hi

Skrevet

Jordmoren min sier at så lenge jeg har normale urinprøver, kan jeg levere når jeg kommer til henne. Det er ikke så farlig med morgenurin, sier hun, men midtstråle er greit.

Også greit å huske på å være ren når du tisser, f.eks vask deg med asanserviett hvis du har mye utflod... Ellers kan urinprøven bli forurenset, og du får leukocytter som kan indikere urinveisinfeksjon, men som da egentlig bare er utflod fra skjeden.. ;-)

Skrevet

Urinen skal i utgangspunktet være i et sterilt glass, så hvis du bruker et slikt vanlig glass så bør du vaske det godt, og så koke det.

Det hender hele tiden at urinprøver ikke bli nøyaktige pga det er så mange som bruker slike glass som ikke er rengjort skikkelig.

Men når man ikke har urinprøvetaking glass hjemme så er det jo bedre enn ingenting.

hilsen meg igjen:)

Skrevet

Jeg har også i det siste tatt urinprøve på legekontoret når jeg har kommet dit. hatt med vaskeklut i veska..

men alle mine prøver har vært fine da..

om det blir tatt om morgen, så må de holdes kaldt..

Skrevet

ok, skal på apoteket å kjøpe meg en del nye sterile glass til senere bruk i morgen den deg!!

tusen takk for svar og gode tips:)!!!

hi

Skrevet

22.04 her igjen

Om det ikke er morgen urin så må allefall urinen har vært i blæren i minst 2 timer, helst lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...