Gå til innhold

sex - vi har problemer :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forholdet vårt er i en dyp dal for tiden, så kanskje dere har tips, råd, tanker, kritikk? Jeg vil bare at vi skal komme oss gjennom dette..

oss:

- sammen i 5 år

- barn på 2 år

- gravid (3 mnd på vei)

- vært igjennom 2 ufrivillige abortert det siste året

- krevende jobber begge to, han har reisedøgn, jeg tar levering/henting i bhg, og ellers det meste av hus/hjem

- på kveldstid (etter at barnet er lagt) er jeg som regel på data/tv mens han jobber på hjemmekontoret med mailer, tlf og diverse.

problem:

- sex

Jeg har vokst opp med at sex var veldig tabu (min samboer er faktisk min første og eneste jeg har hatt sex med), og er vel ganske konservativ i sengen. Han er eldre enn meg, og selvsagt mer erfaren. Jeg har hatt problem ift spiseforstyrrelse, men ikke vesentlig nå. Er slank og ganske attraktiv, men er likevel ikke komfortabel med meg selv. Ikke 100%. Feks foretrekker jeg lyset av når vi har sex, for hvis ikke blir jeg mer opptatt av kroppen min enn det som faktisk skjer.

Nå når jeg er gravid er jeg livredd for at jeg skal begynne å blø etter sex (forbinder blødninger med de 2 gangen jeg mistet), og har null sexlyst. Siden jeg i utgangspunktet ikke har den store sexlysten (fordi jeg ikke klarer å nyte det, delvis pga oppvekst men også pga kroppsbildet), vil det si at sexlyst er ikke-eksisterende for tiden.

Det som (dessverre) har skjedd er at vi har begynt å krangle pga dette, og jeg sliter med å "forklare" hvorfor jeg er sånn, mens han oppfatter meg som avvisende og at jeg ikke er interessert lenger. Han blir rett og slett såret. Det er jo ingen andre for meg, men hva hjelper det når jeg sier det, men ikke klarer å vise det?

Han syns jo jeg er nydelig og vakker, så kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke er "fornøyd" med meg selv. Og nå har jeg jo ikke spiseforstyrrelser ift at jeg spiser restriktivt, osv. (slet med spiseforstyrrelser lenge før jeg møtte han så han har aldri sett "den" siden av meg i den graden det var før).

For å unngå kranglingen, og det at jeg ikke vet hvordan jeg skal forklare meg har det hendt at vi har hatt sex, men uten at jeg har lyst. Jeg prøver å slappe av, men klarer det ikke, og jeg strever med å holde igjen tårene mens vi holder på siden jeg jo vet at dette ikke er sånn det skal være.. Dette tror jeg ukke han vet, og han hadde nok tatt det ille om han hadde visst at jeg gråt når vi hadde sex... Han tror sikkert at jeg bare er veldig lite initiativtaker i sengen, men mer passiv..

Nå er jo overskuddet mitt i bånn pga stressende jobb + ny graviditet, så nå føler jeg problemene våre er større, siden jeg ikke orker tanken på sex og intimitet.. Og dermed baller det på seg..

I ferier er sexlysten der, og da har vi jo masse tid sammen enten oss 2 eller hele familien, så da er lysten der mye oftere, og jeg nyter det mye mer.. Men jeg har jo ikke ferie annet enn noen uker om sommeren - hva gjør jeg resten av året??

Dette ble virkelig langt, og jeg håper at noen har orket og lest gjennom dette og kan gi meg noen råd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner dere begge her - og her må dere sikkert møtes litt på halvveien begge to.

Han kan sikkert ikke holde seg til bare ferien (ville vært drepen for meg òg...) og du synes rett og slett ikke om det og vil slippe.

Kanskje du må løsne mer opp, og gi litt faen i hvordan du ser ut, og han bli glad i mørket?

Om du er redd for samleie er det jo andre ting dere kan gjøre?

De få gangene jeg absolutt ikke vil (som hos oss forsåvidt er temmelig sjelden - jeg er mer ivrig enn ham...) kan jeg finne på å ta ham med i dusjen og suge ham (litt lettere sånn med lukter og renslighet og sånn i dusjen synes jeg innimellom) eller bare ligge i senga sammen og ta på ham med hendene. Kanskje det kunne vært noe å vurdere?

Og han kunne jo først se deg i skikkelig lys, men slukket lyset når dere er inne på soverommet (eller stearinlys på badet ).

Gjerne litt inspirerende musikk?

Du skal ikke presse deg til å gjøre noe du absolutt ikke vil.

Samtidig er det faktisk viktig å møtes på halvveien litt når det gjelder sexlivet - viktig at den ene parten ikke føler seg helt utafor og ikke får.

Om mannen min hadde avvist meg så mye at det kun ble noe i feriene, hadde det ikke funka for meg. Vi er ikke akkurat kaniner i dag heller (et par ganger i mnd kanskje), men totalavhold eller kjempesjelden ville ikke fungert. Da måtte vi ha vurdert å åpne forholdet på sexdelen tror jeg, og gjett om det hadde gått feil!

Altså er det beste å prøve å møtes litt på halvveien og finne ut av hva du kan gjøre, og hva han kan gjøre slik at dere begge kan leve med dette selv om det ikke er perfekt.

