Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Så nå vil jeg ha deres beste hverdagsmiddagstips!
MrsMilla Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Bra inspirasjonstråd dette om få timer tenker jeg! Skal følge med siden jeg tenker som deg! Vi har ofte: Laks+poteter og broccoli pannekaker Helstekte småørret med ris og revet gulrot (med balsamico i råkosten!) Lørdagsgraut Tomatsuppe (laget rå i blenderen - helt nydelig) Hjemmelaget grønnsaksuppe Linsegryte Grov speltpasta og dolmiosaus med hvitløk Romanosalat med søt paprika og alt mulig rart i.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Heisann, har akkurat hatt det samme problemet som deg. Det jeg gjorde var å begynne å se på matoppskrifter på internett. Begynte også med Hjemmet som jeg pleier å få av svigermor. Satt og så på oppskriftene og fant ut at det ikke var så vanskelig å lage det likevel som jeg trodde. Nå lager jeg meny for en uke omgangen og vet hva jeg skal ha. Skriver ned oppskriften også.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 MrsMilla Har du oppskriften på tomatsuppa og linsegryta?
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Kyllingwraps: Kyllingfilet deles i skiver og stekes i pannen, wraps varmes i ovnen, kutt opp det du vil ha av salat og grønnsaker. Lag hjemmelaget rømmedressing (1 boks lettrømme, 2 ss majones, salt og pepper, hvitløkspulver eller ekte hvitløk og gressløk-fersk eller tørket) Laks med pasta: Stek laksen i ovnen med en smørklatt og sitronpepper, kok pastaskruer, lag en hvit saus med ønsket krydder (jeg bruker salt, pepper, oregano og hvitløk). Kutt bacon i terninger og stek, ha baconet i sausen med alt fettet og hell oppi en hel boks med mais+vannet i boksen. Kok eller stek de grønnsakene du vil ha til. Kylling eller svin med sursøt saus: Strimle valgt kjøtt, stek i pannen, kok de grønnsakene du vil ha, kok ris. Vi bruker sursøt saus fra pose, er ikke helt sikker på hva den heter, men det er noe med thai, bruker 3 slike poser til 2-3 personer. Hjemmelaget fiskegrateng med kokt egg, bacon, poteter og smeltet smør. Torskefileter bakt i ovnen med folie, ha på en klatt smør, og 2 ss pesto. Damp fersk brokkoli og gulrøtter, kutt opp salat og ha en hjemmelaget dressing til, både olje og rømmebaserte dressinger passer fint til. Jeg er glad i rømmedressing til. Noen forslag fra oss
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Prøv tikka masala med nan brød, stekte nudler med grønnsaker, ovnsbakt torsk med stangselleri, gulrøtter, rødløk og eple i saus av creme fraiche og fløte eller elgkoteletter med deilig saus og sopp? Slike ser iallefall vår middagsmeny ut:-) Men har også ofte spaghetti, svinekoteletter, fiskekaker, laks, kokt fisk og annen typisk norsk (kjedelig) mat.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Her var det masse gode forslag! Tusen takk! Bare fortsett å skriv fler Her går det i kjøttkaker, spagetti, fiskeboller, zzzzzz.... Så trenger sårt oppskrifter! Prøver også å lage mest mulig fra bunnen så hvis dere gidder å skrive oppskrifter blir jeg kjempeglad HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Denne retten er bare nyyyydelig Chili con carne betyr chili med kjøtt. Chili con carne er ikke meksikansk mat. Dette er en rett som har basis i det meksikanske kjøkken, men som er ekte amerikansk, trolig fra Texas. Porsjoner: 4 Ingredienser: 400 g kjøttdeig eller karbonadedeig 1 stk finhakket løk 2 båter finhakket hvitløk ½ stk finhakket rød chili 2 ss margarin eller olje 1 boks hermetiske tomater 1 boks chilibønner 2 stk rød paprika i biter 1 ts chilipulver ½ ts salt Slik gjør du 1. Brun kjøttdeigen i 2 omganger sammen med løk, hvitløk og chili på god varme. Rør med en gaffel under stekingen, slik at kjøttdeigen blir småkornete når den er gjennomstekt. 2. Hell over tomatene og la det surre i 3-4 minutter. 3. Bland inn chilibønner, paprika og krydder. La det koke et par minutter. Server gjerne gryteretten med salat og brød.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 *Hjemmelagde kjøttkaker med tilbehør. (varierer mellom ris,potet,makaroni, gulrotstuing, ertestuing, grønsaker i alle varianter) *Kålruletter med tilbehør *Kyllingwraps (Genial å ha til lunsj i matboksen dagen etter) *Lasagne med hvitløksbaguetter og salat *Pastasalat med hvitløksbaguetter *Lettsaltet Torsk med tilbehør *Laks med creme fraiche og tilbehør *Laks bakt i ovnen med grønnsaker *Taco *Grønnsaksuppe/kjøttsuppe (hjemmelaget!) *Lapskaus *Hjemmelade hamburgere *Fiskegrateng med tilbehør *Torsk på purreseng med egg og tilbehør *Fiskepudding med rotgrønnsaker og soppsaus *Fiskeboller i hvitsaus med poteter og karri *Spaghetti i alle varianter (carbonara, med spekeskinke el.l) *Fårikål *Raspeballer *Laks med poteter, agurk og rømmesaus *wok *hjemmelaget pizza