Skrevet

takk for svar :)

vi har sex litt oftere enn bare i ferier, men behovene våre er veldig forskjellig. I det siste hadde vi vel sex et par ganger i mnd (litt mindre nå siden vi nesten ikke hadde sex 12 første ukene av graviditeten), mens vi "bør" vel ligge på minst en gang i uken.. Jeg hadde mer lyst før jeg fikk barn, stressende jobb osv... Jeg ligger gjerne mer våken etter sex, mens han sovner med en gang og sover som en stein etterpå - så jeg "mister" søvn ved sex, mens han får bedre søvn..

men gode råd du kom med, og jeg vil så absolutt prøve å skape mer sexlyst hos meg..

før jeg ble gravid var det faktisk positivt å ta meg et glass vin i helgene, for da ble jeg automatisk mer avslappet og fikk mer lyst på sex.. misforstå meg rett.. må ikke drikke for å få lyst på kjæresten min, men det hjalp meg for å slappe mer av fra tankene mine..

Skrevet

MÅ du jobbe så mye/stressende akkurat nå? Er du villig til å ofre det du virkelig bryr deg om for å bruke det meste av overskuddet på jobb? Hva er det som virkelig betyr noe i livet? Jeg jobber mye mindre utenfor huset, og koser meg med barn og mann, som også er mer hjemme:) Allikevel klarer vi oss!

Skrevet

akkurat nå bør jeg det ja.. nå har jeg en ledende stilling, og det

er best å beholde den frem til jeg går i permisjon.. dessverre er det litt pendling (køkjøring) som gir en del stress..

Etter det er planen å søke ny jobb, men må da ta noe videreutdanning i permisjonstiden.

Dette er noe samboer pusher meg på å gjøre også, for da er jeg kvalifisert til en rekke mer behagelige jobber i nærområdet her med samme lønn..

for min del kunne jeg gjerne vært hjemmeværende nå, men vi har en del felles drømmer som vi håper vi kan realiser om noen år, så derfor "står vi på" litt ekstra nå ift jobb og økonomi....

Skrevet

kommunikasjon er nøkkelen her. Dere må prate om dette. Selv om du ikke har spiseforstyrrelser lenger så betyr ikke det at hjernen din tenker som "normale". Kanskje dere burde reise til en familieterapeut.

Prøv å få til litt alenetid på kvelden etter at barnet har lagt seg. Hva dere vil gjøre i denne tiden spiller ingen rolle så lenge dere gjør noe sammen. Prøv også å få barnevakt innimellom sånn at dere kan reise på date.

Jeg og mannen har hatt problemer og jobber oss gjennom det ennå. Det som hjalp mest var å reise ut bare oss to. Stort sett når vi har hatt barnevakt så har det vært noe vi skulle sammen med andre så når vi da gikk ut bare oss to så gjorde det underverker for forholdet. Prøv også å spis middag litt etter at barnet er lagt f.eks 1gang i uka. Tenn lys og kos dere med noe godt

Skrevet

ja, det skal jeg prøve på 22.29!

vi var faktisk mye flinkere til det før (og hadde det bedre sammen også da).. God mat, restauranter osv..... Men så har det bare blitt borte..

høres så "lett" ut, og jeg skulle jo så klart ha tenkt på alt dette før.. men så har vi istedet bare havnet i en ond sirkel..

Skrevet

Tror du har rett med vinen, for slik er/var det hos oss også.

Ser jo ut som dere har samme frekvens som oss egentlig da :-)

Men en gang i uken kan holde hardt med tidsskjemaet, høres ambisiøst ut :-)

Tror man må regne med at det blir litt mer sjelden når man jobber hardt.

Jeg og mannen gjør også det, så sånn sett kjenner jeg meg godt igjen i den delen.

Men hos oss insisterer jeg på at jeg har mer lyst enn ham, han sier at det ikke stemmer, men er vanligvis veeeeldig sliten når kvelden kommer... Så når vi har lyst på forskjellig tidspunkt kan gjerne jeg gjøre litt godt for ham innimellom, og han for meg :-)

Til oss kan det ofte være at den ene har liten sexlyst når vi starter, men når vi får på noe musikk, litt stearinlys og god stemning og kommer igang - da kommer dette stort sett litt av seg selv etterhvert også.

Og så elsker jeg å ha nærkontakt med mannen min, selv om jeg ikke skulle være tenkt selv skikkelig.

Lykke til for dere, håper det ordner seg!

Skrevet

Sex avler sex. Da vårt sexliv havarerte presset jeg meg selv litt for å få det i gang igjen etter flere mislykkede forsøk på å prate om problemene. Du må jobbe litt med deg selv og tro på det din mann forteller deg. Stell pent med deg selv og ikke vær så kritisk til små feil og mangler med ditt utseende. Noe av det som tenner en mann mest av alt er en kvinne som er trygg på seg selv og sin seksualitet. Gi litt f..., spreng noen grenser og elsk med lyset på. Du vil garantert få respons og så skal du se hva det gjør med din selvtillit.

Skrevet

takk for gode svar alle sammen :)

godt å få "lufte" tankene sine, og ikke minst få litt mer håp om at dette kan bedre seg..

Vi elsker jo hverandre, og har jo hatt det godt sammen før - så vi må bare finne tilbake til det...

takk, føler meg litt lettere til sinns nå, og skal jobbe litt mentalt med meg selv disse dagene her og savne mannen til han kommer hjem igjen..

ha en fin kveld/natt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...