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Ovnsbakt torsk med stangselleri og eple Ca. 600 gram torskefilet uten skinn og bein 3 stilker selleri 3 gulrøtter 2 grønne epler 1 rødløk 1 dl fløte 1 dl creme fraiche sitron salt og pepper frisk basilikum olivenolje Skrell og skjær grønnsakene i 2-3 cm store biter. Del fiskefileten i 4 like deler. Bruk en ildfast form, smør den, og legg grønnsakene i bunnen av formen med fiskestykkene over. Krydre med salt og pepper, hell over fløte og fordel creme fraichen over fisken med en skje. Bak i ovn i ca 30 minutter ved 200 grader til fisken flaker seg og grønnsakene er møre. Ha over litt frisk presset sitronjuice, litt olivenolje og frisk basilikum. Server med kokte poteter eller ris. Skikkelig nam nam dette her:-)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Finnes da snørrogførti oppskrifter på nettet. De fleste nettaviser har forslag til en rett hver dag. Og så finnes det kokebøker i fleng. Så her er det nok bare evnen til å hente informasjon som feiler.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Der er du helt ute på tur anonym 22:28. Hun spurte etter VÅRES oppskrifter. Alle vet jo at det finnes kokobøker. Jeg også synes det er spennende og se hva folk her inne lager nå til dags.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Mye gøyere med bim sine middagstips enn arogante meldinger til hi. Nå "mine" retter.... Linsesuppe (buljong og linser 3 dl av hver. 2x hakkede Tomat på boks, gullrot, paprika, purre, karve, laurbærblad. så vann,salt og etter behov.) taco med bønner.. chepherds pai.. (kjøttdeig, løk, buljong og muskattnøtt stekt sammen.. potetmos hjemmelaget men med muskattnøtt og karri. Legges i ildfastform, kjøttet først... poteten oppå... så smør på lokket og i stekeovne i ca 20 min.)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Mitt hverdagsmiddagstips er blandingsmat, gjerne rester av kylling, hamburgere, kjøttkaker, pølser, koteletter +++, blande med stekte poteter/pasta/ og grønnsaker, eller ha kokte poteter eller nybakt brød til. Det er favorittmaten hjemme hos oss, når jeg kommer med en kjele med blandingsgryte, til og med grønnsaker går ned på høykant hos de små, vet ikke hvorfor Annet vi spiser ofte: Fiskeboller i hvit saus Findus fiskevarianter (er ikke sååå glad i fisk) Kjøttboller/kjøttkaker/kjøttpudding Pølsegrateng Grønnsaksgrateng med kjøttpølser Supper av forskjellige varianter (grønnsak, kjøtt, fisk, beta, tomat, kylling) Hamburgere Gryteretter av div. slag Eggeomelett med ost og skinke Kylling tilberedes på mange måter (m/ris, tikka masala, juicy...nye pakkene i butikken, fantastiske!) Lørdagsmiddagene er ofte pizza, taco, lasagne... Hmm, kommer ikke på mer i farta.. Blir blandingsgryte i morgen, kylling, hamburgere, kyllingpølser og kjøttboller, stekte poteter og grønnsaker
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #16 Skrevet 25. oktober 2011 Hva slags middager lager du da, HI? Kan jo ikke bidra før jeg vet hva det er du er lei!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #17 Skrevet 25. oktober 2011 Dere er så flinke til å lage god mat da!! Jeg lager ingenting fra bunnen av....:/ Vi har som regel: 1. kjøttkaker i brun saus med grønsaker og poteter. 2.Pitapizza 3. Taco 4. Fiskepudding i hvit saus (lager den selv da hehe), gulrøtter og poteter. 5. Ostesnitzler/fiskepinner og fiskegrateng med poteter 6. Pølser og potetstappe. Tenkte vi skulle lage komler eller lapskaus snart...er lenge siden....
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2011 #18 Skrevet 25. oktober 2011 - Laks med wok. - Kjøttboller med tomatsaus og couscous + salat med fetaost + hvitløksbrød. - Får i kål. - Viltgryte. - Tortillas med kjøttdeig, ost og grønnsaker. - Reinsdyrsfilet med fløtegratinerte poteter, brokkoli, sopp, fløtesaus + tyttebærsyltetøy eller rognebærgele. Nam! - Fleskepannekaker med blåbærsyltetøy. Det var vår ukesmeny så langt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå